My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> סיכון משפטי לסטארט אפ
סיכון משפטי לסטארט אפ
 
כשיש למישהו רעיון לסטארט אפ הוא הולך ומקדם אותו, בונה תוכנית עסקית, מגייס כסף, אם זה רלוונטי הוא מגיש בקשה לפטנט ומתקדם צעד אחר צעד בתהליך פיתוח הסטארט אפ שלו. לעיתים די קרובות הרעיון עולה במוחו של היזם תוך כדי עבודתו בחברה מסויימת כיוון שהוא נתקל בצרכים שלא מקבלים מענה בתחומו או שהוא מרגיש שחסרים לו כלים או פתרונות מסויימים ולו הם היו קיימים היה לו יותר טוב ויותר קל אולם לא רק לו אלא גם לכל מי שעוסק בתחום. במצב זה אם הוא ירוץ עם הרעיון שלו, יבנה תוכנית עסקית, יגייס את הכסף ויצא לדרך הוא עלול למצוא את עצמו נתבע על ידי החברה בה עבד קודם לכן ולא רק שהוא עלול להתבע, יש סיכוי סביר שהחברה התובעת גם תזכה בתביעה והמיזם יעבור לידי החברה על ידי בית המשפט.
 

ישנם לא מעט מיזמים המגיעים אלי במצב כזה לבניית תוכנית עסקית ובמהלך בניית התוכנית העסקית אנו מנסים למצוא את הפתרונות המשפטיים הנכונים שאמורים להקטין את הסיכון שאכן תתרחש תביעה שכזו ואם היא תקרה אלינו לדאוג לכך שסיכויי הזכייה של התובעים יהיו נמוכים מאוד. ללא תפירת חליפה משפטית שכזו הכוללת נקיטת לא מעט צעדים רוב מוחלט של המשקיעים לא ישקיע במיזם כיוון שהוא מודע לסיכונים המשפטיים הקיימים.
 

חשוב שכל יזם יבין לפני שהוא רץ לבנות תוכנית עסקית ולגייס משקיעים שבעת עבודתו בחברה, הרעיונות שעולים במוחו במהלך עבודתו בחברה בעיקר אם הם מתחום הפעילות שלה ובודאי אם הם יגרמו להקמת חברה מתחרה, משפטית שייכים לחברה ולא לו למרות שהוא הגה אותם. לכן אם הגית רעיון מהפכני וחדשני שאתה חושב שאתה יכול לקדם אותו ולהקים חברת סטארט אפ רווחית לצורך העניין עליך לבצע כצעד ראשון בדיקה משפטית מעמיקה של הסכם ההעסקה שיש בינך לבין החברה בה אתה עובד ולבחון מהם הסעיפים שאכן מגבילים אותך, מהם הסעיפים שלכאורה מגבילים אותך אולם הם אינם חוקיים ומה אומר החוק במדינת ישראל על סיטואציה כגון זו. חשוב שאת הבדיקה תבצע עם עורך דין בעל מומחיות גם בתחום ההגנה על IP (פטנטים וקניין רוחני), גם בתחום דיני העבודה בישראל וגם בתחום ההיטק וההשקעות אם המיזם הוא מתחום ההיטק.
 

לאחר שתהיה לך חוות הדעת המשפטית (שתעלה כנראה לא מעט כסף אבל אי אפשר בלעדיה במצב המתואר) אתה יכול להתחיל לבנות תוכנית עסקית, לבנות צוות ולקדם את המיזם. חשוב מאוד במידת האפשר, להרחיק ככל האפשר את מועד הקמת החברה והגשת הפטנטים ממועד ההתפטרות שלך מהחברה בה עבדת קודם לכן שכן ככל שמועד תחילת הפיתוח בסטארט אפ שלך קרוב יותר למועד עזיבתך את החברה הראשונה, הזיקה בין ההמצאה והמיזם שלך לחברה ההיא חזקה יותר וככל שהמרחק בין מועד עזיבתך את החברה לבין הקמת החברה החדשה והגשת הבקשה לפטנט רחוקה יותר הזיקה של המיזם לחברה הקודמת הולכת ופוחתת.
 

חשוב גם לא להסתמך בשום אופן בעת ההמצאה והחשיבה שלך כל עוד אתה עובד בחברה המקורית במידע או בכלים ותוכנות של החברה בה אתה עובד כדי להקטין את החיבור בינה לבין הרעיון. גם בעת בניית התוכנית העסקית רצוי מאוד להסתמך על אמצעי שיווק מוכרים וידועים ולא על מידע שהגיע אליך בעת שהיית חלק מהחברה ההיא. כל זאת כיוון שכל חומר כתוב יובא אחר כך כהוכחה לכך שהמיזם הומצא ופותח בעת היותך עובד החברה ואף השתמשת בכלי החברה ובמידע שהיא סיפקה...נוסף לכך עליך לשריין בתוכנית העסקית סכום משמעותי של כסף לטיפול משפטי במידה והתביעה מהחברה תגיע.
 

בכל מקרה מצב זה לעיתים סבוך ובעייתי ומחייב חשיבה מקצועית והגנה נכונה על המיזם החדש לפני כתיבת התוכנית העסקית, לאחר כתיבת התוכנית העסקית וכמובן שגם בעת הפיתוח ואף אחר כך.
 

חשוב להבין שאתה היזם חייב להכין את עצמך למקרה זה כיוון שלא ישקיעו בך בסיטואציה הנתונה ללא הגנה נכונה וכמובן שאם לא תכין היטב את עצמך ואת התוכנית העסקית אתה עלול למצוא את עצמך מנושל מהמיזם שלך בשלב מסויים ואף מתמודד בבית המשפט עם המשקיעים שלך על כך שבגללך הם הפסידו כסף רב.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2019 ©   
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים