My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Exit or long-term company
הדרך אל האקזיט

אחת השאלות שיזמים רבים שואלים אותי לפני הכנת תוכנית עסקית או אפילו במהלכה הינה כיצד אנו בונים חברת סטארט אפ כך שתוכל להגיע לאקזיט המיוחל מהר ככל שניתן. השאלה הנשאלת היא האם בכלל נכון לבנות חברת סטארט אפ לצורך ביצוע אקזיט או שהדרך הנכונה הינה אחרת.
 
מהו אקזיט ?
 
ישנן מספר אפשרויות כשאנו נפרט מעט יותר על השתיים הנפוצות ביותר ואלו הן גם אפשרויות האקזיט שאני ממליץ למנות בכל תוכנית עסקית שבהן יש רלוונטיות לכך.
 
  • הנפקה בבורסה בהנפקה לבורסה, מגייסים לחברת סטארט אפ סכום כספי גדול בתמורה למכירת מניות לציבור. אחת הדרכים המקובלות לביצוע אקזיט הינה הנפקת החברה בבורסה. הנפקה זו קרויה באנגלית IPO והיא עשויה להכניס למשקיעים סכומי כסף גדולים אם כי בדרך כלל יש תקופת הקפאה לאחר ביצוע ההנפקה שבה בעלי המניות אינם יכולים להפוך את מניותיהם לכסף. ההנפקות הנחשבות ביותר מבוצעות בבורסה האמריקאית נאסד"ק שהיא הבורסה בה מבוצעות ההנפקות המרכזיות לחברות טכנולוגיה בארה"ב.
 
  • מכירת החברה אפשרות זו קרויה באנגלית M & A – Merger and Acquisition. משמעות המהלך הינה רכישת החברה או פעילות והנכסים העסקיים שלה תמורת סכום כספי. לעיתים התשלום עבור רכישת החברה ייעשה באמצעות הקצאת מניות בחברה הרוכשת, לעיתים התשלום יהיה בכסף מזומן ולעיתים התשלום יהיה משולב חלקו בכסף וחלקו בהקצאת מניות. ישנם מצבים שהרכישה מותנית השגת הישגים מסוימים שבמידה ויושגו יהיו בעלי המניות זכאים לסכום מסוים ובמידה ולא יושגו הם יהיו זכאים לקבל סכום נמוך משמעותית.
 
רוב המשקיעים מעוניינים בהשגת אקזיט בשלב כלשהוא בחיי חברת סטארט אפ. בעת הכנת תוכנית עסקית לחברת סטארט אפ לא מכניסים תאריך או מועד בו מתוכנן אקזיט אולם מציינים את נושא אפשרויות האקזיט בפרק המיועד לכך (כפי שנפרט בהמשך). משקיעי הון סיכון מכוונים את השקעותיהם לאקזיט בלבד כיוון שעליהם מוטלת החובה להחזיר את הכספים למשקיעיהם בתום תקופה מוגדרת בתוספת הרווחים שצברו. לכן הם מחויבים בהשגת אקזיט בתוך תקופה יחסית קצרה בחברות בהן השקיעו ונושא זה מהווה פקטור חשוב בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם.
 
רצוי שהפרק הדן בנושא אסטרטגיית האקזיט בתוכנית עסקית יכלול את הנושאים הבאים:
 
  • אפשרויות האקזיט – בעת הכנת תוכנית עסקית יש להשקיע מחשבה על האפשרויות השונות לביצוע אקזיט ולציין אותן. חשוב שאותו פרק בתוכנית העסקית יכלול מספר דוגמאות של חברה או שתיים מכל תחום של חברות בעלות פוטנציאל לרכוש את חברת הסטארט אפ שלנו. בכל תוכנית עסקית כדאי לציין רשימה של חברות המסוגלות לרכוש את חברת הסטארט אפ שלנו לא רק מבחינת העניין העסקי אלא גם מבחינת היכולת הפיננסית ולכן בעת הכנת התוכנית העסקית החברות שנביא כדוגמא לחברות בעלות עניין ויכולת לבצע רכישה של הסטארט אפ שלנו תהיינה חברות בעלות מחזורי הכנסה של 500 מיליון $ לפחות.
 
  • דוגמאות לאקזיט – בעת הכנת התוכנית העסקית יש להכניס אליה פרקון שיכלול מספר דוגמאות לאקזיטים שנעשו בתחום הסטארט אפ שלנו כך שהמשקיע שקורא את התוכנית העסקית יראה שאנו מציגים לו את מה שקורה בתחום המיזם ולא מספרים סיפורים תיאורטיים. מסיבה זו חשוב להכליל בתוכנית העסקית דוגמאות מהשנתיים שלוש האחרונות כדי להמחיש את מה שקורה בתחום לאחרונה.
 
יזם שיבנה תוכנית עסקית המכוונת את הסטארט אפ שלו לכיוון בניית חברה צומחת, מכניסה ומרוויחה ויביא בחשבון שבמידה ותהיה הצלחה תגיע גם הצעת המכר יגדיל את סיכוייו לשכנע את המשקיעים בכדאיות ההשקעה בחברה שלו ויבהיר למשקיעים כי מדובר בתוכנית עסקית הגיונית ריאלית ושעשויה להביא הצלחה גדולה.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2020 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים