My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - סיוע בגיוס הון
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> סיוע בגיוס הון

סיוע ליזמים וחברות בגיוס הון










הכנת חברות להשקעה וגיוס הון

הכנת תוכנית עסקית ומצגת מקצועית הכרחיים לצורך גיוס כסף ו/או קבלת אשראי בנקאי.  עודף האופטימיות או "העיוורון" של היזם ברוב המקרים לא מאפשר לו לבנות תוכנית אובייקטיבית ומאוזנת כפי שהמשקיע מצפה לקבל ולכן סיכוייו לגייס יורדים מאד. לא די בכך, לאחר סיבוב כושל בין המשקיעים הסיכוי להצליח בסיבוב  נוסף הולך ופוחת. כפי שנאמר-"אין לך הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשון טוב". המרכז לתכנון עסקי מכין את החברה או המיזם לגיוס באופן מקצועי ואובייקטיבי ללא "הנחות".

אנו בוחנים את התוכנית העסקית והפרזנטציה של החברה בעיני המשקיעים והופכים את האסטרטגיה בשיתוף פעולה עם היזמים מאופטימית לריאלית ואפשרית.

השאלות הקשות שישאלו המשקיעים את היזמים נשאלות על ידינו במהלך בחינת התוכנית העסקית וביחד עם היזמים ניתנות התשובות הנכונות ומלוטשות עד שהן הופכות מנקודות חלשות לנקודות מחזקות.

הכנה זו של האסטרטגיה, ליטוש התוכנית העסקית והכנת הפרזנטציה בהתאם גורמות לכך שכשאתה מגיע אל המשקיע התשובות לשאלות הקשות בדרך כלל מוכנות מראש, קשה להפתיע אותך וסיכוייך לגייס את ההון הדרוש עולים מאוד.

הכנת הפרזנטציה כוללת בדרך כלל את הכנת המלל, חלוקה לשקפים, בניית המצגת, חלוקת עבודה בין המציגים, הגדרת המציג ומה כל אחד אומר, הגדרה מי מציג את ה   Demo – במידה ויש, בניית ההצגה מבחינת סדר דוברים, הגדרת מי עונה על איזה סוג של שאלות, תרגול ההצגה מספר פעמים כולל שאלות צולבות בנושאים רבים ככל האפשר.

לאחר הכנת המיזם/חברה להשקעה אנו מסייעים לאתר את המשקיעים המתאימים למיזם, להשגת המימון הנדרש. אנו עוסקים באיתור משקיעים ללקוחותינו כחלק מתהליך גיוס ההון.

חלק מהמשקיעים הינם כאלו הקשורים אלינו בקשרי עבודה ואחרים. קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים אליהם אנו פונים לאחר שאנו משוכנעים כי הפרוייקט עונה על קריטריונים של פוטנציאל עסקי, סיכונים סבירים ועוד פרמטרים, לאחר שאנו מוודאים כי הפרוייקט או החברה מתאימים אליהם ולאחר שאנו מרגישים נוח עם הפרוייקט מהבטי החומר הקיים (תוכנית עסקית, פרזנטציה ועוד...).

השלב הראשון בתהליך ההשקעה הינו מציאת הגורם המתאים להשקעה במיזם/חברה שלך. ההתאמה נגזרת ממספר קריטריונים שהחשובים שבהם הינם:

תחום המיזם שלך – ישנם משקיעים המתעניינים בתחומים מסוימים ולא בוחנים אפילו פרויקטים מתחומים אחרים. ישנן קרנות הון סיכון המתמחות בתחומים מוגדרים ואינן מתעסקות כלל בתחומים אחרים.

מי היזמים – ישנה משמעות קריטית ליזמים. יזמים שיגיעו עם פרויקט נפלא אולם הם עצמם כאלו שלא ניתן לסמוך עליהם או שאין להם יכולת להרים את הפרויקט והם אינם מוכנים לפנות את המקום לא יוכלו להשיג השקעה ולא משנה מה טיב הפרויקט. יזמים בעלי יכולת ואמינים עם פרויקט בינוני עדיפים על יזמים שאינם בעלי יכולת עם פרויקט מעולה. כלל זה נכון לכל סוגי המשקיעים, לכן יזמים שאינם בעלי יכולת ידרשו לצרף לצוות את אותם אנשים שישלימו את מה שחסר להם כדי לשפר את הסיכוי להשיג את ההון הנדרש לקידום הפרויקט.

הפוטנציאל העסקי – גודל הפוטנציאל העסקי משפיע באופן ישיר על סוג המשקיעים המוכנים להשקיע. פרויקטים בהם גודל השוק אינו מוגדר במאות מיליוני דולרים ומעלה לא יבחנו באופן רציני ע"י קרנות הון סיכון או משקיעים פרטיים גדולים. פרויקטים העוסקים בפוטנציאל שוק נמוך יוכלו להשיג השקעות רק אצל משקיעים קטנים ובסדרי גודל נמוכים שכן אחרת תקופת החזר ההשקעה תהיה ארוכה מדי ותרתיע את המשקיעים הפוטנציאליים.

השלב בו נמצא המיזם שלך – השלב בו נמצא הפרויקט משפיע באופן מרכזי על הגופים אליהם ניתן לפנות. בשלב הרעיון בדרך כלל קשה מאוד להשיג משקיע. בדרך כלל המשקיעים שניתן להשיג הינם משקיעים פרטיים המוכנים ליטול על עצמם את הסיכון הגדול הכרוך בהשקעה בשלב זה אולם תמורת הסיכון הם בדרך כלל ידרשו (די בצדק) אחוזים נכבדים מהפרויקט ואולי אופציה נדיבה להמשך.  קרנות הון סיכון כיום נוטות להשקיע בדרך כלל בחברות המוכיחות התחלה של מכירות או לפחות בשלבי סיום הפיתוח. ישנן מספר קרנות הון סיכון במוכנות להשקיע בשלבים מוקדמים יותר כגון תחילת הפיתוח אולם אז הן דורשות חלק נכבד מאוד בפרויקט ותמיד תהיה דרישה להעברת השליטה בפרויקט לידי הקרן.

סכום ההשקעה הנדרש - כמה הון אתה מעוניין לגייס, המשקיעים הפרטיים ישקיעו בדרך כלל פחות מאשר קרן הון סיכון ובדרך כלל יהיו מוגבלים יותר בארגון שותפים נוספים להשקעה כשצריך לגייס סכום גבוה ממה .שהם מוכנים להשקיע.

סכומים גבוהים של מיליון דולר ומעלה בדרך כלל יושקעו על ידי קרנות הון סיכון ולא על ידי משקיעים פרטיים.

לאחר שהגדרנו מי המשקיעים שאלים אנו פונים אנחנו מוודאים שהפרויקט מוכן להגשה למשקיעים: יש תוכנית עסקית משכנעת, יש צוות מתאים, שלב הפרויקט מתקדם ככל שניתן להגיע לפני גיוס ההון, יש לפחות צעד אחד או יותר קדימה מהרעיון (בקשת פטנט, דמו, תחילת פיתוח וכל דבר נוסף המעיד על תחילת ההתקדמות).

ההפניה למשקיעים מתבצעת דרכינו, תהליך הבחינה של הפרויקט על ידי המשקיעים נעשה מול היזמים אולם הוא מלווה על ידנו.

 

ליצירת קשר עם אייל בנושא הכנת החברה לגיוס וגיוס הון התקשר:

050-9375123

 eyal@busioness-plan.co.il

 

שלבי הגיוס השונים בחברות סטרט אפ צעירות

Pre Seed - השלב הראשון בו אתה היזם אמור להשיג כסף כדי לפתח את היוזמה שלך ולהתחיל להתקדם הינו שלב הרעיון. לאחר שהגית את הרעיון שאתה רוצה לפתח, עליך להתחיל לפעול למימוש הרעיון. באותו רגע שהתחלת להתקדם התחלת להוציא כסף.

הסכומים הנדרשים בשלבים אלו נמוכים בדרך כלל וניתנים להשגה במספר צורות:

  1. משקיע פרטי – לעיתים רחוקות קורה כי כבר בשלב הרעיון תצליח לגייס את ההון הנדרש לפעילות אצל משקיע פרטי. בדרך כלל מדובר בהיכרות אישית עם משקיע בעל הון, או יזם בעל נסיון בהשקעות ומוכר בשוק כמצליחן. בדרך כלל לא כדאי לטרוח לגשת למשקיע פרטי ללא עמידה במספר תנאים בסיסיים שיפורטו בהמשך.
  2. השקעה עצמית – אתה היזם מוציא את הסכומים הראשונים הנדרשים לתחילת הדרך. שיטה זו מומלצת כמובן רק למי שיש מספיק כסף כדי להשקיע בקידום ופיתוח רעיון בלי לפגוע במשפחתו ובפרנסתו.
  3. השגת סכום הנדרש מחבר או בן משפחה. מקרה זה עלול להיות רגיש ולפגוע ביחסיך עם אותו משקיע. בכל מקרה עליך לודא היטב שאותו משקיע מודע לכך שסיכויי ההצלחה בשלבים כל כך מוקדמים אינם גבוהים וכי רק אחד מתוך פרויקטים רבים אכן מצליח. זכור כי המשקיע הזה איננו מודע לכך שהפרויקט עלול לא להצליח וכי הוא מתלהב ממך ומהרעיון ואינו יודע להעריך באופן נכון את הסיכונים הכרוכים בפרויקט.

Seed זוהי הפעם הראשונה שמישהו שעוסק בהשקעות מסתכל באופן רציני ומקצועי על הפרויקט ועל הרעיון שלך. בשלב זה אתה אמור להיות כבר לאחר שבחנת את הרעיון החלת בתהליך הפיתוח הטכנולוגי ואף התקדמת בכיוון של התחלת הפיתוח העסקי.זהו המבחן הרציני הראשון של הפרויקט שכן לראשונה הוא נבדק בעיניים מקצועיות אל מול האלטרנטיבות השונות העומדות בפני המשקיעים. בדרך כלל משקיעים העוסקים בשלב מוקדם זה של הפרויקט מצפים ממך היזם לעבוד ולהתקדם למרות שאין לך כסף או הון אנושי ולמרות כל המכשולים. עליך לזכור גם את העובדה שמשקיעים אלו בוחנים פרויקטים רבים וכמות היזמים העוברים על פניהם הינה גדולה ולכן אין להם סבלנות רבה.

בשלב זה משקיעים בדרך כל סכומים הנעים בין מאות אלפי דולרים לבין מיליון וחצי $ כתלות בצרכי הפרויקט וביכולות המשקיעים. בשלב זה מצטרף בדרך כלל גורם נוסף לפרוייקט והוא לעיתים קרובות הופך להיות הגורם הדומיננטי בצוות. 

סיבוב ראשון – בשלב זה הפרויקט כבר התקדם, בדרך כלל ישנו כבר אב טיפוס ואף יתכן שבוצע כבר פיילוט, זה הזמן בו הפרויקט בדרך כלל מתקדם לכיוון תחילת המכירות ואולי ייצור ומכירה. בשלב זה בדרך כלל ישנו צורך בהון לביצוע תהליכי שיווק וייצור נרחבים. בשלב זה ישנם כבר גורמים בתוך הפרויקט העוסקים באופן מקצועי בפיתוח העסקי והפיננסי במקביל לפיתוח הטכנולוגי. השליטה בפרויקט בדרך כלל כבר איננה בידי היזמים אלא בידי המשקיעים שהצטרפו בשלב ה – Seed ואלו המצטרפים בשלב זה. בסיבוב זה יושקעו סכום גבוה בהרבה מהסכומים שהושקעו בעבר. במקביל כמובן לירידת הסיכון בהשקעה ולגדול בסיכוי.

סבבי גיוס מאוחרים – לאחר השלב הקודם ישנו סבב גיוס אחד או שניים ובמקרים מסויימים יגוייס הון מהציבור בהנפקה של החברה באחת מהבורסות בעולם.

סוגי משקיעים שונים

לכל שלב מתאימים משקיעים אחרים ושונים. לכל סוג של משקיעים יש יתרונות וחסרונות ולכן הצורך בהתאמת המשקיע לפרויקט מסויים הינו גדול. לא כל משקיע מתאים לכל פרויקט.

משקיעים פרטיים (Angeles) – המשקיעים הפרטיים בדרך כלל משקיעים בשלבים הראשונים בחיי פרויקטים וחברות ופחות בסבבי גיוס מאוחרים בהם מושקע סכום כסף גדול מאוד. המשקיעים הפרטיים בדרך כלל יוכלו לקבל את ההחלטה על ההשקעה בתהליך מהיר וקצר מאשר המשקיעים המוסדיים או קרנות הון סיכון. התהליך במקרה זה יורכב בדרך כלל מבחינה עצמית של המשקיע ובדיקת הנושא על ידי איש מקצוע אחד או שניים ובתוך תקופה קצרה תינתן ההחלטה לגבי ההשקעה.

ישנם משקיעים המעדיפים להיות משקיע שקט ולקבל דו"ח על הנעשה בחברה אחת לרבעון אולם יש משקיעים הנכנסים לתוך החברה כרוח סערה ומשתתפים בתהליכי הניהול היומיומיים.

בדרך כלל ההסכמים עם המשקיעים הפרטיים פשוטים יותר והם דורשים פחות זכויות יתר בחברה.

קרנות הון סיכון – קרנות הון-הסיכון, מספקות את ה"דלק" לחברות ההיטק בכלל, ולחברות הסטארט אפ בפרט. מירב עיסוקן של הקרנות הוא השקעה של ההון שבבעלותן בחברות בעלות פוטנציאל תשואה גבוהה ביותר. בישראל פעילות כ-70 קרנות והיא נמצאת בקבוצה המובילה של המדינות הפופולריות להשקעות הון-סיכון.

ישנם הבדלים בין הקרנות המתבטאים במספר נושאים כמו למשל:

  1. תחום ההתמחות של הקרן; אינטרנט, תוכנה, חומרה, תקשורת, ביוטכנולוגיה וכו'...
  2. שלבי החיים של החברות בהן משקיעה הקרן (Seed, First round, Mezzanine, וכו...).
  3. גובה ההשקעה הממוצעת, ישנן קרנות המשקיעות מאות אלפי דולרים בודדים וישנן קרנות המשקיעות מספר מיליוני דולרים (חלק מההבדל בגובה ההשקעה טמון בשלב שבו משקיעה הקרן).
  4. היקף הכספים שמנהלת הקרן, מעשרות מיליוני דולרים ועד למעלה ממיליארד דולר. קרנות הון-הסיכון אינן משקיעות, בדרך כלל, בשלב הראשון של המיזם שלב ה -  seed (למעט הקרנות אשר מתמחות בהשקעה בשלב זה), אלא בשלבים מאוחרים יותר, בהם הפוטנציאל העתידי של החברה כבר ניתן לזיהוי.

 ישנו יתרון הקיים בהשקעה של קרן הון סיכון והוא, כמובן, קיצור זמן ההגעה לשוק (time to market) וגידול מהיר של החברה. יחד עם זאת, קיים חסרון בולט והוא התלות אשר נוצרת במשקיע כגון קרן הון סיכון. ישנה פגיעה בעצמאות היזמים ובגמישות הדרך אשר מוכתבת בדרך כלל על פי אסטרטגיה קיצרת טווח מצד הקרן. לעומת זאת, במימון עצמי של החברה נשמרות הגמישות והעצמאות של היזמים, ויותר מכך, הבעלות על החברה.

למרות כל זאת, ישנן חברות הסטארט אפ המגיעות לשלב בהתפתחותן העסקית שבו נדרש גיוס הון חיצוני, וזהו הזמן שבו אמורה קרן הון הסיכון להכנס לתמונה ולהשקיע את ההשקעה הבאה.

  

 

יצירת קשר
אייל כוכבא

050-9375123
eyal@business-plan.co.il

 המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019

 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים