My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית | יעוץ עיסקי-סטארט אפ-יזמות
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> תוכנית עסקית

תוכנית עסקית מדוע וכיצד מכינים ?







 

תוכנית עסקית – מדוע ולשם מה?

 חברה שתפעל או תקום ללא תוכנית עסקית ותוכנית עבודה תתקדם ברוב המקרים לכיוונים לא ברורים. התכנון העסקי אינו מותרות אלא מהלך מחוייב המציאות בעולם העסקים התחרותי של ימינו. בכל שלב מחיי החברה על מנהליה להביא בחשבון את הפרמטרים המרכזיים אשר עשויים להביא להצלחתה ואת אלו העלולים להצניח אותה לכשלון. יזמים רבים שואלים מדוע אני צריך תוכנית עסקית כבר בשלבים המוקדמים של המיזם ? אני יכול קודם כל לסיים את הפיתוח הראשוני ואז לקראת הגיוס אבנה לי תוכנית עסקית שאיתה אציג את המיזם למשקיעים. אמירה זו יסודה בטעות בסיסית שכן אותם יזמים אינם מודעים לכך שבשלב הראשון הרעיון שלהם איננו בשל ברמה העסקית ולכן הם עלולים לפתח את המיזם לכיוון שאחר כך כשיבוצע פיתוח עסקי ותיכתב תוכנית עסקית יתברר כשגוי. מיזמים רבים מגיעים אלי בשלב הרעיון ולאחר סיום הפיתוח העסקי הרעיון שלהם נמצא במקום אחר לגמרי והוא בשל ומוכן לפיתוח. מסיבה זו בעיקר, חשוב לבנות תוכנית עסקית כבר בתחילת תהליך הקידום של הרעיון עוד לפני שמפתחים אותו ברמה הטכנית.

העסק, החברה או המיזם החדש זקוקים לבדיקת היתכנות, מחקרי שוק, תוכנית אסטרטגית, תוכנית עסקית, תוכנית שיווק, תוכנית פיננסית ותוכנית עבודה. לא כל תוכנית המופיעה ברשימה זו חייבת להיעשות על ידי חברת ייעוץ או מומחה לתחום, חלק גדול מהתהליך ניתן לבצע בתוך הארגון ועל ידי מנהליו באופן עצמאי 

חברה הרוצה בהצלחה מחויבת לעצמה, למשקיעים שלה וללקוחותיה בהכנה וביישום של תוכנית עסקית הכוללת את כל הפרקים הנדרשים בה המותאמת לאותו שלב בחיי החברה.שילוב תוכנית עסקית עם תוכנית עבודה נכונה, תוכנית שיווק ותכנון פיננסי נכון יאפשר לחברה להוציא את תוכניותיה מהכוח אל הפועל. הדרך הנכונה לבנות תוכנית עסקית איננה מציאת יועץ חיצוני והטלת המשימה על כתפיו אלא ביצוע תהליך מקיף של פיתוח עסקי בהנחיית מומחה בעל נסיון וכישורים (פנימי או חיצוני לחברה) וכתיבת תוכנית עסקית לאחר תהליך זה. תוכנית שתכתב לאחר תהליך פיתוח עסקי כגון זה תהיה מציאותית, תביא בחשבון הנחות יסוד המותאמות למצב השוק ויכולות החברה ותגדיל את סיכויי ההצלחה בתהליך שעבורו נכתבה התוכנית אנו רואים חשיבות רבה לכך שהיזמים או הנהלת החברה במקרה של חברה קיימת יטלו חלק פעיל בכל תהליך הפיתוח העסקי ובניית התוכנית העסקית שכן כך הם ירגישו שהיא באמת התוכנית העסקית שלהם ובעיקר יוכלו להציג אותה בצורה הטובה ביותר שכן הם מכירים אותה היטב לא רק את הפרקים המרכזיים שלה אלא גם את כל הניואנסים הקטנים המרכיבים אותה.

 ישנם נושאים מרכזיים אשר חייבים להיכלל בכל תוכנית עסקית גם אם היא תיכתב לחברה טכנולוגית לגיוס סכומים גדולים וגם אם היא נכתבת עבור הקמת חנות הממומנת באמצעות תקציבו האישי של היזם 

 פרקי תוכנית עסקית  

בכל תוכנית עסקית רצוי מאוד שיופיעו לפחות הנושאים הבאים:  

 Executive Summaryאו תקציר מנהלים - פרק זה בעל חשיבות מרבית שכן זהו  הפרק המייצג אותך ייצוג ראשוני ובעזרתו מתבצע הסינון הראשוני (במידה והתוכנית נבחנת על ידי משקיעים). עליו להיות ממוקד, קצר ומרשים מאוד. במידה ולא הצלחת לכתוב אותו בפחות מ: 3 - 2 עמודים עליך לבחון היכן הארכת יתר על המידה. האורך האידיאלי 2 – 1 עמודים. 

המוצר/השרות - בפרק זה יש לפרט את כל הפרטים הנדרשים על המוצר והטכנולוגיה, יש להתמקד בנקודות החשובות ולהמנע ממונחים טכנולוגיים "מפוצצים", לתאר את המוצר מנקודת מבטו של הלקוח ולא מהצד המשוחד של היזם. במידה ויש טכנולוגיה ייחודית לחברה, יש להדגישה תוך פרוט אמצעי ההגנה החוקיים הקיימים. כדאי מאוד לפרט את הצורך שהוביל לפתרון, את הגורמים שעבורם הפתרון שלך יהווה תוספת ערך משמעותית וכמובן מהי תוכנית הפיתוח הנדרשת ומהו סטטוס החברה/מיזם. 

ניתוח שוק - מטרת פרק זה הינה להבהיר באופן ברור את השוק ומגמותיו, את הצורך הקיים בשוק למוצר או לשרות, מהי ההזדמנות העסקית, יש להראות מהו פוטנציאל השוק, להציג את המתחרים, התחרות הקיימת וזו שתהיה בעתיד ואת חסמי הכניסה הקיימים בשוק. לכל נושאים אלו יש למצוא מקורות עסקיים מקובלים כגון   מחקרי שוק, מאמרים שנכתבו על ידי גורמים שלפחות לכאורה אינם מוטים כגון גופים ממשלתיים וציבוריים מחקרים אוניברסיטאיים וכדומה. 

 תוכנית אסטרטגית - ישנן מספר גישות לפיתוח התכנית האסטרטגית, מאידך תמיד קיימת חשיבות רבה בעת הגדרת האסטרטגיה לבחון את הסביבה העסקית בה עומדת החברה לפעול ובנוסף לכך להגדיר את הפרמטרים הבאים: מהן הנקודות החזקות ומה החלשות של החברה, מה האיומים המצויים בסביבה העסקית ומה ההזדמנויות שכדאי לנצל בכדי שהחברה תצליח. בעת בניית המודל העסקי יש להשקיע מחשבה מרובה בכדי ליצור מודל הכנסות  ורווחים הגיוני המאפשר לחברה להגיע לרווחיות ולנקודת האיזון בזמן סביר ובקצב גידול הכנסות   ורווחים הגיוני וריאלי. פרקי המשנה בפרק האסטרטגי בדרך כלל הינם:

   

§         החזון 

§         מטרות אסטרטגיות.

§         אסטרטגיה כללית של החברה

§         אסטרטגיה שיווקית

§         המודל   העסקי (יתכנו מצבים בהם יהיו מספר מודלים עסקיים).

§         אבני דרך מרכזיות בהתקדמות הפרויקט/חברה.

§         אפשרויות ל- Exit

הארגון, היזמים וההנהלה - אחד הגורמים המרכזיים הנבחנים על ידי כל גורם הבוחן את החברה או היזמות הינו הרכב היזמים וההנהלה הקיימים וקשרי העבודה בינם. ישנה חשיבות להציג את היתרון היחסי של כל אחד מהיזמים והמנהלים ועל ידי כך ליצור פסיפס אנושי שלם שביכולתו להוביל את החברה להצלחה. 

 גורמים קריטיים   להצלחה   - בכל תכנית עסקית נדרש להיות פרק העוסק בנושא זה. יש להעלות כאן את הנושאים המהווים גורמים קריטיים להצלחת החברה. חשוב לדון בכל נושא בנפרד ולהציג הסבר לוגי ומנומק לדרכי הפתרון של הבעיה.  

תכנית פיננסית - התוכנית הפיננסית הינה חלק אינטגרלי מכל תוכנית עסקית. הצגת התכנית הפיננסית צריכה להבהיר למשקיעים, לגוף אחר הבוחן את המיזם או החברה ולהנהלת החברה עצמה להיכן וכיצד יצא הון החברה, על התכנית להיות ברורה וללא חורים בלתי מוסברים, יש להבהיר מה מקורות הנתונים ובמידה ויש נתונים המסתמכים על הערכות יש לכתוב אותן בבירור. בסופה של התכנית צריך להיות ברור כמה הכנסות ורווחים צפויים, מתי יהיו רווחים, מהו תזרים המזומנים החזוי של החברה ומתי החברה מגיעה לנקודת האיזון. בניית התכנית הפיננסית מחייבת הרבה נסיונות ובדיקות חוזרות ונשנות של תכנית המכירות, תכנון ההוצאות, קצב גידול  המכירות והנחות נוספות שיש להן השפעה על התרחישים הפיננסיים. באם אינך מנוסה בהכנת תכניות כגון אלו מומלץ מאוד להתייעץ עם איש מקצוע לפני, תוך כדי ולאחר הכנת התכנית בכדי שהתוצאה תהיה ריאלית, הגיונית ומתאימה לתכנית שרצית להכין 

 עוד מספר נקודות חשובות  

 חשוב להבין ולדעת (גם כשמכינים תוכנית עסקית באופן עצמאי וגם כאשר נעזרים באיש מקצוע) כי תכנית עסקית איננה טמפלט שיש למלא. בכדי ליצור תכנית טובה יש להשתמש בנסיון רב, מידע עסקי ומידע ספציפי לתחום בו עוסקת התכנית. רשימת התיוג שרשמתי למעלה אינה קדושה, חלקית ואיננה מושלמת. לא בכל תכנית עסקית יופיעו כל הסעיפים כמו שכמעט בכל תכנית יופיעו סעיפים שאינם ברשימה, יתרה מכך ישנן תכניות שבכדי ליצור בהן משהו מוצלח במיוחד יש לעזוב את השבלונה ולהכין תכנית מיוחדת שתתאים לאותו מצב.
 
במידה והתוכנית נכתבה באופן עצמאי ולא על ידי איש מקצוע כדאי מאוד להעביר אותה לקבלת משוב לאיש עסקים מנוסה רצוי בתחום בו עוסקת התוכנית או לגוף   העוסק בכתיבת תכניות עסקיות לקבלת משוב בשכר (לעיתים החסכון שלנו יקר מאוד) כדי שבסופו של התהליך התכנית תשיג את המטרות שהיא אמורה להשיג.
 

חשוב לזכור כי   אורך תכנית עסקית הרצוי בממוצע הינו 35 - 20 עמודים ולכל היותר עוד 4 - 3 עמודי נספחים, תכנית הארוכה מעבר לכך עלולה לשעמם ולא תיקרא על ידי מי שאמור לקרוא אותה.  

עבור יזם המחפש משקיע, תכנית עסקית הינה אמצעי המכירה המרכזי להשגת ההשקעה. הכנת תוכנית מקיפה ומקצועית, אינה מבטיחה הצלחה אך מקטינה באופן משמעותי את סיכויי הכישלון.

תהליך הכנת תוכנית עסקית דוחף את הנהלת החברה או את היזמים להבנה מקיפה, ברורה ומושכלת מה ברצונם להשיג וכן איך ומתי יעשו זאת.

 

יצירת קשר
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

 

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019

 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים