My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> ההסטוריה של המודל העסקי
ההסטוריה של המודל העסקי

המודל העסקי קיים עלי אדמות עוד מימי קדם. כבר אז היה סחר חליפין בין בני האדם. האחד גידל ירקות והאחר גידל בעלי חיים התוכנית העסקית והמודל העסקי היו פשוטים מאוד. הם היו מחליפים ביניהם חלק מהתוצרת החקלאית כך שבסופו של דבר לשניהם היו גם ירקות וגם חלב ובשר. בתקופה מאוחרת יותר הומצאו מטבעות הכסף שבתחילה ערכם היה נקוב כערך המתכת ממנה המטבע נעשה נחושת, ברונזה, כסף או זהב. לקראת סוף ימי הביניים החל סחר באמצעות שטרות חוב שבמידה ונרשמו על שם בעל חוב מהימן היה ניתן לפדותם אצל בנקאי תמורת מטבעות כסף. בתקופות מאוחרות יותר הומצא כסף הנייר שערכו נקבע על פי הגורם שהנפיק את אותו שטר והוא סימל ערך נקוב של זהב שהוצב כנגד כל שטר כסף שהונפק ונושא השטר היה יכול לדרוש את תמורתו בזהב מהבנקים או מהממשלה. רק במהלך המאה ה – 20 הפך הכסף בעולם להיות כסף ייצוגי שלא ניתן לפדות באמצעותו זהב המוצב כנגדו. וכיום אנו עדים למהלך של היעלמות הכסף כשטר או כמטבע ובתהליך מהיר למדי הכסף הופך להיות זכות קניין אלקטרונית ולא שטר של ממש.

נסקור כאן את ההסטוריה המודרנית של המודל העסקי החל מנקודת המפנה המשמעותית שחלה בסוף המאה ה – 18 והתעצמה מאוד בסוף המאה ה – 19. המהפכה התעשייתית שיצרה תהליכים עסקיים חדשים ומודרניים והביאה לעולם מודלים עסקיים שבאמצעותם היה ניתן להחיל תוכנית עסקית חדשה ומודרנית לכל עסק בעולם.

Production Era – המהפכה התעשייתית פתחה אפשרויות ייצור תעשייתי מאסיבי לעולם. המודל העסקי והתוכנית העסקית התבססו על ייצור. כוח הייצור היה נמוך בהרבה למרות המהפכה התעשייתית מכוח השיווק והמכירות ולכן המודל העסקי היה – ייצר כמה שיותר כיוון שכל מה שתייצר יימכר. מודל עסקי זה הוביל את כלכלת העולם עד שנות ה – 30 של המאה ה – 20.

Marketing Era – לאט לאט (בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה ובעקבותיה) החלה להתפתח תחרות שהכריחה את החברות ליצור לעצמם יתרונות תחרותיים ולא רק סתם לייצר, למצוא את פלחי השוק הרלבנטיים ביותר למוצרים שלהם ולבנות תוכנית עסקית המתבססת על מודלים עסקיים אלו. באופן טבעי המצב הוביל אותן ליצור לעצמם מיתוג ובידול. חברות השיווק, המחקר והמיתוג הפכו להיות חשובות לא פחות מהיצרניות. היצרניות נאלצו להתייעל כדי להוריד מחירים, להגדיל את הרווחיות ולהצליח לעמוד במחירי השיווק העולים והמודל העסקי השיווקי הפך להיות המודל המוביל. מודלים עסקיים אלו הובילו את הכלכלה עד שנות ה – 90 של המאה ה – 20.

Relationship Era – כולם כבר משווקים, יש להם יתרונות תחרותיים ואז הגיע האינטרנט והחלה מהפכת התקשורת והגלובליזציה. כל המודלים העסקיים נטרפו...תוכנית עסקית שנבנתה כשהיא מסתמכת על מודלים מהעבר כבר לא הצליחה להיות מיושמת בהצלחה. פתרונות ושירותים נהיו יותר דומיננטיים ותפשו מקום לצד המוצרים. האינטרנט ותחילת עידן התקשורת הפתוחה איפשרו לתת שירות ולמכור מוצרים בתחומים גיאוגרפיים רחבים מאוד בקלות רבה, והלקוחות הגיעו למרכז הבמה. קשרי לקוחות ולקוחות מתמשכים ובכלל כל נושא השגת הלקוחות והמשתמשים הפכו להיות לב העניין. התחרות הפכה להיות פתוחה יותר, גלובלית יותר והמודלים העסקיים השתנו בהתאמה וחייבו בניית תוכנית עסקית שתאפשר מתן ערך אמיתי ישיר ללקוחות יותר מאשר בעידנים הקודמים. מהפכה זו הובילה את העולם משנות ה – 90 של המאה ה – 20 ועד לתחילת המאה ה – 21, עד לשנים האחרונות.

לאחרונה – מהפכת המידע וההתקדמות הטכנולוגית המואצת גורמת לשינויי טכנולוגיה מהירים מאוד, כל תוכנית עסקית שאנו רוצים שתצליח דורשת הגעה לשוק מהר מאוד, מחזור חיים של שירותים ומוצרים קצר מאוד, אפשרויות התקשורת כמעט בלתי מוגבלות בין כל גורמי שרשרת הערך (בין היצרנים, הספקים, המשווקים, הלקוחות). סמארטפון, Social networking, פתיחות בינלאומית. תיקשורת, מתקיימת כמעט בזמן אמיתי דו כיוונית בין היצרן לספק ללקוחות...המודלים העסקיים מחויבים להיות גמישים, מוטי לקוחות באופן מלא, נדרשים לדעת להסתגל ולהשתנות במהירות בהתאם להתפתחות הטכנולוגית והשינויים המהירים בשוק. וכל תוכנית עסקית שלא מביאה בחשבון את הפרמטרים הללו דינה להיכשל.

עסקים, חברות סטארט אפ שרוצים להצליח בעידן שבו אנו נמצאים חייבים להיות פתוחים וגמישים מאוד. עליהם לדעת להתאים את עצמם למציאות המשתנה במהירות רבה. עליהם להיות יצירתיים בבניית המודל העסקי שלהם ולדעת כי המודל העסקי והתוכנית העסקית חייבים להיות מותאמים בכל עת למציאות ולא להיצמד בנוקשות למה שהיה בעבר.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©    1999-2019
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים