My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

כיצד לחלק אחוזים בין היזמים

Back
דף הבית >> מאמרים >> כיצד לחלק אחוזים בין היזמים
כיצד לחלק את האחוזים של המיזם בין היזמים ?

כל מיזם בנוי אחרת. ישנם מיזמים שיזם אחד החל אותם ובהמשך הדרך צירף אליו יזמים נוספים, ישנם מיזמים בהם 2-3 חברים ולעיתים אף יותר מכך חשבו יחד על רעיון והחליטו ביחד לקדם אותו, יש מצבים בהם היה יזם אחד או שניים בתחילת הדרך ובשלב די מוקדם הצטרף אליהם מישהו משמעותי ודומיננטי...לכל אחת מהסיטואציות שתיארתי כאן תהיה חלוקת אחוזים שונה בהתאם למי שהיה בהתחלה, בהתאם לחשיבותו של כל אחד מהיזמים למיזם, בהתאם לחלקו של כל אחד בבניית תוכנית עסקית טובה למיזם ואחר כך בקידום התוכנית העסקית שנבנתה.

אם כך נשאלת השאלה האם יש כללים לחלוקת האחוזים בין היזמים ? מהי הדרך הנכונה לחלק את האחוזים והאם בכלל זה לא כמו לחלק את עור הדוב שטרם ניצוד ? הרי בשלב מקדמי כל כך אין כלום ואין שווי ואין אפילו תוכנית עסקית ואין פרוטו טייפ ובעצם זה כמו לחלק לאחוזים משהו שאין לו ערך כלל...

חשוב להבין שאכן מחלקים בשלבים הללו משהו שעל פניו אין לו שווי כספי מתמטי. מאידך, חשוב להבין שאת ההסדרים וההסכמות וההבנות והתאמת ציפיות בין היזמים רצוי לעשות מוקדם ככל האפשר כאשר עדיין אין תוכנית עסקית ואין פטנטים ועדיין לא פיתחו את המיזם וככל שההסכמות תהיינה מוקדמות יותר תהיה אפשרות טובה יותר לצאת בשלום מהחלוקה הזו. כדאי דעת שככל שהמיזם מתקדם וככל שדברים עדיין לא נסגרו, אנשים מפתחים ציפיות ולעיתים הן אינן ריאליות ואינן נכונות ואחר כך הם מרגישים שדופקים אותם ולא מצליחים לסגור כמו שצריך את חלוקת האחוזים ויש כעסים ולעיתים המיזם מתפרק רק בגלל העניין הזה...
הצעתי לשיקול חלוקת האחוזים היא כזו:
  1. קבוצת יזמים המקימה את המיזם ביחד מתחילתו בדרך כלל תחלוק את האחוזים במיזם באופן שווה כלומר כל אחד מהם יקבל את אותם האחוזים שיקבלו חבריו וזה נכון לאחד, או שניים, שלושה או יותר יזמים.
  2. יזם המצטרף בשלב מוקדם והוא בעל ערך רב למיזם ראוי שיקבל נתח משמעותי אולם מעט נמוך משאר היזמים המקימים לדוגמא אם יש יזם אחד הוא יקצה לשני 20%-30%. אם יש שני יזמים הם יקצו לשני 15%-20% כך שכל אחד מהם יישאר עם כ - 40%
  3. לעיתים יזם בודד מצרף אליו מישהו בעל ערך גבוה למיזם בשלבים מוקדמים ואז מן הראוי לתת לו 30%-40%. בכל מקרה יש להפעיל חשיבה פתוחה ונדיבה ולתת למי שמצטרף את החלק שיאפשר לו להרגיש שזה המיזם שלו ולתרום את עצמו באופן מלא למיזם. תזכרו שאם מישהו ירגיש שדפקו אותו הוא לא יהיה טוב לכם, למיזם ולתוכנית העסקית שלו.
  4. הקצאת אחוזים לאנשי פיתוח המצטרפים בשלבים כאלו ואחרים בדרך כלל תהיה בין אחוזים בודדים 2%-3% לבין 10% כאשר מדובר על איש פיתוח משמעותי שדוחף את פיתוח המיזם קדימה ומאפשר לכם להזיז קדימה תוכנית עסקית ראשונית ומשפר באופן משמעותי את סיכויי גיוס ההון.
  5. Advisory board יקבלו בדרך כלל 1%-2.5% כאשר הערך הגבוה יותר הינו לאדם בעל ערך גבוה מאוד הנחשב לאוטוריטה בינלאומית בתחומו ומאפשר לכם להציג תוכנית עסקית טובה ומקצועית בין השאר בזכות שמו ונסיונו.
בכל מצב כשאתם מתכוונים לצרף שותפים לסטארט אפ שלכם תחשבו היטב מהי תרומתו הסגולית של כל מצטרף כזה לקידום התוכנית העסקית שלכם ולקידום המיזם באופן כללי ובהתאם לשלב בו נמצא המיזם ובהתאם לתרומה של אותו מצטרף תקצו את האחוזים. בכל מקרה חשוב לזכור לחתום עם כל אחד מהמצטרפים על הסכם מסודר שיכלול מנגנון Repurchase מסודר כך שלא יקרה מצב שבו לאחר שהתחלתם לרוץ ובניתם תוכנית עסקית והתחלתם לקדם אותה מסתבר לכם שאותו מצטרף אינו מספק את הסחורה שהוא אמור לספק ואתם תקועים איתו ולעיתים הוא אף תוקע את היכולת שלכם לקדם את התוכנית העסקית והסטארט אפ שלכם לשלב הבא.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים