My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> The best investor
מי המשקיע המתאים ביותר לסטארט אפ שלי ?
 
אחת המשימות המרכזיות של כל יזם וכל סטארט אפ הינה לגייס כסף ממשקיעים כדי שתהיה אפשרות לקשם את המיזם שלהם, הכסף הוא הדלק של העסקים. אני שומע לא מעט אנשים שאומרים שלא אומרים לא לכסף וכשיש אפשרות צריך לגייס ולא להיות בררן מי המשקיע וגם אם הוא לא כל כך מתאים או שהתנאים שהשגנו ממנו לא כל כך טובים זה לא נורא העיקר שהוא יסייע לקדם את המיזם והתוכנית העסקית שלו. אני חושב שלפעמים נכון יותר לומר לא לכסף, ושחשוב מאוד מי המשקיע ומה התנאים שהצלחנו לסכם איתו בעת משא ומתן על ההשקעה. חשוב להבין שלא כל משקיע נכון לכל מיזם וזה נכון גם ברמה העסקית אבל לא פחות חשוב גם ברמה האישית.
 
אם כך מיהו המשקיע שנכון למיזם שלי ?
 
נתחיל ביזם שחשב על רעיון והוא רוצה להתחיל ולהתקדם, הוא מתחיל לבחון את המוצר, הוא בודק את השוק ומנסה להבין את הטכנולוגיה. במקרים רבים הוא גם מצרף אליו עוד אדם או שניים כדי שישלימו את הידע והנסיון שחסרים לו. שלב זה הוא שלב הרעיון הטהור ובשלב זה יהיה קשה מאוד למצוא מישהו שישקיע כסף ברעיון ויש עדיין רק תוכנית עסקית בסיסית מאוד כיוון שהסיכוי שהרעיון הזה יבשיל לכדי סטארט אפ מצליח ועסק רווחי נמוך מאוד (לצערנו כך מראה לנו הסטטיסטיקה). בדרך כלל בשלב זה מצופה מהיזם או היזמים לממן את ההוצאות הנדרשות מכיסם. חשוב לזכור שבכל עסק שמישהו מקים הוא מצפה שתהיינה הוצאות ראשוניות וברור לו שהוא זה שיצטרך לממן אותן.
 
יש לא מעט יזמים שבשל זה מגייסים מעט כסף  מחברים ובני משפחה שאוהבים אותם ומתלהבים מהרעיון. חשוב לזכור שיש כאן סיכון גדול גם עבורכם כיוון שלעיתים קרובות לא מצליחים והכסף יורד לטמיון והחבר מפסיק להיות חבר...ובכלל אל תקחו כסף של מישהו שממש זקוק לו כיוון שזו תהיה חוסר אחריות מצידכם כלפיו. תזכרו שהוא לא משקיע מקצועי שיודע להעריך סיכונים ויש לו כסף להשקעה שיתכן שלא תצליח...
 
השלב הבא הוא בדרך כלל או במהלך הפיתוח או כאשר כבר יש MVP והוא כבר בשוק ואתם רוצים לגייס כסף כדי להמשיך ולפתח את המוצר לרמה גבוהה בהרבה וכמובן להרחיב את הפעילות, והשיווק...השלב זה מדובר כבר על סכומים של מאות אלפי דולרים והמשקיעים הרלבנטיים הינם כאלו שיש להם את היכולת להשקיע סכומים כאלה והם מחפשים מיזמים טובים להשקעה. בדרך כלל מדובר על משקיעים פרטיים הקרויים Angels. בישראל בדרך כלל משקיעים אלו ישקיעו סכומים שנעים בין 100,000-250,000 דולר. לעיתים עליכם לגייס משניים או שלושה משקיעים כאלו כדי להשיג את הסכום שאתם צריכים.
 
אני נשאל לעיתים מדוע שלא אלך בשלב זה לקרנות הון סיכון ? הרי בשביל זה הן קיימות. חשוב להבין שקרנות הון סיכון קיימות כדי להרוויח כסף והן משקיעות כסף כדי להשיג מטרה זו. מאידך, בשלבים מוקדמים כל כך הקרנות בישראל בדרך כלל לא משקיעות כיוון שהסיכון גבוה מאוד וסיכויי ההצלחה עדיין נמוכים והן מעדיפות בדרך כלל להשקיע בחברת סטארט אפ שבשלב של מכירות והיא קצת יותר מבוססת וכמובן שהסיכון בהשקעה בה נמוך יותר. הליכה לקרנות נכונה בדרך כלל בשלבים אלו של מכירות משמעותיות ומוצר יחסית מתקדם. חשוב להבין שיש מספר תחומים שהקרנות משקיעו בשלבים מוקדמים יותר ותחומים אלו הם סייבר ובשר מתורבת או בכלל בתחום ה – Foodtech. כמובן שגם בתחומים אלו כדי להצליח לגייס צריך מוצר רציני מאוד שנותן מענה משמעותי וייחודי לצורך גדול וכמובן צוות מרשים ורציני שיוכל להרים את המיזם ולהביא אותו להצלחה.
 
התחום האחרון שעליו אדבר במאמר זה הינו הקשר הבין אישי. יזמים רבים לא מבינים שיש משמעות קריטית ליכולת שלהם לתקשר באופן טוב ונכון עם המשקיעים. תקשורת בין אינית טובה לטעמי הינה אחד השיקולים המרכזיים שאני לוקח בעת שאני שוקל האם להיכנס לשותפות עם משקיע זה או אחר במיזמים שלי. אתם ממש לא רוצים להיתקע עם משקיע שלא סופר אתכם ממטר ואתם א יודעים כיצד להסתדר עם כל מיני תרגילים עסקיים ופיננסיים שהוא עושה לכם ולכן חשוב שתבדקו היטב מי האדם שהולך לביות השותף שלכם ולא רק כמה כסף הוא מוכן לשים תמורת כמה אחוזים.

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2022 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים