אסטרטגיה שיווקית לחברת סטארט אפ
בכל תוכנית עסקית מגיע השלב בו יש צורך לדון על נושא האסטרטגיה השיווקית ואחר כך גם להגדיר אותה בתחילה ברמת האסטרטגיה והמקרו ולאחר מכן גם לרדת לפרטים כדי שאפשר יהיה גם להגדיר את האסטרטגיה, גם לבנות תוכנית שיווק בסיסית ובסופו של דבר גם לתמחר את התהליך השיווקי כולל הגדרת כוח אדם, אמצעים ועלויות.
נושא השיווק הינו אחד הנושאים שרוב היזמים לא ממש מבינים אותו ואין להם הרבה מידע עליו ולכן המלצתי היא עוד בטרם הגעתם לשלב זה בבניית התוכנית העסקית לקרוא חומר ולהבין מהו שיווק, מהו שיווק דיגיטלי, מהי אסטרטגיה שיווקית ומה רכיביה ולרדת גם לעומקם של הדברים כדי להבין מהו קמפיין אינטרנטי, מהו SEO, SMO, מהו קידום ברשתות חברתיות, בלוגים, יחסי ציבור online and offline ועוד כל מיני מושגים הקשורים לעולם השיווק שרוב חברות הסטארט אפ נזקקות לו והפעילות השיווקית מורכבת ממספר נדבכים מתוך כלל העולם הרחב הזה.
פעם, לפני היות האינטרנט, הסלולר ושאר המדיות הדיגיטליות כלים מרכזיים בתהליך השיווקי היתה הגדרה שאמרה שבעת בניית אסטרטגיה שיווקית אם בשלב בניית תוכנית עסקית או לפני כניסה לשוק מסוים יש ליצור אסטרטגיה שיווקית המגדירה את ארבעת ה – P הידועים (Product, Place Price, Promotion) ומי שבנה את האסטרטגיה היה פועל על פי דוקטרינה זו וכך בנה את האסטרטגיה השיווקית.
היום הדברים "מעט" יותר מורכבים. כמעט כל תהליך שיווקי כולל בתוכו את רוב המדיות הדיגיטליות או לפחות את אלו שנראה שהן מותאמות בדיוק למוצר או לשירות המשווק. כל אחד העוסק בתחום נדרש ליצור מודל שיווקי המאחד בתוכו את כל המדיות והגישות.
בניית אסטרטגיה שיווקית דיגיטלית מחייבת הבנה טובה של היכולות והאפשרויות המצויות בכלים השונים ובמדיות השונות המצויות ברשת. במקביל חשוב להכיר גם את האפשרויות השיווקיות Offline כיוון שחלק גדול מהמיזמים דורש התייחסות שיווקית מחוץ לרשת ולעיתים היא משמעותית ביותר.
בתחילת תהליך בניית האסטרטגיה השיווקית (בדרך כלל חלק מהתשובות להגדרות אלו יינתנו עוד לפני תחילת בניית האסטרטגיה השיווקית של התוכנית העסקית) חשוב להגדיר מספר הגדרות ברורות והן:
- מה רוצים לשווק.
- מי הלקוחות.
- היכן הם נמצאים ואיך אפשר להשיג אותם.
- מי המתחרים ומה היתרונות התחרותיים שלנו
- מה התקציבים העומדים לרשותנו.
- מה הכלים הרלוונטיים לתהליך השיווק שלנו.
לאחר שהגדרנו את ההגדרות הנדרשות ובנינו את הנדבך הזה בתוכנית העסקית עלינו להגדיר מהם האמצעים הרלוונטיים שיצליחו לחבר את המוצר שאנו רוצים לשווק ללקוחות שהוגדרו במקומות בהם הם מצויים (וירטואלית או פיסית). חשוב גם להבין כי החלק הארי של התהליכים השיווקיים עבור מיזמים אינטרנטיים בדרך כלל יהיו דיגיטליים אם כי יתכן שלחלקם יהיה ממשק פיסי. לדוגמא, הודעה פרסומית בקרון של רכבת תחתית בה מופיע QR Code להורדת אפליקציה. זוהי דוגמא לשימוש במדיה פיסית לצורך שיווק מוצר וירטואלי (אפליקציה) העושה שימוש ברכבת התחתית בה מצוי קהל מטרה של אותו מוצר באופן תדיר ובכמויות גבוהות.
בסופו של התהליך אנו אמורים לקבל תוכנית שיווק שתאפשר לקדם את התוכנית העסקית אשר מגדירה את תהליך השיווק באופן שלם שתפקידו להניע לפעולה את קהל היעד במהירות ובפשטות רבה ככל שניתן.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2021 ©