My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7גיוס הון-תוכנית עסקית-ליווי יזמים
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> גיוס הון

תהליך גיוס הון

 






 
בעשר השנים שעברו סייע המרכז לתכנון עסקי לגייס סכום מצטבר של מעל ל - 120 מיליון .


תהליך גיוס הון ארוך ומורכב ואורך בדרך כלל 6-18 חודשים לאחר סיום שלב ההכנות. גיוס ההון לסטארט אפ הקצר ביותר שהייתי שותף אליו ארך 3 חודשים וגם אז סכום הגיוס היה יחסית נמוך (500,000 ₪) והמשקיע היה חבר של היזם והיתה הנחיה ברורה לעו"ד לסיים את התהליך מהר ורגוע ולמרות זאת התהליך נמשך 3 חודשים מרגע ההצגה ועד לחתימת ההסכם והעברת הכסף על ידי המשקיע.
 
תהליך גיוס הון נחלק למספר שלבים:
 
שלב ההכנות – שלב זה אורך 2-4 חודשים כתלות במוכנות המיזם ומורכבותו. המהלך שלב זה מבצעים את התהליכים הבאים:
 
פיתוח עסקי ובניית תוכנית עסקית.
כתיבת תקציר מנהלים.
בניית פרזנטציה.
עיבוי והשלמת הצוות היזמי וצוות הייעוץ.
סיום שלב הפיתוח שאיתו מתכוונים לגשת ולהציג למשקיע.
הגשת בקשה לפטנט (בד"כ ביזמות שאין לה מקורות תקציביים יוגש Provisional patent).
 
שלב הצגת המיזם בפני משקיעים – שלב זה מחייב הכנה מדוקדקת ומקצועית כפי שהגדרנו למעלה. לאחר שאנו מוכנים, נבחרים המשקיעים אליהם אנו מסוגלים להגיע בכוחות עצמנו או באמצעות מתווכים ופרופיל ההשקעה שלהם תואם את המיזם שלנו. המסמך הראשון שבדרך כלל נכון לשלוח למשקיע לפני הצגת המיזם הינו תקציר מנהלים או One page. רצוי מאוד לא לשלוח בשלב זה תוכנית עסקית שכן היא ארוכה ומפורטת יחסית למידע הנדרש בשלב זה.
 
לאחר שהמשקיע או אנשי המקצוע שלו עברו על תקציר המנהלים וברצונם להפגש מבוצעת הפרזנטציה. לפגישה זו יש להתכונן במפורט, ללמוד היטב מי המשקיע במה הוא עוסק, באילו חברות השקיע עד כה, כמה הוא משקיע בחברה בדרך כלל וכו...רצוי לדעת כל מה שאפשר עליו לפני הפגישה ולשלב את המידע במקומות הנכונים ובהזדמנויות הנכות בעת הצגת המיזם והתוכנית העסקית בפני המשקיע. לאחר שהסתיימה הפרזנטציה, ניתן לצפות כי ההישג הנדרש הטוב ביותר מפגישה ראשונית זו הינה המשך התעניינות ורצון להכנס לבדיקה מעמיקה של המיזם. במידה והמשקיע אכן רוצה להמשיך לבחון את המיזם הוא יבקש לשלוח לו עוד חומר וזה הזמן לשלוח אליו את התוכנית העסקית שכתבת.
 
Due diligence  (בדיקת נאותות) – משקיע רציני אשר מעוניין להשקיע במיזם עסקי מבצע בדיקת נאותות בה הוא מוודא שאכן מה שהוצג לו קיים במציאות. בדיקה זו מבוצעת במספר תחומים:
 
בחינת הנושאים העסקיים והתוכנית העסקית באופן מעמיק עד שאנשי המקצוע שלו משוכנעים שאכן יש כאן מיזם בעל פוטנציאל עסקי כזה ששווה להשקיע בו.
בדיקה מלאה של כל הפעילות המשפטית שהתקיימה עד למועד הבדיקה. עורך הדין של המשקיע בוחן את כל ההסכמים ושאר החומר המשפטי הקיים.
בחינה טכנולוגית מלאה של הטכנולוגיה שבאמצעותה בנו ומפעילים את המיזם. הבדיקה תתמקד גם בטכנולוגיות שכבר השתמשו בהן, גם בטכנולוגיות הנדרשות כדי להשלים את הפיתוח הטכנולוגי וכמובן בפערים הטכנולוגים הקיימים אם ישנם ובסיכוני הפיתוח הקיימים.
בדיקת הפטנטים שהוגשו על ידי עורך הפטנטים הקשור למשקיע במידה והוגשו בקשות לקבלת פטנטים.
בחינת אנשי המפתח של המיזם ובעיקר היזמים.
 
לעיתים, בעיקר אצל משקיעים ממוסדים יותר, תהליך בדיקת הנאותות יחל בדרישת המשקיע לחתימה על Term sheet. זהו הסכם עקרונות אשר אומר שבמידה והמשקיע יסיים את בדיקת הנאותות בהצלחה, היזם מתחייב כי עקרונות הסכם ההשקעה יהיו אלו המופיעים ב – Term sheet. לפעמים אחת הדרישות המובעות באמצעות מסמך זה הינה No fishing שמשמעותו הפסקת חיפוש משקיעים אחרים לתקופה של חודש עד שלושה חודשים. על נושא זה יש להתווכח ולהקטין את התקופה המוגדרת קרוב ביותר ל – 0 כיוון שמצב זה גורם לך לעמוד ולא להמשיך לחפש משקיעים נוספים וזה לתפיסתי סתם עיכוב מיותר בעיקר במידה שהמשקיע סיים את בדיקת הנאותות והחליט שלא להשקיע בכם.
 
חתימת הסכם ההשקעה – לאחר סיום בדיקת הנאותות ובמידה והבדיקה הסתיימה בצורה חיובית והמשקיע מעוניין להשקיע את הסכום המוגדר על ידי התוכנית העסקית או כל סכום אחר הוא יורה לעו"ד שלו להכין טיוטת הסכם השקעה.
לאחר שתיכתב טיוטת ההסכם היא תועבר אליכם לעיון. רצוי שהיזם יעבור על ההסכם שורה בשורה, יסמן את מה שנראה לו כדורש שינוי ואת מה שהוא לא מבין בהסכם (תזכרו שבדרך כלל מדובר על הסכם הכתוב באנגלית מקצועית וכולל עשרות ואף יותר מכך של עמודים משפטיים עם מונחים שאת חלקם אתם לא מבינים כלל ולא שמעתם עליהם עד לרגע זה מעולם.
אחרי שעברתם היטב על ההסכם יש להפגש עם עורך הדין שלכם לדיון בנושא הנקודות שלא מתאימות לכם וכמובן כדי שיסביר לכם את הנקודות שלא הבנתם. לאחר שתסכמו עם עו"ד שלכם מה עונים למשקיע, הוא יבצע את השינויים הנדרשים על גבי הטיוטה בשפה משפטית ברמה הנדרשת.
אחרי שתעבירו את ההסכם למשקיע חזרה, התהליך שיקרה מבחינתו יהיה דומה לזה שאתם עשיתם. באופן זה, הטיוטה תעבור מצד לצד כאשר יעברו מספר סבבים עד שתגיעו עם המשקיע לעמק השווה.
 
חשוב לציין כי את המו"מ עם המשקיע מנהל היזם ולא עורך דינו. תפקידו של עורך הדין הינו לדאוג לצד המשפטי של התהליך, להזהיר את היזם מכל נקודה בעלת משמעויות שליליות בהסכם ולנסח את השינויים שהיזם ביקש לבצע בטיוטת ההסכם. חשוב שוב להדגיש כי את ההחלטות העסקיות של הסכם ההשקעה וכמובן גם את ההחלטות האחרות לוקח היזם ולא אף אחד אחר.
 
הערות כלליות
 
לאורך כל התהליך היזם נדרש לתת תשובות בכל תחומי המיזם למשקיע ולאנשי המקצוע המסייעים לו. התשובות הללו נדרשות להיות מנומקות, איכותיות, אמיתיות ומקצועיות ועל היזם לדעת להסביר מהיכן לקח את המידע שהוביל אותו לענות תשובות אלו.
המשקיע מבקש לעיתים קרובות הכנת חומרים ספציפיים שאינם קיימים בידי היזם. לדוגמא מה קורה לתוכנית העסקית אם מחיר המוצר X/2. על היזם או אנשיו להכין את התוכנית העסקית החדשה הזו לבדיקה כפי שדרש המשקיע. במידה ולא נסכים או לא נוכל לבצע את בקשות המשקיעים הסיכויים הם שלא ישקיעו בנו.
 
לוח זמנים של תהליך ההשקעה
 

שלב משך השלב זמן מצטבר עד כה
איתור משקיעים וביצוע פרזנטציות 3-10 חודשים 3-10 חודשים
בדיקת נאותות 1-3 חודשים 4-13 חודשים
מו"מ משפטי וחתימה על ההסכם 3-6 חודשים 7-19 חודשים
סה"כ משך תהליך גיוס ההון 7-19 חודשים
 
 
 
 

יצירת קשר
אייל כוכבא
050-9375123

eyal@business-plan.co.il

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019 

 
 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים