My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יזמות-סטארט אפ
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מדריך הכנת תוכנית עסקית

             מדריך להכנת תוכנית עסקית

 
 





 



בהמשך מופיעה רשימת תיוג להכנת תוכנית עסקית. כל אחד יכול להכין תוכנית עסקית על פי ראשי פרקים אלו או אחרים. תוכנית עסקית הינה המסמך הבסיסי שעליו נשען כל תהליך עסקי. מסיבה זו, רצוי שכאשר העסק עומד לפני נקיטת צעד משמעותי, היזם או בעל העסק יבנה את התוכנית העסקית בליווי של איש מקצוע, מאידך עליו להגיע אל איש המקצוע כשהכין בעצמו בסיס ראשוני לתוכנית העסקית. במקביל לכך, אחת לתקופה רצוי לבחון את התוכנית העסקית הקיימת ולעדכן אותה. במצבים אלו חשוב להשתמש ברשימת התיוג המופיע בהמשך או באחת הרשימות המצויות באינטרנט. חשוב להבין ולדעת גם בעת הכנת תוכנית עסקית באופן עצמאי וגם כאשר נעזרים באיש מקצוע כי תוכנית עסקית איננה רשימת קניות שיש למלא. בכדי ליצור תכנית עסקית טובה יש להשתמש בהרבה הגיון, מידע עסקי ומידע ספציפי לתחום בו עוסקת תכנית עסקית זו. רשימת התיוג אינה קדושה ולא בכל תוכנית עסקית יופיעו כל הסעיפים כמו שכמעט בכל תכנית יופיעו סעיפים שאינם ברשימה, יתרה מכך ישנן תכניות שבכדי ליצור משהו מוצלח במיוחד יש לעזוב את השבלונה ולהכין תכנית מיוחדת שתתאים לאותו מצב.


חשוב לזכור כי תוכנית עסקית איננה מסמך שצריך לכתוב אותו כדי להראות לאחרים. תוכנית עסקית הינה הביטוי הכתוב של התהליכים העסקיים, השיווקיים והפיננסיים שנבנו כדי לקדם את המיזם. על כל סעיף בתוכנית העסקית יש לקיים חשיבה עסקית רצינית ולנסות להגיע לתהליכים הטובים ביותר שניתן. חשוב לזכור כי התוכנית העסקית צריכה להביא בחשבון את כל הגורמים שאתה מסוגל לחשוב עליהם ולהתחשב בכל בעייה שאתה מעלה במהלך תהליכי החשיבה. יש למצוא פתרונות טובים לכל הבעיות שכן נושאים שלא הצלחת לפתור בצורה טובה יקשו עליך חהתקדם. נוסף לכך יש לזכור כי חשוב לבנות את התוכנית העסקית באופן ריאלי ואפילו מעט פסימי. כדי שהנחות היסוד עליהן מתבססת התוכנית העסקית לא יתנפצו מול הבעיה הקלה ביותר.

במידה ואינך מיומן בהכנת תוכנית עסקית ובכל זאת ברצונך להכין אותה בעצמך, 
מומלץ מאוד שתיצמד לרשימת התיוג שכן אחרת ישנו סיכוי רב שתחמיץ נושאים חשובים ואף יתכן כי התכנית כולה לא תפגע במטרה, במידה וכבר הכנת תוכנית עסקית באופן עצמאי כדאי מאוד שתיתן אותה לקבלת משוב לאיש עסקים מנוסה ובעיקר בתחום שבו הנך עוסק או שתפנה לגוף העוסק בהכנת תכניות עסקיות לקבלת משוב בשכר (לעיתים החסכון שלנו יקר מאוד) ואחר כך קשה מאוד לתקן את הדורש תיקון כדי שהתכנית תשיג את המטרות שהנך מעוניין להשיג.
בכל מקרה זכור כי תוכנית עסקית מהווה את המצפן ומורה הדרך העסקי שלנו ולכן יש להכינה בכובד ראש ולנסות להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

זכור כי  רצוי שאורך תוכנית עסקית יהיה 30 - 20 עמודים ולכל היותר עוד 4 - 3 עמודי נספחים, תוכנית ארוכה מעבר לכך לא תקרא על ידי מקבלי ההחלטות.


מספר כללים חשובים בעת הכנת תוכנית עסקית 

  1. המנע מכתיבת מונחים מקצועיים מסובכים וארוכים בתוכנית העסקית, זכור שמי שקורא אותה מעוניין להבין מיד ובקלות את מה שמופיע בה.
  2. קצר במילים ככל האפשר והמנע מחזרה על רעיון מסויים מספר פעמים.
  3. השתמש במשפטים קצרים וחדים ובנקודות מודגשות.
  4. הקפד מאוד על האיות, הדקדוק והאסטטיקה.
  5. התרכז בנושאים המשמעותיים והרלוונטיים.
  6. הקפד על ספרור נכון ומדוייק של כל התכנית.
  7. הוסף דיאגרמות ושרטוטים ברורים המבהירים את הנקודות החשובות.
  8. ציין את מקורות המידע המדוייקים של הנתונים המספריים והעובדתיים המופיעים בתוכנית.
  9. כתוב את תקציר המנהלים רק לאחר שסיימת לכתוב את כל התכנית העסק'ית.


Executive Summary – תקציר מנהלים


פרק זה הינו אחד הפרקים החשובים בכל תוכנית עסקית שכן זהו הפרק המייצג אותך ייצוג ראשוני ומציג לראשונה את המיזם שלך, בעזרתו מתבצע הסינון הראשוני. מטרת תקציר המנהלים הינה לגרום לקורא לרצות להפגש איתך כדי לשמוע עוד מידע על המיזם. עליו להיות ממוקד קצר, ומרשים מאוד. במידה ולא הצלחת לכתוב אותו בפחות מ: 3 - 2 עמודים עליך לבחון היכן הארכת יתר על המידה. האורך האידיאלי של תקציר המנהלים הינו 2– 1 עמודים.

הפרטים שרצוי שיופיעו בתקציר המנהלים:

  1. תאור החברה.
  2. תאור המוצר/השרות.
  3. יתרונות יחסיים המהווים מפתח להצלחה.
  4. תאור מחמיא אך אמיתי של בעלי המניות/מייסדים והנהלה אם כבר יש.
  5. המודל העסקי, עקרונות האסטרטגיה, עקרונות החדירה לשוק ותכנית השיווק.
  6. אבני הדרך העיקריות.
  7. תחזית מכירות והכנסות.
  8. ניתוח נקודת האיזון.


ניתוח השוק


מטרת פרק זה בכל תוכנית עסקית נחלקת לשני חלקים מרכזיים:

א. הינה להבהיר באופן ברור את
השוק ומגמותיו, את הצורך הקיים בשוק למוצר או לשרות, מהי ההזדמנות העסקית, יש להראות פוטנציאל שוק גדול,
ב. הציג את המתחרים, התחרות הקיימת וזו שתהיה בקרוב ואת
חסמי הכניסה הקיימים בשוק.

לכל נושאים אלו ובעיקר לתיאור המגמות הרווחות בשוק ולהגדרת פוטנציאל השוק יש למצוא מקורות עסקיים מקובלים כגון
מחקרי שוק, מאמרים שנכתבו על ידי גורמים שלפחות לכאורה אינם מוטים כגון גופים ממשלתיים וציבוריים מחקרים אוניברסיטאיים וכדומה.

תכנית עסקית שתתבסס על הנחות שאינן מעוגנות במקורות טובים תדחה על ידי הגופים שלמענן נכתבה התכנית.

 

  1. תאור השוק: איזה שוק הוא זה, מי המוביל בשוק, האם השוק בצמיחה, מדוע עכשיו נכון להכנס עם המוצר.
  2. פוטנציאל השוק: יש להבהיר מהו פוטנציאל השוק אליו מתייחסים במאות מיליוני דולרים או במיליארדים, יש לזכור כי מדובר בפוטנציאל ולא בתכנית המכירות הצפויה.
  3. פילוח השוק: יש לפלח את השוק לפלחים שאליהם החברה תפנה ולהסביר עבור כל פלח מדוע כדאי להתמקד בו.
  4. צרכי השוק ואופנות: כדאי לנתח את צרכי השוק והלקוחות ומהן האופנות הקיימות מתי הן עומדות להסתיים ומה השפעתן על השוק.
  5. ניתוח התעשייה: כדאי לנתח את התעשייה הכללית העוסקת בתחום אליו החברה פונה.
  6. מתחרים ותחרות: יש להציג את המתחרים העיקריים, את יתרונותיהם וחסרונותיהם ומהם הפתרונות של החברה להתמודדות מוצלחת איתם.
  7. במידה והתקיים מחקר שוק יש לתאר אותו ולסכם את המסקנות באופן ברור ותמציתי.


המוצר/השרות ושרותים נלווים


בפרק זה יש לפרט בעת הכנת תוכנית עסקית את כל הפרטים הנדרשים על המוצר והטכנולוגיה, יש להתמקד בנקודות החשובות, לתאר את המוצר מנקודת מבטו של הלקוח ולא מהצד המשוחד של היזם. במידה ויש טכנולוגיה ייחודית לחברה, יש להדגישה תוך פרוט אמצעי ההגנה החוקיים במידה וקיימים. חברה המתבססת על אתר באינטרנט תתאר בפרק זה את האתר ובמידה והוא כבר קיים רצוי להוסיף צילום של עמוד הבית לתוכנית העסקית.

 

  1. תאור המוצר והשרותים מנקודת מבטו של הלקוח.
  2. תאור הצורך עליו עונה המוצר והתאמתו כמענה לצורך זה
  3. תאור האתר במידה ויש.
  4. מאפייני איכות המוצר ותרומתו לגורמים השונים: לקוחות, ספקים, בעלי ברית אסטרטגיים וכדומה.
  5. תאור הטכנולוגיה וההגנות עליה.
  6. אמצעי ייצור נדרשים ועלותם.


מודל עסקי, אסטרטגיה ותכנית שיווק


ישנן מספר גישות לפיתוח הפרק האסטרטגי בעת הכנת תוכנית עסקית, ישנה חשיבות רבה לפני כתיבת האסטרטגיה לבחון את הסביבה העסקית בה עומדת החברה לפעול ובנוסף לכך להגדיר את הפרמטרים הבאים: מהן הנקודות החזקות ומה החלשות של החברה, מה האיומים המצויים בסביבה ומה ההזדמנויות שכדאי לנצל בכדי שהחברה תצליח. ישנם מודלים רבים המסייעים לנתח נקודות אלו ורצוי להשתמש בהם בכדי לכסות מספר רב יותר של תחומים ונושאים
בעת בניית המודל העסקי יש להשקיע מחשבה מרובה בכדי ליצור מודל הכנסות ורווחים הגיוני המאפשר לחברה להגיע למצב מאוזן בזמן סביר ובקצב גידול הכנסות ורווחים הגיוני וריאלי.

 

1. הגדר את חזון המיזם כפי שעולה בעיני רוחך.
2. הגדר את המטרות האסטרטגיות לשנים הקרובות.
3. בנה תהליך אסטרטגי.
4. הגדר במפורט את המודלים העסקיים השונים של החברה ומה יהיו מקורות ההכנסה של החברה.
5. בנה את האסטרטגיה השיווקית של החברה. חשוב שהתהליך השיווקי יהיה מותאם לתהליך האסטרטגי שהגדרת קודם לכן. פרט את כל התמהילים המפורטים בהמשך

 

  • מוצר/שרות - יחודיות המוצר, פיתוח המוצר בשנים הבאות, רוחב קו המוצר, יתרונות המוצר. 
  • תמחור - מהי מדיניות התמחור, תמחור עלות מול תמחור ביקושים, תמחור חדירה הנחות למכירות גדולות, תמחור גבוה לסימול איכות וכדומה.
  • צינורות מכירה והפצה - כיצד יופץ המוצר ללקוח, מכירה ישירה או דרך חנויות, האם מיקום ההפצה קל להגעה, האם המיקום משדר איכות או מחיר נמוך, האם לייצא וכמה, כמה שליטה אתה רוצה על התהליך וכדומה.
  • תמהיל השיווק - תמהיל זה מורכב מהשילוב הנכון בין האמצעים הבאים: פרסום, יחסי ציבור, קידום מכירות ומכירה אישית. יש להגדיר את ההחלטות החשובות לכל סעיף בתמהיל ואת היחס בין ארבעת הסעיפים
  • הערה: את האסטרטגיה השיווקית אין לכתוב בצורת רשימת תשובות לסעיפים שונים אלא לקחת את כלל התשובות הללו ולהרכיב מהן את האסטרטגיה השיווקית.

 

6. הגדר את אסטרטגיית החדירה לשוק.

7. פרט את הדרכים בהם מתכננת החברה להשיג את לקוחותיה וכיצד היא מתכננת להחזיק בהם לאחר מכן.


הארגון, היזמים וההנהלה


אחד הגורמים המרכזיים הנבחנים על ידי קרנות הון סיכון כפרמטר להשקעה בחברה הינו הרכב היזמים וההנהלה הקיימים בחברה וקשרי העבודה בינם. המשקיעים מצפים לראות פרק זה בכל תוכנית עסקית שהם קוראים ומצפים להצגת היתרון היחסי של כל אחד מהיזמים והמנהלים ועל ידי כך מציגים פסיפס אנושי שלם שביכולתו להוביל את החברה להצלחה.

יש לכתוב תאור מחמיא של 5 - 4 שורות על כל אחד מאנשי המפתח, יש להבליט את נסיונו וכישוריו הרלוונטיים לחברה המוצגת בתוכנית.

ישנה חשיבות להציג את מבנה הארגון ולהראות כי המבנה הארגוני יעיל אינו מסורבל והוא מעודד חריצות ויוזמה

 

הנושאים הרצויים בפרק זה

 

  1. הצגת היזמים.
  2. הצגת הנהלת החברה.
  3. הצגת Advisory board (אם יש)
  4. הצגת המבנה הארגוני של החברה.
  5. הצגת מדיניות גיוס כוח אדם ומצבת כוח אדם נוכחית.
  6. הצגת גרף אבני דרך לשלוש השנים הבאות.
  7. יש לציין תכניות חלוקת רווחים או הקצאת מניות עתידית לעובדים או לכל גורם אחר.
  8. יש לציין את חברי מועצת המנהלים במידה ויש או את אלו המועמדים לתפקיד.

 

גורמים קריטיים להצלחה


בכל תוכנית עסקית נדרש להיות פרק העוסק בנושא זה. יש להעלות כאן את הנושאים המהווים גורמים קריטיים שללא התקיימותם החברה לא תצליח. יש לדון בכל נושא בנפרד ולהציג הסבר לוגי ומנומק לדרכי הפתרון של הבעיה, יש להעלות 4-5 נקודות. 


תכנית פיננסית


הצגת התכנית הפיננסית הינה חלק בלתי נפרד מכל תוכנית עסקית. היא צריכה להבהיר למשקיעים ולהנהלת החברה להיכן וכיצד יצא הון החברה,על התכנית להיות ברורה וללא חורים בלתי מוסברים, יש להבהיר מה מקורות הנתונים ובמידה ויש נתונים המסתמכים על הערכות יש לכתוב אותן בבירור. בסופה של התכנית צריך להיות ברור כמה רווחים צופים, מתי יהיו רווחים, מהו תזרים המזומנים של החברה ומתי החברה מגיעה לנקודת האיזון.

בניית התכנית הפיננסית כחלק מתהליך הכנת תוכנית עסקית מחייבת הרבה נסיונות ובדיקות חוזרות ונשנות של תכנית המכירות, תכנון ההוצאות, קצב הגידול והנחות רבות שיש להן השפעה על התרחישים הפיננסיים. באם אינך מנוסה בהכנת תכניות כגון אלו מומלץ מאוד להתייעץ עם איש מקצוע לפני, תוך כדי ולאחר הכנת התכנית בכדי שהתוצאה תהיה ריאלית, הגיונית ומתאימה לתכנית שרצית להכין.

 

הפרקים הנדרשים בתוכנית הפיננסית

 

  1. יש להציג בקצרה את ההסטוריה הכספית של החברה ואת צרכי המימון הנוכחי והעתידי.
  2. יש לכתוב את כל ההנחות שאינן עובדות המשמשות בהכנת התכנית.
  3. יש להבהיר בקצרה את המקורות להכנסות.
  4. הגדר את רמת ההוצאות באחוזים לשלוש השנים הראשונות, הסעיפים הינם עלות המכר, שיווק ומכירות, הוצאות כלליות והנהלה
  5. הצג דו"ח רווח והפסד חזוי לחמש השנים הראשונות.
  6. הצג טבלת ניתוח הוצאות ורווח תפעולי באחוזים לשלוש עד חמש השנים הראשונות.
  7. הצג טבלת הוצאות בכל חודש עבור השנה הראשונה.
  8. הצג טבלת תזרים מזומנים לחמש השנים הראשונות.
  9. הצג ניתוח נקודת האיזון...

נספחים


יש להוסיף כנספח רק מסמכים קצרים ובעלי חשיבות גבוהה שיכולה להיות להם השפעה על מקבלי ההחלטות האמורים לקרוא את אותה תוכנית עסקית.

 

 

 

 

יצירת קשר
אייל כוכבא

050-9375123
eyal@business-plan.co.il

  

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019 

 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים