My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - שלבי הגיוס השונים
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> שלבי הגיוס השונים

שלבי הגיוס ביזמות ובחברות סטארט אפ צעירות

 







 

Pre Seed - השלב הראשון בו אתה היזם אמור להשיג כסף כדי לפתח את היוזמה שלך ולהתחיל להתקדם הינו שלב הרעיון. לאחר שהגית את הרעיון שאתה רוצה לפתח, עליך להתחיל לפעול למימוש הרעיון. באותו רגע שהתחלת להתקדם התחלת להוציא כסף.

הסכומים הנדרשים בשלבים אלו נמוכים בדרך כלל וניתנים להשגה במספר צורות:

  1. משקיע פרטי – לעיתים רחוקות קורה כי כבר בשלב הרעיון תצליח לגייס את ההון הנדרש לפעילות אצל משקיע פרטי. בדרך כלל מדובר בהיכרות אישית עם משקיע בעל הון, או יזם בעל נסיון בהשקעות ומוכר בשוק כמצליחן. בדרך כלל לא כדאי לטרוח לגשת למשקיע פרטי ללא עמידה במספר תנאים בסיסיים שיפורטו בהמשך.
  2. השקעה עצמית – אתה היזם מוציא את הסכומים הראשונים הנדרשים לתחילת הדרך. שיטה זו מומלצת כמובן רק למי שיש מספיק כסף כדי להשקיע בקידום ופיתוח רעיון בלי לפגוע במשפחתו ובפרנסתו.
  3. השגת סכום הנדרש מחבר או בן משפחה. מקרה זה עלול להיות רגיש ולפגוע ביחסיך עם אותו משקיע. בכל מקרה עליך לודא היטב שאותו משקיע מודע לכך שסיכויי ההצלחה בשלבים כל כך מוקדמים אינם גבוהים וכי רק אחד מתוך פרויקטים רבים אכן מצליח. זכור כי המשקיע הזה איננו מודע לכך שהפרויקט עלול לא להצליח וכי הוא מתלהב ממך ומהרעיון ואינו יודע להעריך באופן נכון את הסיכונים הכרוכים בפרויקט.

Seed – זוהי הפעם הראשונה שמישהו שעוסק בהשקעות מסתכל באופן רציני ומקצועי על הפרויקט ועל הרעיון שלך. בשלב זה אתה אמור להיות כבר לאחר שבחנת את הרעיון החלת בתהליך הפיתוח הטכנולוגי ואף התקדמת בכיוון של התחלת הפיתוח העסקי.זהו המבחן הרציני הראשון של הפרויקט שכן לראשונה הוא נבדק בעיניים מקצועיות אל מול האלטרנטיבות השונות העומדות בפני המשקיעים. בדרך כלל משקיעים העוסקים בשלב מוקדם זה של הפרויקט מצפים ממך היזם לעבוד ולהתקדם למרות שאין לך כסף או הון אנושי ולמרות כל המכשולים. עליך לזכור גם את העובדה שמשקיעים אלו בוחנים פרויקטים רבים וכמות היזמים העוברים על פניהם הינה גדולה ולכן אין להם סבלנות רבה.

בשלב זה משקיעים בדרך כל סכומים הנעים בין מאות אלפי דולרים לבין מיליון וחצי $ כתלות בצרכי הפרויקט וביכולות המשקיעים. בשלב זה מצטרף בדרך כלל גורם נוסף לפרוייקט והוא לעיתים קרובות הופך להיות הגורם הדומיננטי בצוות. 

סיבוב ראשון – בשלב זה הפרויקט כבר התקדם, בדרך כלל ישנו כבר אב טיפוס ואף יתכן שבוצע כבר פיילוט, זה הזמן בו הפרויקט בדרך כלל מתקדם לכיוון תחילת המכירות ואולי ייצור ומכירה. בשלב זה בדרך כלל ישנו צורך בהון לביצוע תהליכי שיווק וייצור נרחבים. בשלב זה ישנם כבר גורמים בתוך הפרויקט העוסקים באופן מקצועי בפיתוח העסקי והפיננסי במקביל לפיתוח הטכנולוגי. השליטה בפרויקט בדרך כלל כבר איננה בידי היזמים אלא בידי המשקיעים שהצטרפו בשלב ה – Seed ואלו המצטרפים בשלב זה. בסיבוב זה יושקעו סכום גבוה בהרבה מהסכומים שהושקעו בעבר. במקביל כמובן לירידת הסיכון בהשקעה ולגדול בסיכוי.

סבבי גיוס מאוחרים – לאחר השלב הקודם ישנו סבב גיוס אחד או שניים ובמקרים מסויימים יגוייס הון מהציבור בהנפקה של החברה באחת מהבורסות בעולם. 

סוגי משקיעים שונים

לכל שלב מתאימים משקיעים אחרים ושונים. לכל סוג של משקיעים יש יתרונות וחסרונות ולכן הצורך בהתאמת המשקיע לפרויקט מסויים הינו גדול. לא כל משקיע מתאים לכל פרויקט.

משקיעים פרטיים (Angeles) – המשקיעים הפרטיים בדרך כלל משקיעים בשלבים הראשונים בחיי פרויקטים וחברות ופחות בסבבי גיוס מאוחרים בהם מושקע סכום כסף גדול מאוד. המשקיעים הפרטיים בדרך כלל יוכלו לקבל את ההחלטה על ההשקעה בתהליך מהיר וקצר מאשר המשקיעים המוסדיים או קרנות הון סיכון. התהליך במקרה זה יורכב בדרך כלל מבחינה עצמית של המשקיע ובדיקת הנושא על ידי איש מקצוע אחד או שניים ובתוך תקופה קצרה תינתן ההחלטה לגבי ההשקעה.

ישנם משקיעים המעדיפים להיות משקיע שקט ולקבל דו"ח על הנעשה בחברה אחת לרבעון אולם יש משקיעים הנכנסים לתוך החברה כרוח סערה ומשתתפים בתהליכי הניהול היומיומיים.

בדרך כלל ההסכמים עם המשקיעים הפרטיים פשוטים יותר והם דורשים פחות זכויות יתר בחברה.

קרנות הון סיכון – קרנות הון-הסיכון, מספקות את ה"דלק" לחברות ההיטק בכללולחברות הסטארט אפ בפרט. מירב עיסוקן של הקרנות הוא השקעה של ההון שבבעלותן בחברות בעלות פוטנציאל תשואה גבוהה ביותרבישראל פעילות כ-70 קרנות והיא נמצאת בקבוצה המובילה של המדינות הפופולריות להשקעות הון-סיכון.

ישנם הבדלים בין הקרנות המתבטאים במספר נושאים כמו למשל:

  1. תחום ההתמחות של הקרן; אינטרנט, תוכנה, חומרה, תקשורת, ביוטכנולוגיה וכו'...
  2. שלבי החיים של החברות בהן משקיעה הקרן (SeedFirst roundMezzanine, וכו...).
  3. גובה ההשקעה הממוצעת, ישנן קרנות המשקיעות מאות אלפי דולרים בודדים וישנן קרנות המשקיעות מספר מיליוני דולרים (חלק מההבדל בגובה ההשקעה טמון בשלב שבו משקיעה הקרן).
  4. היקף הכספים שמנהלת הקרן, מעשרות מיליוני דולרים ועד למעלה ממיליארד דולר. קרנות הון-הסיכון אינן משקיעות, בדרך כלל, בשלב הראשון של המיזם שלב ה -  seed (למעט הקרנות אשר מתמחות בהשקעה בשלב זה), אלא בשלבים מאוחרים יותר, בהם הפוטנציאל העתידי של החברה כבר ניתן לזיהוי. 

ישנו יתרון הקיים בהשקעה של קרן הון סיכון והוא, כמובן, קיצור זמן ההגעה לשוק (time to market) וגידול מהיר של החברה. יחד עם זאת, קיים חסרון בולט והוא התלות אשר נוצרת במשקיע כגון קרן הון סיכון. ישנה פגיעה בעצמאות היזמים ובגמישות הדרך אשר מוכתבת בדרך כלל על פי אסטרטגיה קיצרת טווח מצד הקרן. לעומת זאת, במימון עצמי של החברה נשמרות הגמישות והעצמאות של היזמים, ויותר מכך, הבעלות על החברה.

למרות כל זאת, ישנן חברות הסטארט אפ המגיעות לשלב בהתפתחותן העסקית שבו נדרש גיוס הון חיצוני, וזהו הזמן שבו אמורה קרן הון הסיכון להכנס לתמונה ולהשקיע את ההשקעה הבאה.

  

יצירת קשר
אייל כוכבא

050-9375123
eyal@business-plan.co.il

 

 המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019

 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים