My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

תוכנית עסקית לסטארט אפ בשלב הרעיון

Back
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית לסטארט אפ בשלב הרעיון
תוכנית עסקית לסטארט אפ בשלב הרעיון

יזמים רבים שואלים אותי כבר בפגישה ראשונה שהם עורכים איתי האם אנחנו צריכים תוכנית עסקית כבר בתחילת הדרך או שאפשר לחכות עם הכנת התוכנית עד שהפיתוח יתקדם והמיזם יתקרב לשלב גיוס ההון. ובאמת יש כאלו הגורסים כי אין צורך לכתוב תוכנית עסקית כבר בתחילת הדרך אלא הם טוענים כי עדיף להמתין עד לשלב שבו הדרך תהיה ברורה יותר והדברים יתגבשו מעט ואז תהיה אפשרות לכתוב תוכנית עסקית שתשקף את מה שבאמת קורה ולא את מה שאנו מקווים שיקרה. גישה זו ננקטת בעיקר על ידי אלו הגורסים כי שיטת ה – Lean startup שהתפתחה בשנים האחרונות היא הגישה הבלעדית והנכונה ולכן אין לכתוב תוכנית עסקית אלא לתת לכוחות השוק לומר את דברם וכך להתקדם עם המיזם.

הבעייה עם שיטה זו היא פשוטה. התקדמות בפיתוח עולה כסף ולוקחת זמן. בואו ונניח כי אנחנו מתקדמים ללא תכנון "מיותר" וללא כתיבת תוכנית עסקית ונכנסים לפיתוח המוצר או השירות שלנו. ונניח שיש לנו את האמצעים לעשות זאת. אנו נתחיל להתקדם בפיתוח ואז יבוא השטח ויאמר לנו כי בעצם זה לא ממש מה שהשטח מחפש אלא שהם מעדיפים משהו שונה...ניקח לתשומת ליבנו את דברי השטח ונפתח שוב חלק או את כל המערכת כדי להגיע לכיוון שנאמר לנו על ידי השטח...ולאחר שנעשה את השינויים הללו בהתאם לתגובות השטח ונגיע לשלב הגיוס שכן בשלב מסוים ולאחר שנסיים את הפיתוח הראשוני ותהיה מערכת בסיסית שניתן להשיק את המוצר באמצעותה (MVP) נצטרך לגייס כסף גם על מנת לשפר את המוצר וגם על מנת להשיק אותו, לשווק ולמכור. לקראת גיוס ההון נכתוב תוכנית עסקית ובמהלך כתיבת תוכנית עסקית מקיימים מחקר שוק ובדיקה טובה של הלקוחות, פוטנציאל השוק ועוד נושאים חשובים על השוק ועל תחומים רבים נוספים. ובעת ביצוע מחקר השוק וכתיבת אותה תוכנית עסקית נגלה שפוטנציאל השוק בכיוון שאליו הלכנו (כיוון שזה מה שהגולשים המקומיים אמרו לנו) קטן מאוד ואין כדאיות עסקית ללכת לכיוון זה...

אנו עלולים למצוא את עצמנו לאחר זמן רב ולאחר שהוצאנו את כספנו עם מוצר שמכוון לשוק קטן מדי, או לשוק שיש בו בעיות מסוג אחר הגורמות לסטארט אפ שלנו להיות כזה שמשקיעים לא ירצו להשקיע בו כיוון שהסיכויים שיצליח נמוכים מאוד. כל זאת כיוון שהתקדמנו יותר מדי בכיוונים הלא נכונים כיוון שלא רצינו לתכנן ולא רצינו לכתוב תוכנית עסקית שבעת הכנתה אנו יכולים לכוון את עצמנו בצורה טובה מאוד לכיוונים הרצויים שכן בעת הכנת התוכנית העסקית מבוצע מחקר מעמיק ותכנון רציני כדי שלא נתקדם לכיוונים הלא רצוניים.

לסיכום, ברצוני רק לציין שאין שום יתרון להתקדם עם הפיתוח ועם הסטארט אפ שלכם ללא תכנון וללא כתיבת תוכנית עסקית שכן אין שום הגיון להכנס לתהליך כל כך יקר, ארוך ורציני ללא בחינה רצינית של הדברים וללא תכנון ובניית תוכנית תוכנית עסקית היא הבסיס שלנו לכיוון בו נקדם את הסטארט אפ החדש שלנו.

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים