My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-מודל עסקי-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

תוכנית עסקית להתמקדות או הרחבה

Back
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית להתמקדות או הרחבה
תוכנית עסקית להתמקדות או הרחבה ?
 
כמעט כל תחום שאנו עוסקים בו ברמה העסקית יכול להיות צר מאוד, ממוקד מאוד ורחב מאוד ולא ממוקד כלל. כמעט בכל סטארט אפ עולה השאלה האם להתרחב ולנסות לכלול בתוך תחום הפעילות העסקית של הסטארט אפ את כל קשת התחומים האפשריים, רק אחד מהתחומים המוגדרים או אולי חלק מהם. בכל פעם שניגשים לבנות תוכנית עסקית עולה השאלה הזו במלוא עוזה. יש נם כאלו הגורסים כי יש צורך בהתמקדות מוחלטת כדי שתהיה אפשרות להתמקצע באופן מלא בתחום הפעילות של הסטארט אפ שלנו וכך להצליח יותר מאשר האחרים. מאידך, ישנם כאלו הגורסים שיש לנסות לתפוס את כל רוחב הפס האפשרי ולבנות את התוכנית העסקית כך שכל מה שקשור לתחום הפעילות שלנו יהיה בפנים. שאלה זו נשאלת על ידי יזמים רבים ולא תמיד יש לה תשובה מוחלטת וברורה.
 
מהם היתרונות ומה החסרונות של כל אחת משתי גישות אלו ?
 
חשוב שנבין כי שתי הגישות הינן בקצה טווח האפשרויות שכן תיתכן התמקדות בתחומים מסוימים הקרובים זה לזה ומאידך תיתכן גם הרחבה למספר תחומים שיש ביניהם קשר מהותי. לפני שאתם הולכים להחליט מה תהיה הגישה שאיתה תבנו את התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלכם כדאי שתכירו את היתרונות והחסרונות של כל אחת מגישות אלו.
 
יתרונות בהתמקדות מוחלטת:
 
  1. היתרון המרכזי בהתמקדות מוחלטת הינה היכולת להתמקצע באופן הטוב ביותר בפתרון שנותנים למשתמשים/לקוחות ולתת להם את הפתרון האופטימלי לצרכים ולבעיות בהם הסטארט אפ שלכם מטפל.
  2. יתרון נוסף הינה היכולת לשווק טוב יותר וממוקד יותר, למצוא יותר בקלות את הלקוחות, לא להתפזר על פני מספר תחומים שידרשו גישות שיווק שונות ומן הסתם תקציבים גבוהים יותר.
  3. יכולות הניהול שלנו ותשומת הלב שאנו מסוגלים להעניק הינן מוגבלות ולכן התרחבות גדולה דורשת High management attention שאולי אין ביכולתנו לספק ובמקרה שלא נתמקד ונרחיב את הפתרון לתחומים רבים אנו עלולים למצוא את עצמנו מאבדים את יכולת הניהול והשליטה.
 
יתרונות בהרחבת תחומי הפעילות:
 
  1. כאשר אנו פונים לתחומי פעילות רבים יותר, פוטנציאל השוק שלנו גדל, אנו פונים לקהל לקוחות גדול יותר וביכולתנו להגדיל את המשתמשים וכפועל יוצא כמובן גם את המכירות וההכנסות.
  2. פנייה לתחומי פעילות רחבים תאפשר לכם למצוא פתרונות רבים יותר לאותה בעיה, התוכנית העסקית של פתרון מסוים תשפיע על התוכנית העסקית של פתרון אחר ובסופו של תהליך תצאו נשכרים מכל הכיוונים כיוון שתוכלו להסיק מסקנות מכמות גדולה ומגוונת יותר של משתמשים ולקוחות ותוכלו לשפר את התוכנית העסקית שלכם בכל התחומים באופן טוב ומקצועי יותר.
  3. לעיתים פלח שוק מסוים הינו המשך טבעי לתחום פעילות של פלח שוק אחר ובשינויים קטנים ניתן להרחיב את תחום הפעילות באופן משמעותי ללא שמתפזרים יותר מדי, בלי לבנות תוכנית עסקית חדשה לפלח השוק החדש ובכך גם מגדילים את כמות הלקוחות וגם משפרים את הפתרון שניתן ללקוחות של פלח השוק הראשון.
 
חשוב שנבין כי כל אחד מהיתרונות של גישה מסוימת מהווה יתרון של הגישה המנוגדת. מאידך, יש חשיבות גבוהה לכך שלא תלכו לקיצוניות זו או אחרת. חשוב שתתמקדו בתחום מסוים אולם כדאי לפנות גם לתחומים קרובים הדומים לו. תבנו תוכנית עסקית אשר מובילה אתכם צעד אחר צעד פלח שוק אחרי פלח. תבנו את התוכנית העסקית כך שהיא תוביל אתכם באופן הגינו ותעביר את תשומת הלב הניהולית בכל פעם לפלח השוק הרלוונטי כשאת פלח השוק הקודם אתם מכסים באמצעים שארגנתם לכך.
 
המסקנה מכל זאת היא שאין דרך אחת מוחלטת אלא שיש לבחון בעת בניית התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלכם מהי הדרך הנכונה להתקדם בה. מהם פלחי השוק שאתם חושבים שנכון לפעול בהם ומה יהיה תהליך ההתקדמות בו תרחיבו את הפעילות פלח שוק אחרי פלח שוק כך שבסופו של דבר התוכנית העסקית תביא אתכם למצב בו אתם פעילים בכל רוחב השוק הנכון והמתאים לסטארט אפ שלכם.


 
 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים