My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Seed investment amount
האם סטארט אפ בשלב ה - seed מגייס כמה שצריך או כמה שאפשר ?

גיוס הון בשלבים הראשונים של הקמת סטארט אפ הינו אירוע לא פשוט. כבר בתחילת התהליך היזמים נזקקים למימון ראשוני בשלב שהם מאפיינים את המערכת או המוצר ובונים את התוכנית העסקית. הם צריכים לשלם למי בונה את התוכנית העסקית ומכין להם את הפרזנטציה ולעיתים הם צריכים מימון ראשוני לצורך הגשת בקשה לפטנט. כל התהליכים הללו עולים כסף. מיד אחר כך מגיע השלב שבו העלויות גבוהות בהרבה, מתחילים את פיתוח ה - MVP, המוצר, האפליקציה...יש צורך לשלם שכר לאנשי פיתוח שעלותם גבוהה מאוד.

יש שיטות שונות כיצד לממן את השלבים השונים של היזמות, חלק מהיזמים מממן בעצמו את השלב הראשון או שהוא מגייס את הסכומים הראשוניים מבן משפחה או חבר חשוב להבין שהסכומים הראשוניים הללו שמהווים את ה – Pre seed מגיעים לסכומים שבין 100,000 ל – 200,000 ₪. היזם צריך להצליח לגייס את הסכומים הללו מעצמו או ממקורבים לו שכן זהו הסכום שהוא צריך כדי להגיע עם MVP למשקיעי ה – seed.

שלב הגיוס הראשוני שלב ה – seed מחייב את היזמים להיות מוכנים היטב, עם צוות רציני שיכול להוביל מיזם להצלחה, עם תוכנית עסקית מוכנה, פרזנטציה טובה, ובעיקר עם MVP פעיל ורצוי מאוד שיהיו כבר לקוחות ראשונים. כיום, בישראל בשלב הגיוס הראשוני הקרוי שלה ה – seed יזמים שמצליחים לגייס מגייסים בדרך כלל סכומים שנעים בין $ 200 K-$ 750 K. רוב המקרים בהם מיזם יגייס סכום גבוה יותר הינם במיזמים טכנולוגיים מאוד ועם יזמים שזה להם המיזם השני או השלישי לאחר exit מוצלח, אם כי הכל אפשרי. בדרך כלל מי שבונה תוכנית עסקית טובה אשר מביאה בחשבון את כל האפשרויות יראה כי בדרך כלל במיזמי אינטרנט ואפליקציות יש צורך לגייס בשלב ה – Seed סכום אשר נע בין $ 400 K - $ 750 K  כדי לסיים פיתוח מערכת די מלאה לאחר ה – MVP ולהגיע למצב של פעילות מהותית בישראל ולהכנות ראשונות לתחילת הפעילות בחו"ל על פי התוכנית העסקית שבנו.
 
אחת הבעיות היא שרוב משקיעי ה – Seed בישראל אינם משקיעים סכומים אלו אלא סכומים נמוכים בהרבה אשר מתחילים בסכום של  $ 50 K ומגיעים עד $ 250 K. מסיבה זו בדרך כלל כשמשקיע מעוניין להשקיע בשלב זה הוא יציע ליזמים סכום נמוך משמעותית מהסכום שהיזם מעוניין לגייס. הדילמה היא האם לגיס את הסכום הזה ולהמשיך לחפש כסף כדי להשלים את הנדרש, או לסרב ולנסות להביא משקיע נוסף ורק אז לחבר את שני המשקיעים לסיבוב אחד תוך הפסד זמן וסיכון בכך שהמשקיע הראשון לא ימתין קיימת כמעט תמיד. אנו יודעים ש – Time to market בתקופה זו מהווה את אחד הפרמטרים המרכזיים בדרך להצלחה ולכן ההתלבטות בסוגיה זו קשה.
 
כאשר אנו בוחנים מהם השיקולים לגייס גם סכום נמוך אנו רואים שהשיקול המרכזי הינו להזיז את התהליך קדימה, להתקרב לשלב היציאה לשוק מעבר לתחילת הדרך עם ה - MVP וכמובן להתקדם ולהגדיל את הסיכויים לגייס את הסכומים הבאים בהמשך.
 
השיקולים נגד גיוס נמוך מהמתוכנן הינם הסיכוי שניתקע באמצע כיוון שאין לנו מספיק כסף וכמובן מחיר הגיוס שלפחות באופן תיאורטי עלול להיות גבוה יותר במידה ונחלק את הגיוס לשני סיבובים נפרדים.
 
מתוך שיקולים אלו ואחרים שלא נמנו כאן אני ממליץ לגייס את הסכום המינימלי שיאפשר להתקדם אבן דרך אחת לפחות גם אם לא יביא אותנו לסיום שלב ה – seed ומיד עם סיום הגיוס ותחילת ההתקדמות להמשיך לגיוס הבא כדי לא להיתקע בהמשך ללא כסף זמין

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים