My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

שגיאות בכתיבת תוכנית עסקית

Back
דף הבית >> מאמרים >> שגיאות בכתיבת תוכנית עסקית
שגיאות בבניית תוכנית עסקית
 
תוכנית עסקית נדרשת להיות מסמך מקצועי ואיכותי שניתן באמצעותו להוביל את התהליכים העסקיים של החברה,  להציג את הסטארט אפ שלך בפני גורמים שונים, ליצור שיתופי פעולה וכמובן גם לגייס הון. לעיתים, תוכנית עסקית נכתבת על ידי היזם או על ידי יועץ עסקי שאינו מיומן בכך וכך היא עלולה להפוך ממסמך תומך ומסייע למסמך הגורם נזק למיזם.
 
להלן מספר נקודות מרכזיות העלולות לגרום לתוכנית עסקית להיות מסמך לא איכותי:
  • כתיבת תוכנית עסקית ללא היכרות מספקת עם המתחרים ומוצריהם. כשמשקיע פוגש יזם הוא מצפה לראות שהיזם שולט שליטה מלאה בתחום המיזם, יודע בדיוק מי המתחרים הרלוונטיים ומכיר על בוריים את המוצרים המתחרים. חשוב מאוד שהיזם ידע היטב מה היתרונות התחרותיים שלו על פני המתחרים ומה החסרונות שלו לעומתם וכמובן כיצד הוא מתכוון להתמודד עם החסרונות שלו. תוכנית עסקית שלא תגדיר את הנושאים הללו לא תהיה מספיק טובה.
  • מודלים עסקיים אופטימיים מדי או מודלים עסקיים שלאינם מפורטים דיים ולא מקפידים על כל מה שצריך כדי שהמודל העסקי יוכל להתקיים משמיטים את הקרקע מכל תוכנית עסקית וכמובן מהתוכנית הפיננסית המהווה חלק בלתי נפרד מכל תוכנית עסקית.
  • תוכנית פיננסית לא מקצועית, תגרום לכל תוכנית עסקית להיראות חובבנית ולא רצינית. כל מי שיראה תוכנית פיננסית שלא מביאה בחשבון סוגי הוצאות שונות, או שהנחות היסוד שעל פיהן נבנתה אותה תוכנית עסקית אופטימיות מדי או לא מבוססות וסתמיות, או שהתוכנית הפיננסית איננה מציגה את הפרמטרים הרלוונטיים יחשוב שזו תוכנית לא מקצועית ואין מה להתייחס אליה.
  • אחת הבעיות הקיימות בתוכניות עסקיות רבות הינה שהן תוכנית טכנולוגית מאוד וכמעט שלא עוסקת בפאן העסקי. יזמים רבים הכותבים בעצמם תוכנית עסקית נופלים למלכודת זו ומתארים את המיזם תיאורים מפורטים מאוד, ארוכים ומכבידים. לאחר שכתבו 15-20 עמודים מייגעים בשפה טכנולוגית מסובכת הם כותבים 2-3 עמודים על העסק ועוד מספר עמודים פיננסיים וכך יוצא שכתבו תוכנית עסקית שרובה תיאורים טכניים ומיעוטה תוכנית עסקית כפי שהיא צריכה להיות.
  • יזמים רבים וגם יועצים נוהגים להסתמך על מקורות לא מספיק איכותיים כשהם אוספים מידע הנכנס לתוכנית העסקית. חשוב להבין כי כשאנו מגדירים את פוטנציאל השוק, מגמות השוק, תחרות ומתחרים, תהליכי שיווק מקובלים ובכלל כל ניתוח השוק חייב להתבסס על מקורות מהימנים. המקורות עליהם אנו מסתמכים צריכים להיות או חברות מחקר שונות או גורמים ממשלתיים רשמיים או מוסדות אקדמיים, אגודות מקצועיות וכו...כתבות עיתון, דפי אינטרנט שונים ומשונים אינם יכולים לשמש כמקור אינפורמטיבי לגיטימי לתוכנית עסקית. לכן, למרות קושי במציאת מידע ממקורות טובים יש לחפש את המקורות הללו אחרת יש בעיה להשתמש במידה.
  • כיוון שיזמים רבים מאוהבים המיזם של עצמם הם נוהגים להתעלם מהחולשות שלו או מהסיכונים הקיימים בעת כתיבת תוכנית עסקית ובעת הצגת המיזם בפני גורמים שונים. כמובן שהתנהגות כזו שגויה ולכן מומלץ ליזמים לתת ליועץ עסקי מנוסה לבנות את התוכנית העסקית או לפחות לקבל ליווי של יועץ עסקי במהלך כתיבת תוכנית עסקית.
  • והנושא האחרון אותו נציין במאמר זה הינה כתיבה מרושלת וטעויות סגנון וכתיב. תוכנית עסקית הכתובה באופן מרושל, ללא אחידות ולא מאורגנת כפי שצריך להיות מסמך רציני או שיש בה שגיאות כתיב ושגיאות תחביריות גורמת לכל הקורא אותה לתחושה כי היזם שכתב תוכנית עסקית מרושלת ואפשר למסמך לא איכותי לצאת מתחת ידיו נוהג כך גם בחייו ובעיקר גם במיזם שלו.
חשוב להבין כי ישנן שגיאות רבות הנעשות במהלך בניית תוכנית עסקית אולם הבאנו כאן חלק מהנפוצות שבהן כדי שתוכלו להמנע משגיאות כגון אלו בעת כתיבת תוכנית עסקית בעתיד.
 
 
 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017


 
 
לייבסיטי - בניית אתרים