My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-ליווי יזמים
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

תוכנית עסקית

Back
דף הבית >> תוכנית עסקית

תוכנית עסקית                                              







 

 מדוע לכתוב תוכנית עסקית

כיום כמעט בלתי אפשרי לגייס הון להקמת עסק או לקידום ופיתוח עסקים, לחברות סטארט אפ טכנולוגיות או לכל חברה שהיא ללא תוכנית עסקית מקצועית הממחישה באופן ברור את הנושאים החשובים בפרויקט או בחברה,  מבליטה אותם האופן חיובי ומוכרת אותך ואת המיזם שלך למשקיעים. 

פניה למשקיע מתחילה מהעברת תקציר מנהלים המתבסס על תוכנית עסקית מלאה שנבנתה באופן מקצועי.מיד לאחר ההצגה הראשונית של המיזם למשקיע אתם נדרשים להעביר אליו תוכנית עסקית. יזם שיאמר למשקיע שאין לו תוכנית עסקית יידחה ולא יקבל סיכוי נוסף אצל אותו משקיע. מסיבה זו אל תגשו למשקיעים לפני שהכנתם את עצמכם ואת המיזם היטב לקראת הפגישה איתם וכמובן שלא נכון לגשת למשקיע לפני שבונים תוכנית עסקית טובה ורצינית.

ישנם יזמים החושבים שהמשקיע הוא זה אשר יבנה את התוכנית העסקית. זו טעות לחשוב כך כיוון שרובם של המשקיעים אינו מעוניין להתחיל לנהל את המיזם אלא מחפש יזמים המסוגלים לנהל ולהוביל אותו וכמובן שעליהם להציג לו את התוכנית העסקית שבנו ולא לחכות שהוא יבנה אותה. זיכרו שהמשקיע מגיע למיזם כדי להשקיע כסף כשמטרתו היא שאתם תגרמו לכסף הזה להרוויח תשואה יפה ולא להיות מנכ"ל החברה.

כתיבת תוכנית עסקית איננה מטרה בפני עצמה אלא מהווה אמצעי להצגת והמחשת מכלול הנושאים הקשורים בחברה.

תנאי הכרחי לכך שהתוכנית העסקית תשיג את מטרותיה – ריאליות ! תכנית אופטימית מדי או תוכנית שאיננה מביאה בחשבון גורמים החשובים למהלך חיי החברה או המיזם לא תשיג את מטרותיה, תיראה לא אמינה ולא תצליח לגייס את הכסף.

יזם המקים חברה (חברת סטרט אפ טכנולוגית או כל עסק אחר) נדרש להוכיח לעצמו או למשקיעים או לכל גורם אחר המעורב בהקמת העסק, כי בחן ובדק לעומק את כל הנושאים הקשורים לעתיד החברה או העסק. 

ישנם פרקים שרצוי מאוד שיופיעו בכל תוכנית עסקית ללא קשר אם זו תוכנית הנכתבת לחברת סטארט אפ גדולה המחפשת השקעה גדולה או לחנות קטנה המוקמת על ידי היזם באמצעות כספו האישי וללא משקיעים חיצוניים.

הנושאים המרכזיים שכדאי שיופיעו בכל תוכנית עסקית 

 

  • תיאור המיזם
  • הצורך שהוביל לפתרון ומה הפתרון שלך לצורך ולבעיה הקיימת.
  • מי יהיו הלקוחות שמוכנים ויכולים לשלם עבור הפתרון שלך – פילוח השוק.
  • גודל השוק, מגמות, שחקנים מרכזיים, מתחרים, חסמי כניסה, יתרונות וחסרונות.
  • מהו הערך המוסף שהפתרון שלך נותן ללקוחות.
  • המודל העסקי.
  • אסטרטגיה עסקית, שיווקית., פיננסית.
  • תוכנית פיננסית מפורטת.
  • (פרוט מלא, הסברים, הנחיות ודוגמאות ניתן למצוא בדפים אחרים באתר).

 

תכנית עסקית נדרשת במקרים הבאים

 

  • הקמת עסק.
  • גיוס הון.
  • הוספת שותף.
  • מכירת חברה או עסק.
  • יצירת הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי.
  • שינוי במבנה החברה, המוצרים, השווקים או כל שינוי מהותי אחר.

 

הכנת תוכנית עסקית מסייעת לחברה בתחומים נוספים

 

  • הכרת תחומי החוזק של החברה והחולשות שלה.
  • התמודדות עם כל הנושאים הטובים והפחות טובים כולל אלו שנהוג מדי פעם שלא לדבר עליהם.
  • הגדרה מדידה של מטרות ויעדי החברה.
  • הכנת תוכנית המהווה בסיס להכנת תכנית עבודה טקטית.
  • ישנם עוד נושאים רבים השונים מחברה לחברה וכל אחד יוכל לזהותם בעצמו בחברה או בעסק שלו.

 

טעויות מרכזיות שיזמים עושים בעת הכנת תוכנית עסקית
 

  • כתיבת תוכנית עסקית ללא ביצוע חשיבה עסקית ותהליך פיתוח עסקי - מצב שגורם לתוכנית להיות שטחית וכזו שאיננה מביאה בחשבון תהליכים אמיתיים.
  • אופטימיות יתירה - הנחות היסוד שעל פיהן בונים את התוכנית הפיננסית אופטימיות מדי וגורמות להתיחסות לא רצינית של הקורא לתוכנית הפיננסית.
  • כתיבת תוכנית עסקית ארוכה מדי - חשוב לזכור כי אורכה של תוכנית עסקית טובה הינו 20-30 עמודים ובמידה ותכתבו יותר מכך סביר להניח שלא יקראו את מה שכתבתם.
  • ניתוח תחרות אופטימי שאינו מביא בחשבון את המתחרים הרלוונטיים.
  • הכנסת פרטים טכניים רבים מדי ותיאורים הכתובים בשפה טכנולוגית,  אריכות יתר בתיאור המיזם וכניסה לפירוט יתר של הטכנולוגיה. לעיתים אני רואה תוכנית עסקית שהיא יותר מסמך טכני של המיזם מאשר תוכנית עסקית.
  • בניית תוכנית פיננסית שטחית (טעות זו נובעת בעיקר מחוסר ידיעה פיננסי או מכיוון שאין את הידע כיצד לבנות באמצעות ה - Excel תוכנית פיננסית טובה).


עבור יזם המחפש משקיע, תוכנית עסקית הינה אמצעי המכירה המרכזי להשגת ההשקעה.

הכנת תוכנית מקיפה ומקצועית, אינה מבטיחה הצלחה אך מובטח כישלון בטוח למי שלא יכין תוכנית כלל או למי שיכין תוכנית שלא תענה על דרישות המשקיעים.

תהליך ההכנה דוחף את היזמים להבנה מקיפה, ברורה ומושכלת מה ברצונו להשיג וכן איך ומתי יעשה זאת.

עבור יזמים רבים תהליך הכנת התוכנית העסקית: החשיבה, הויכוחים, המחקר והניתוח הינו בעל ערך בפני עצמו לעיתים אף יותר מהתוכנית הפורמאלית עצמה. לכן גם אם אין הכרח חיצוני להכנת תוכנית עסקית, מומלץ להכין אותה ואולי אפילו בעצמך ובלבד שתעבור את התהליכים הנדרשים לכתיבתה.

 

אתה עשוי לגלות תגליות מועילות מאוד על החברה או על העסק שלך.

 

הכנת תוכנית עסקית טובה אורכת בין חודש לחודשיים ומחייבת מספר טיוטות. מקצוען המכין תוכנית עסקית מנהל דו שיח מעמיק עם היזמים או מנהלי החברה שכן התוכנית שנכתבת הינה התוכנית של היזמים ולא של אותו אחד שמכין אותה. הוא רק משמש עבורם המוציא לאור של התוכנית שלהם ושל העסק או החברה שלהם.

תכנית מרתקת הכתובה היטב תגביר את התעניינות המשקיעים ותגדיל את הסיכויים להשיג את ההשקעה הנדרשת. שכן תכנית כזו הינה הוכחה למשקיעים כי היזמים ומנהלי החברה מכירים ויודעים היטב את החברה והעסק ואת האתגרים העומדים בפניהם וכי השקיעו מחשבה רבה, זמן, מאמץ וכסף בפיתוח האסטרטגיה, המוצר, התוכנית הפיננסית וחשוב מכל בתחום השיווק והתחרות הניצבת בפניהם.

 

 

 

יצירת קשר
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים