My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

מה צריך להביא בחשבון כשמקדמים רעיון

Back
דף הבית >> מאמרים >> מה צריך להביא בחשבון כשמקדמים רעיון
מה צריך להביא בחשבון כשרוצים להתחיל לקדם רעיון

יש מספר נושאים שכל יזם צריך להביא בחשבון לפני שהוא מתחיל לקדם את הרעיון שעלה במוחו. יזמים רבים ובעיקר אלו שאינם בעלי נסיון עסקי לא מודעים למשמעויות רבות של הקמת חסרת סטארט אפ משלב הרעיון. אני מציע לכל יזם לשבת רגע, להבין את כל המשמעויות ולהיכנס לתהליך בעיניים פתוחות כשהוא מבין ומכיר את המחיר האישי, המשפחתי, המקצועי, הפיננסי והרגשי שתהליך מסוג זה גורם.
 
הנושא שמפתיע יזמים רבים יותר מכל הוא העלות הכספית שתידרש מהם כדי להגיע למצב שמשקיעים יהיו מוכנים לבחון בצורה רצינית השקעה במיזם שלהם. יזמים רבים חושבים שתוכנית עסקית טובה תאפשר להם לגייס את הכסף שהם צריכים כדי לקדם את המיזם אחרים חושבים שאולי אפילו לא יצטרכו תוכנית עסקית ושהם פשוט יגשו לאחת מהחברות הגדולות והמובילות מתחום המיזם וימכרו לה את הרעיון והיא כבר תבנה תוכנית עסקית ותפתח את המוצר...חשוב שכל יזם ידע כי כדי להגיע למשקיע עליו ליצור עסק שמתחיל לפעול על פי תוכנית עסקית רציניתאו במקרים אחרים תשתית שאיתה אפשר יהיה להתחיל לפעול לאחר השקעה כספית וזמן מסויים. המהלכים הללו עולים כסף ואני אומר לכל יזם בתחום האינטרנט, כי העלות המינימלית שהוא צריך להביא בחשבון עד שיגיע למשקיע הינה 100,000-150,000 ₪. בניית אתר/אפליקציה, בניית תוכנית עסקית, גיוס אנשי צוות, הסכמים בסיסיים ראשוניים, הגשת בקשה לפטנט בחלק מהמקרים ועוד הוצאות שלא תמיד ניתן לחזות מראש. מיזם של חומרה כנ"ל, כדי להוכיח התכנות על היזם לבנות לפחות אב טיפוס מעבדתי ורצוי יותר מכך וגם זה כמובן עולם כסף. שאר ההוצאות העסקיות ובניית תוכנית עסקית ושאר ההוצאות המנהליות דומות. גם במיזם של מוצרי צריכה בו היזמים בדרך כלל לא מביאים בחשבון הוצאות מעבר לתוכנית עסקית ואולי קצת פיתוח יש צורך לפתח לפחות אב טיפוס ועלויות פיתוח אב טיפוס בפלסטיקה או פלסטיקה יחד עם אלקטרוניקה ובכלל לא נמוכות כלל וכלל...
 
הנושא השני שיש להביא בחשבון הוא אי הוודאות וסיכויי ההצלחה הנמוכים של מיזמי סטארט אפ. לא צריך להיות מומחה כדי לדעת שאחוז ההצלחה של מיזמי סטארט אפ נמצא באזור ה – 5% וגם זה תלוי מאוד כיצד מודדים את ההצלחה. מעבר לכך חברת סטארט אפ פועלת במרחב של אי וודאות נרחבת החל מהרגע הראשון לקידום הרעיון ועד למימוש תוכנית עסקית והצלחת המיזם. היזם צריך לשאול את עצמו האם הוא מוכן לקחת את הסיכון הגדול הזה והאם הוא בנוי להתמודד במרחב אי וודאות כל כך רחב...
 
כל יזם, משלם מחיר משפחתי, כלומר בעיקר משפחתו משלמת את המחיר. הקמת חברת סטארט אפ דורשת מהיזם התמסרות מוחלטת למיזם ולרעיון 24/7. אין חופשות ואין הפסקות. יזמים עובדים ביום ובלילה בשבתות ובחגים וכתוצאה מכך הם רואים ונמצאים הרבה פחות עם הילדים ובני זוגם ולעיתים זה נמשך שנים והפגיעה המשפחתית עלולה להיות חמורה. על היזם להיות מודע לכך ולנסות להבין האם הוא מוכן לשלם מחיר זה (וחשוב שיתייעץ גם עם בת הזוג אם הוא בזוגיות) וגם אם כן האם הוא ידע בכל זאת לווסת מעט את הזמנים שהוא עובד ולהעביר חלק מהם לטובת המשפחה...
 
אחד הדברים שהיזמים מבינים מהר מאוד הוא שמדובר בסחרחורת רגשית ללא כללים וללא כל גבולות. היזם יכול למצוא את עצמו ביום אחד מיטלטל בין אושר עילאי כיוון שמישהו חשוב שיבח אותו, את התוכנית העסקית שלו, את הרעיון ואת המיזם ושעה אחר כך הוא נפגש עם אדם רציני אבל חסר עכבות שמותח ביקורת שחלקה גסה ולא עניינית, טוען שנבנתה תוכנית עסקית לא ריאלית, שהמודלים העסקיים לא יעבדו וגורם ליזם מבוכה רבה, תחושה שהמיזם לא שווה וכו...והמעברים הלו עלולים להתרחש מספר פעמים ביום. גם תהליך גיוס הכספים ארוך ומתיש ועל היזם לפגוש לעיתים 30-40 משקיעים, לקבל את הביקורת שלהם ויתכן שכולם ידחו אותו וחלקם יהיו מאוד בוטים...צריך הרבה חוסן נפשי כדי להמשיך ולא לוותר. זהו מחיר לא קטן שיזם עלול לשלם וחשוב שיהיה מוכן אליו.
 
מה שרציתי להעביר במאמר זה הינה החשיבה הרצינית (שאיננה קשורה למוצר, לשוק ולעסק) שעל היזם לחשוב, להבין ולהתייעץ עם יזמים מנוסים לפני שהוא נכנס לדרך קסומה ומפרכת זו...

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2018
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים