מימון הייצור בסטארט אפ של מוצרי צריכה
כמעט לכל תחום של סטארט אפ יש בעיות שונות בעת שבונים עבורם את התהליך האסטרטגי שבסופו אנו כותבים תוכנית עסקית. במאמר זה ברצוני לדון בנקודה מסויימת המאפיינת בעיקר חברות סטארט אפ המפתחות, מייצרות ומשווקות מוצרי צריכה או מוצרי אלקטרוניקה או כל מוצר בעל רכיבי חומרה שיש צורך לייצר ולשנע באמצעות תהליכים לוגיסטיים שונים מהמפעל לנקודות המכירה.
כשאנחנו מתכננים את התהליך האסטרטגי של הסטארט אפ שלנו ובונים תוכנית עסקית אנו מתלבטים בשאלות רבות. אחת השאלות שלקוח מסוים העלה בפני היום היתה השאלה מהו קצב הגידול הנכון כך שתהיה לנו יכולת לממן את תהליכי הייצור. בעת שאנו מייצרים מוצר צריכה אנו צריכים להביא בחשבון עלות ייצור שנעה בין 40% - 60% ממחיר המכירה שלנו למפיץ. במידה ועלות המכר תהיה גבוהה מאחוזים אלו, סביר להניח שהתמחור שלנו אינו נכון ואנו נפסיד ולא נרוויח. מאידך במידה ועלות המכר נמוכה מאחוזים אלו אזי סביר להניח שמחיר המוצר לצרכן יהיה גבוה מדי ולא תימכר הכמות שאמורה להימכר.
עלות המכר לא משפיעה רק על מחיר המוצר הסופי לצרכן ועל רמת הרווחיות שלנו אלא יש לה השפעה מהותית על היכולת שלנו לייצר את המוצרים. בדרך כלל כשרשת חנויות מבצעת הזמנה של מוצרים היא מבצעת אותה 3-6 חודשים לפני מועד האספקה הנדרש. זמן הייצור יתחיל כחודשיים לפני מועד האספקה וזמן המשלוח בים יהיה כחודש. כדי שנוכל לייצר את המוצרים בזמן עלינו לרכוש את חומרי הגלם חודש עד חודשיים לפני הייצור. רשתות השיווק אינן משלמות בעת ההזמנה אלא אך ורק לאחר אישור הניירת המוכיחה שהמוצרים הגיעו בשלום למרכז הלוגיסטי שלהם. גם אז לוקח בדרך כלל כחודש עד שהכסף מגיע לידי היצרן.
כשאנו מחברים את כל הזמנים שמנינו בתהליך הזמנת מוצרים ואספקתם החל מרגע הזמנת חומרי הגלם ועד הגעת הכסף לחשבון הבנק שלנו אנו מגיעים לתקופה של 4-6 חודשים בהם אנו אמורים לממן את כל העלויות המגיעות לעיתים עד לגובה של 60% מערך ההזמנה. תוכנית עסקית שלא תיקח בחשבון את התחשיבים הללו לא תיתן מענה נכון לבעיה ובודאי שהיא עלולה להוביל את הסטארט אפ לכיוון של קריסה כלכלית וכשלון. הרוב המכריע של היזמים אינו מודע כלל לנושא זה ואינו יודע שמימון הייצור הינו בעייה חמורה שיש לפתור אותה עוד בשלב בו בונים תוכנית עסקית ולא להמתין לשלב בו הכסף נדרש. יתרה מכך, בעת בניית תוכנית עסקית יש צורך לבנות מקורות מימון גדלים והולכים עבור מימון הייצור שכן ככל שגודל ההזמנה שאתם מקבלים ונדרשים לספק גדל, כך גדל גם גובה המימון שאתם נדרשים לממן. לא ניתן לממן את קצב הגידול של ההזמנות מההון החוזר שכן קצב הגידול גבוה מיכולת המימון של ההכנסות. אם אתם חברת סטארט אפ העוסקת במוצרי צריכה או במוצרי חומרה עליכם למצוא את הפתרון בעת בניית התוכנית העסקית ולהמשיך וליצור את מקורות המימון גם לאחר שהתוכנית העסקית פועלת שכן ללא מקורות מימון חיצוניים לא יהיה באפשרותכם לספק את ההזמנות שתתבקשו לספק על ידי לקוחותיכם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018