My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> שכר היזמים בתחילת הדרך
שכר היזמים בתחילת הדרך

נקודה שעולה לעיתים קרובות והיא מאוד רלוונטית בכל סטארט אפ ומשמעותית יותר כאשר היזמים מבוגרים יותר או שהם שכירים בעלי משכורות גבוהות היא נושא השכר שיקבלו היזמים בתחילת הדרך ובעיקר בשלב הפיתוח והפיילוט בהם עדיין אין מספיק כסף בקופה והתוכנית העסקית מדברת על הוצאות מינימליות כיוון שההשקעה שמושקעת בשלבים מוקדמים אלו לא מספיקה לכל מה שאנו צריכים ורוצים.
 

המצב בו יזמים מתחילים את שלב הפיתוח ואחר כך את הפיילוט כאשר שכר העבודה שלהם אינו גבוה הוא המצב המקובל יותר בעיקר כאשר מדובר על יזמים המצויים בתחילת דרכם ומראש הסכומים אשר נדרשים להם לקיום אינם גבוהים. הם לא אמורים לפרנס משפחה, הם עדיין לא משלמים משכנתא ולכן הם גם יכולים בשלבים מוקדמים אלו בהם אין עדיין מספיק כסף להסתפק בסכום צנוע ולאפשר להוציא את מירב הכסף שהושקע לצורך הפיתוח והמיזם כפי שהוגדר בתוכנית העסקית שלו. אולם מה ניתן לעשות כאשר היזמים הינם אנשים בעלי משפחה, התחייבויות ומשכנתא וכדי להצליח לכלכל את עצמם מבחינה פיננסית הם מחויבים להכניס הביתה סכום מוגדר שהוא גבוה יחסית לסכומים שניתן לקבל בשלב מוקדם זה של המיזם ושכיום הם מרוויחים אותו כשכר תמורת עבודתם הנוכחית.
 

נקודה זו עולה במלוא עוזה כאשר מדובר על שניים או שלושה יזמים שכל אחד מהם הינו בגיל ובמצב האישי והמשפחתי המחייב אותו להכניס כל חודש סכומים שהתוכנית העסקית איננה מאפשרת לתת כשכר עבודה בשלב כל כך מוקדם.
 

אחד הפתרונות שאנו נותנים לבעיה זו הינו ניהול המיזם על ידי אותו יזם במשרה חלקית אחרי שעות העבודה, בימי שישי ובחופשות כך שהוא עדיין עובד בעבודה הקיימת ומשקיע את מירב זמנו החופשי במיזם. כל זאת כששאר העובדים הינם שכירים העובדים במשרה מלאה כדי לפתח את המיזם מצב זה איננו אידיאלי אולם יכול להיות הפתרון במצבים מסוימים. אם היזם עליו מדובר הינו איש פיתוח בכיר ויוכל לשמש בתפקידו גם במיזם כחלק מהגשמת התוכנית העסקית, יתכן מצב בו הוא יקבל את השכר עליו מדובר וכדי שלא נסטה מהתוכנית העסקית ומהתקציב המוגדר בה, אחד מאנשי הפיתוח הנותרים יהיה זוטר יותר וכך נוכל להשתמש בהפרש השכר כדי לסגור את הפערים.
 

בכל מקרה, כאשר אנו חורגים באופן משמעותי מהסכומים המקובלים כשכר בשלבים מוקדמים אלו, עלינו לשוחח על כך עם המשקיעים ולהבהיר להם מדוע יש חריגה כזו כדי שלא יופתעו מכך וכדי שיבינו את הסיטואציה באופן יזום ולא בכך שיגלו זאת בהפתעה ויקבלו זאת כעובדה מוגמרת שלא ידעו עליה קודם לכן. כשאתם מציגים את התוכנית העסקית למשקיעים במהלך בדיקת הנאותות עליכם להצביע על כל מה שראוי להסבר והדגשה וכך המשקיעים יראו זאת ובסופו של דבר כיוון שיש הצדקה וצורך אמיתי לכך הם יקבלו זאת ויסכימו.
 

לסיכום. חשוב להבין כי נושא השכר בשלבים המוקדמים כשרק מתחילים לקדם את המיזם והתוכנית העסקית עלול להיות בעייתי מאוד אם לא מבינים את הבעיה ולא נותנים לה פתרון טוב הן מצד היזמים והן מצידם של המשקיעים.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2019 © 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים