My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

שינויים נדרשים בתוכנית העסקית

Back
דף הבית >> מאמרים >> שינויים נדרשים בתוכנית העסקית
מתי אנו נדרשים לעדכן את התוכנית העסקית

תוכנית עסקית היא התוכנית המובילה אותנו בתהליך העסקי. התוכנית העסקית הינה הסמן שבעקבותיו ולאורו אנו צועדים בבניית ובקידום העסק. בעבר, תוכנית עסקית נכתבה בעת הקמת העסק והתהליכים העסקיים והשיווקיים שהוגדרו בתוכנית שירתו את העסק וקברניטיו בצורה טובה במשך 20 או 30 שנה והתאימו וסיפקו את הנדרש.
 
בשנות ה – 80 של המאה הקודמת החלו שינויים משמעותיים בעולם העסקי וקצב השינויים גדל. תוכנית עסקית שנבנתה עם הקמת העסק נדרשה להתאים את עצמה לשינויים שחלו בסביבה העסקית אחת לחמש או שש שנים. בשנות ה – 90 לקראת שנת 2000 תוכנית עסקית התאימה לשנה עד מספר שנים בודדות והיה ברור לכל שכל שנתיים שלוש לכל היותר יש לבחון את התוכנית העסקית ולהתאימה לשינויים שחלו בשטח.
   
בעשור האחרון, קצב השינויים הלך וגבר, כמעט בכל שנה נכנסה חומרה חדשנית לפעולה ושינתה לחלוטין את השוק. בתחילה הגיע ה – iPod, אחריו iPhone ושאר הטלפונים החכמים, אחריו iPad ומה יקרה הלאה אף אחד עוד לא יודע. עולם האינטרנט והסלולר השתנו לחלוטין, שוק המחשבים השולחניים והניידים השתנה באופן דרסטי עם כניסת הטאבלט לשוק. עולם האפליקציות והקישוריות המוחלטת של ה – Smartphone לכל תחום, נושא ואדם שינו באופן מוחלט את עולם האינטרנט.
 
קצב השינויים והחדשנות גדל באופן כמעט בלתי נשלט ואנו יודעים לומר היום כי אחת למספר חודשים (3-6 חודשים) יש לבחון מחדש את כל הנחות היסוד המרכיבות את התוכנית העסקית שלנו. מודלים עסקיים שהתאימו למיזם מסוים עלולים לא להתאים לו כלל לאחר שנה ואולי אף פחות מכך.
ניקח לדוגמא את העולם העסקי של האפליקציות הסלולריות. האפליקציה כטכנולוגיה וכשיטת גלישה צעירה למדי והיא קיימת באופן רציני כחמש שנים. זמן קצר מאוד במושגים העסקיים המסורתיים ושנות דור במושגים העסקיים העדכניים. אם נחשוב היכן היה העולם הטכנולוגי והעסקי לפני חמש שנים נבין עד כמה הואצו תהליכי הקידום הטכנולוגיים. אם נדמיין היכן היינו לפני עשר שנים לא נבין בכלל כיצד יכולנו לתפקד J.
 
דוגמא טובה לצורך ביכולת להשתנות ולהיות גמישים בהתאם לשינויים בשוק הינה המודל העסקי של האפליקציה. בתחילת הדרך המודל העסקי המקובל ברוב האפליקציות היה תשלום תמורת הורדת האפליקציה. אחר כך כשהופיעו אפליקציות החינם החלו לצמוח מודלים עסקיים מתוחכמים יותר. אחר כך היה ברור שאפליקציה שאיננה משחק יוקרתי לא תתקדם במידה ויידרש תשלום תמורת ההורדה מה שחייב את החברות למצוא מקורות כספיים חדשים ולאפשר למשתמשים להוריד את האפליקציה בחינם. אחר כך השתכללו המודלים וכיום אנו יודעים שאפליקציה ברוב המקרים נדרשת להיות חינמית כשהמודל העסקי גורס שהתשלום יגיע מהספקים הנהנים מהאפליקציה. לדוגמא, אפליקציה המאפשרת להזמין שולחן למסעדה תהיה חינמית ובעל המסעדה ישלם עבור כל הזמנת שולחן סכום מוגדר.
 
ישנן חברות רבות שעדיין לא הפנימו את המצב הזה. לדוגמא Whatsapp אפליקציית ההודעות המצליחה כל כך שהחלה כאפליקציה חינמית כיוון שרצתה להגיע לכמות הורדות גבוהה לא מפנימה את המסר שתשלום עבור ההורדה לא עובד יותר והיא עומדת לנסות לגבות תשלום עבור ההורדה ואחר כך תשלום חודשי עבור השימוש. רצוי היה שצוות החברה היה בונה מודל עסקי מעט יותר מתוחכם והיו מוצאים את הדרך להמשיך להיות אפליקציה חינמית ומישהו אחר היה משלם עבור השימוש באפליקציה. מודל זה נקרא B2B2C, כלומר עסק אחד מפעיל את השירות עבור עסקים אחרים המשרתים את לקוחות הקצה.
 
כיום ניתן לומר כי תוכנית עסקית נדרשת לבדוק את עצמה אחת ל 5-6 חודשים. חשוב לבחון את נכונות ההנחות הבסיסיות של התוכנית העסקית ולאמת את תקפותן. במקביל לבחון את השינויים שחלו בשוק ולעשות את השינויים הנדרשים בהתאם לכך בתוכנית העסקית.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2013



 
 
לייבסיטי - בניית אתרים