My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Startup business plan
מעורבות היזמים בהכנת תוכנית עסקית לסטארט אפ

יזמים רבים רוצים להכין תוכנית עסקית טובה ומקצועית ולאחר שהם מנסים לבנות אותה ונתקעים בדרך כלל הם פונים לגורם מקצועי (יועץ עסקי בדרך כלל) שיכין עבורם את התוכנית העסקית. יש כאלו שמצפים שהם יסבירו לאותו יועץ מה עושים בסטארט אפ שלהם, ישלחו אליו את החומר שיש בידם והוא יכין עבורם תוכנית עסקית טובה שתייצג אותם בפני הגורמים הרלבנטיים כמו משקיעים, לקוחות אסטרטגיים, מועמדים להצטרף ולהיות חברי ה – Advisory board ואחרים. לעיתים הם לא מבינים שהכנת תוכנית עסקית היא תהליך של שיחה מקצועית וסיעור מוחות בינם לבין היועץ העסקי שכותב עבורם את התוכנית העסקית. אף אחד לא מכיר את הסטארט אפ שלהם כמותם ולכן יש חשיבות רבה שהם ישתתפו בתהליך הכנת התוכנית העסקית לסטארט אפ שלהם.
 
כשיועץ עסקי בונה תוכנית עסקית לחברת סטארט אפ הוא אמור להכיר את המוצר ברמה הגבוהה ביותר. לצורך זה עליו לנהל שיחה רצינית עם היזמים, לבחון יחד איתם את המוצר או השירות שהם מפתחים, להבין היטב את הצרכים שלהם רוצים לתת מענה ולהבין מי הם הלקוחות שמהווים את פלחי השוק השונים. עליו להבין היטב מי יהיו הלקוחות הראשונים שישתמשו במוצר, ה – Early adapters, מי יהיו הלקוחות שישתמשו בו מאוחר יותר ומה יהיה פלח השוק המרכזי שממנו החברה מתכננת ליצור את מירב ההכנסות שלה. זהו גם השלב שבו יהיה נכון להגדיר מיהם הלקוחות שאליהם יבוצע הפיילוט לאחר שה – MVP יהיה מוכן להשקה.
 
בשלב הבא לאחר מכן ילמד היועץ את השוק באופן מעמיק. חשוב מאוד שבתהליך זה ישתתפו גם היזמים שכן בסופו של דבר עליהם להכיר את השוק ברמה הגבוהה ביותר. כל צעד שיעשו בעתיד חייב להתייחס בין השאר גם למצב השוק וכמובן שגם למתחרים. בדרך כלל רצוי לחלק את עבודת ההכנה בין היזמים לבין היועץ העסקי שכותב את התוכנית העסקית וכל אחד מהצדדים ילמד חלק אחר מהשוק. לאחר מכן תתנהל בין כולם שיחה על כל הנושאים הרלבנטיים כך שכולם יכירו היטב את כל הסממנים של השוק שאליהם הם פונים וכמובן את המתחרים והתחרות, החסרונות והיתרונות שלהם לעומת המתחרים וכיצד הם מתכוונים להתגבר על החסרונות לעומת המתחרים שלהם.
 
בשלב זה הגיע הזמן לבנות את האסטרטגיה העסקית, האסטרטגיה השיווקית ובסופו של דבר גם את המודלים העסקיים. יש חשיבות קריטית שבשלב זה תהיה מעורבות עמוקה של היזמים שכן זהו הלב של התוכנית העסקית שלהם והם חייבים להזדהות עם חלק זה באופן מוחלט. הוא חייב להיות שלהם ולא של היועץ העסקי שכותב עבורם את התוכנית העסקית. בסופו של דבר הם יצטרכו להגן על התוכנית העסקית הזו בפני המשקיעים והם גם יצטרכו להריץ את הסטארט אפ שלהם בהמשך על פי אותה תוכנית עסקית ואם היא לא תהיה באמת שלהם אין מצב שהם יצליחו בכך.
 
החלק האחרון שחשוב שיהיה ממש של היזמים היא התוכנית הפיננסית. לכל תוכנית עסקית יש פרק פיננסי המהווה חלק משמעותי מאוד בתוכנית העסקית. ליזמים רבים יש קושי עם המספרים והם נוטים לדחוק את הנושא לפינה שבה הם לא מתערבים. דווקא הנושא הפיננסי הוא חלק מרכזי בכל עסק וכמובן שגם בכל סטארט אפ ואם היזם או המנכ"ל לא מבינים היטב את מה שקורה בסטארט אפ שלהם מבחינה פיננסית הם עלולים להיתקע ללא כסף וכמובן שאף משקיע גם לא יהיה מוכן להשקיע בהם כשהם אינם בקיאים בתחום הפיננסי של העסק שלהם שאותו הם אמורים לנהל.
 
אין ספק שכשאתם בונים תוכנית עסקית רצוי מאוד שתיעזרו ביועץ עסקי מקצועי ומנוסה אולם עליכם להשתתף באופן פעיל בכל התהליך מתחילתו ועד סופו שכן זוהי התוכנית העסקית שלכם ושל הסטארט אפ שלכם והיא צריכה להיות שלכם, וללא שותפות מלאה בתהליך הכנת התוכנית העסקית היא לא תהיה שלכם.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©   
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים