My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-מודל עסקי-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

כללים לכתיבת תוכנית עסקית

Back
דף הבית >> מאמרים >> כללים לכתיבת תוכנית עסקית
כללים לכתיבת תוכנית עסקית
 
תוכנית עסקית אמורה להיות מסמך ההצגה המיטבי של המיזם שלכם, של השאיפות והרצונות שלכם וכמובן דל הדרך בה אתם מתכננים להגשים מטרות ושאיפות אלו. לתוכנית עסקית ישנן מספר מטרות בהן כמובן גם הגדרת התהליכים העסקיים והפיננסיים של המיזם שלכם. אנו נדון במאמר זה בעיקר על תפקיד אחר של התוכנית העסקית. התפקיד שהיא ממלאת בעת הצגת המיזם בפני משקיעים או גורמים עסקיים אחרים. חשוב שהתוכנית העסקית תהיה כתובה באופן הנכון, חשוב שהתוכן המופיע בתוכנית העסקית יהיה התוכן הנדרש, חשוב שהתוכנית העסקית תהיה כתובה בשפה נכונה, לא גבוהה מדי אולם גם לא נמוכה מדי, חשוב שהיא תהיה עסקית ולא טכנולוגית ועוד מספר כללים אותם נבהיר בהמשך המאמר.
 
אורך התוכנית – משקיע אשר קורא תוכנית עסקית (בדרך כלל מי שיקרא את התוכנית העסקית לא יהיה המשקיע אלא מישהו מטעמו) רוצה לקרוא מסמך באורך סביר. הוא רוצה שתעבירו אליו את המידע הנדרש לו לקבלת ההחלטה הראשונית האם מעניין אותו לבחון את ההשקעה לעומק או לא. מאידך, הוא לא מעוניין לקרוא כרך עב כרס ולכן חשוב שתבינו שיש להעביר תוכנית עסקית שאורכה בין 20-30 עמודים. פחות מכך יקשה עליכם להעביר את החומר הנדרש. אם התוכנית עוברת מספר עמודים זה דעו שהארכתם מדי ויש חומר מיותר בתוכנית בכתבתם. בתוכנית עסקית תקף הביטוי המוכר "כל המוסיף גורע"...
 
תוכן – הנושאים המופיעים בתוכנית העסקית מוגדרים היטב וכל מי שקורא תוכנית עסקית מצפה למצוא אותם שם ולא רוצה למצוא נושאים נוספים. אם כך מה אמור להופיע בתוכנית העסקית ומה לא ?
 
  1. פרק המספר על המוצר או השרות, על הצרכים שעבורם הוא נותן מענה, תיאור שלב הפיתוח הנדרש וכמובן סטטוס המיזם.
  2. הפרק השני שחייב להיות בכל תוכנית עסקית עוסק בניתוח השוק. בפרק זה מצפה הקורא למצוא מידע על המגמות בשוק המיועד, מה מצב השוק האם הוא בצמיחה, בדעיכה, מהי ההזדמנות העסקית, מה פוטנציאל השוק ומה הפתרונות הקיימים היום בשוק הנותנים מענה לצרכים עליהם אנו מדברים.
  3. הפרק הבא עוסק בניתוח התחרות והמתחרים – פרק זה חשוב במיוחד. יש צורך לבחון את המתחרים המרכזיים ולהבין היטב מה המוצר או השירות שלהם, במה הם טובים יותר מאיתנו או חלשים יותר, חשוב מאוד להבין מהם היתרונות התחרותיים של המיזם שלכם על פני המתחרים, חשוב להכיר היטב את המוצרים או השירותים המתחרים ולעקוב אחרי התפתחותם ולעדכן את התוכנית העסקית בכל פעם שיש עדכון מהותי.
  4. הפרק הבא עוסק בתהליכים האסטרטגיים והעסקיים – בפרק זה יש להגדיר את החזון ואת המטרות האסטרטגיות המובילות לכיוונו. יש להגדיר את התהליך האסטרטגי שבו החברה תתקדם במהלך תקופת התוכנית העסקית. לכל שלב בתהליך האסטרטגי יש להצמיד אסטרטגיה שיווקית המתאימה לשלב.
  5. מודלים עסקיים – פרק זה אשר נדרש להופיע בכל תוכנית עסקית הינו בעל חשיבות מרובה. בפרק זה יש להבהיר בפירוט את המודלים העסקיים של כל פלח שוק או מוצר. חשוב להבין כי המודל העסקי הינו כל התהליך שבסופו מוגדר שתהיה הכנסה למיזם. וכמובן שיש להגדיר גם את מקור ההכנסות ואת תהליך ההכנסה וכל הגורמים המעורבים בתהליך ותפקידם.
  6. תוכנית פיננסית – פרק זה הינו אחד הפרקים המרכזיים בתוכנית העסקית. בפרק זה יש לפרט את כל התהליכים הפיננסיים ואת כל הפרמטרים הפיננסיים אשר מעניינים את המשקיע. בין פריטים אלו חייבים להיות תחזית ההכנסות והמכירות, דוח רווח והפסד חזוי, תחזית תזרים המזומנים, ההשקעה הנדרשת, ניתוח נקודת האיזון ומועד החזר ההשקעה, תוכנית כוח האדם ותוכנית השכר ופרמטרים נוספים.
 
סגנון וניראות – התוכנית העסקית צריכה להיות כתובה בשפה רהוטה אם כי לא גבוהה מדי, באופן ענייני ותמציתי, לא סיפורי. חשוב להקפיד על כללי הדקדוק והתחביר וכמובן שיש צורך בסדר מופתי ובנראות טובה מאוד כולל כותרות, מספור מדוייק והקפדה על כל כללי עריכת וכתיבת מסמך רשמי.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים