My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית לכל עסק
תוכנית עסקית לכל עסק
 
לעיתים אני נתקל ביזמים המעוניינים להקים עסק קטן אשר אינם מודעים לצורך בתכנון, לצורך בבניית תוכנית עסקית. רבים הם אלו המקימים את העסק שלהם בלי חשיבה מרובה מדי. פשוט, החליטו שהרעיון שלהם מצוין, לוקחים את עצמם ומבצעים. בלי לבדוק יותר מדי, בלי להתייעץ, בלי לבנות תוכנית עסקי ותוכנית עבודה.
 
חלק ניכר מיזמים אלו נתקל בבעיות חמורות כבר במהלך ההקמה וכמובן שגם בעת שהוא מתחיל להריץ את העסק. מספר בעיות לדוגמא:

 
  •  לא נבדק מספיק טוב אילו עסקים נמצאים בסביבה שיכולים להוות תחרות לעסק שלנו ופתאום אנו מגלים שיש כבר לא מעט מתחרים סביבנו ואנו בבעיה חמורה שכן עלינו לחדור למצב בו הלקוחות רגילים לפנות לאותם מתחרים ואולי אף מרוצים מהם וניאלץ להשקיע זמן רב, מאמץ וכמובן גם כסף רב כדי להצליח להביא אלינו לקוחות. 
  • חשבנו שקהל היעד שלנו נמצא באזור בו פתחנו את העסק אולם אנו מגלים שאותו קהל יעד לא ממש נמצא שם אלא רק עובר שם ולכן אין לו זמן לעצור ולהכנס אלינו לעסק. 
  • כיוון שלא בנינו תוכנית עסקית ולא בדקנו מראש את העלויות האמיתיות של הקמת העסק, התברר לנו לאחר תחילת ההקמה כי יש מספר אלמנטים עליהם לא חשבנו והעלויות גבוהות בהרבה ממה שחשבנו בתחילה. 
  • כיוון שתוכנית השיווק נבנתה באופן חובבני ולא לאחר חשיבה מעמיקה ובחינת כל הפרמטרים הרלוונטיים בעת הכנת תוכנית עסקית אנו מבינים שתהליכי השיווק שאנו מבצעים לא נושאים את הפירות הרצויים וכי אנו לא מצליחים להביא מספיק לקוחות כיוון שתהליכי השיווק אינם מספיק טובים ולא אלו המתאימים לעסק שלנו.
 
ישנן עוד דוגמאות רבות מאוד ועסקים רבים שנכשלו או שהשקיעו כפול ואף יותר ממה שהיו צריכים להשקיע לו בצעו תהליך תכנוני מקצועי ונכון ולו בנו תוכנית עסקית מתאימה מראש.
 
חשוב להבין כי בניית תוכנית עסקית נדרשת בכל מהלך עסקי שאנו עושים קטן כגדול. לא כל תוכנית עסקית צריכה להיות עבודת דוקטורט אולם ישנם מספר פרמטרים שרצוי מאוד שייבחנו בכל תוכנית עסקית שאנו בונים:
 
  • יש להבין היטב בעת הכנת התוכנית העסקית מהם הצרכים שאנו מנסים לפתור, להבין היטב מה עוצמת אותם צרכים, מה התועלות שהפתרון שלנו יביא לכל אחד מהגורמים הרלוונטיים והאם תועלות אלו מספיק חשובות להם. 
  • עליכם לבחון היטב את השוק והתחרות. לבדוק באופן מקיף את כל המתחרים הרלוונטיים (אלו הקרובים גיאוגרפית ואלו המרוחקים אך עלולים להתחרות בנו למרות המרחק). חשוב מאוד להבין מה היתרונות התחרותיים שלנו לעומת המתחרים וכמובן מה החסרונות וכיצד נוכל להתמודד עם אותם חסרונות. חשוב מאוד להבין האם יש מספיק לקוחות פוטנציאליים בטריטוריה בה אנו פועלים ובקהל היעד אליו אנו מכוונים (יש סוגי טריטוריות שונים: גיאוגרפיים, מקצועיים, גילאים מסויימים וכו...). 
  • לאחר מכן צריך להגדיר את תהליך הקמת העסק ואף לבנות לצורך ההקמה תוכנית עבודה. וכמובן לעל פי כל נתוני המוצרים/שירותים, השוק והתחרות יש לבנות תוכנית שיווק נכונה שתפיק את המקסימום מכל שקל שאנו משקיעים בשיווק. 
  • כמובן שלאחר תהליכים אלו עליכם לבנות תוכנית פיננסית שתביא בחשבון את כל ההשקעות, ההוצאות הצפויות, כל העלויות הנוספות וכמובן לנסות להעריך בזהירות רבה את ההכנסות הצפויות אולם כאן הייתי ממליץ להיות קצת פסימיים בעת הכנת התוכנית העסקית כדי להישאר על הצד הבטוח. לאחר שנבנה את התוכנית הפיננסית נוכל גם לדעת כמה כסף אנו נדרשים להשקיע כדי להקים את העסק וכמובן להריץ אותו עד שיוכל להחזיק את עצמו באמצעות ההכנסות והרווחים שיצטברו.
 
אני ממליץ לכל אחד המקים עסק להתחיל את התהליך בתכנון נכון. אם אינך מנוסה בכך פנה לבעל מקצוע שיסייע לך בתהליך התכנון ואולי אף ילווה אותך בעת ההקמה ותחילת הפעילו. באמצעות תוכנית עסקית זו תוכל לחסוך הרבה עוגמת נפש וכסף ותגדיל את סיכויי ההצלחה של העסק שלך.

 
 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2013
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים