My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

האם ללכת למכור את הרעיון לחברה גדולה כבר בהתחלה

Back
דף הבית >> מאמרים >> האם ללכת למכור את הרעיון לחברה גדולה כבר בהתחלה
האם ללכת למכור את הרעיון לחברה גדולה כבר בהתחלה ?

הגיעו אלי יזמים עם רעיון בתחום התינוקות שמטפל בצורך אמיתי ורציני. הם הגישו בקשה לפטנט (Provisional), בנו מעין אב טיפוס ביתי שרק מראה למה הם מתכוונים ולא כל כך ידעו כיצד להמשיך ואיך לקדם את הרעיון שלהם. הם הבינו שיש צורך בהכנת איזו שהיא תוכנית עסקית אולם לא לגמרי ידעו במה מדובר ולצורך מה צריך את התוכנית העסקית הזו, הם הבינו שעליהם לפתח אב טיפוס כלשהוא ולא ידעו כיצד לגייס את הכסף הנדרש לצורך זה ולכן חשבו שאולי כדאי להם לפנות לאחת מהחברות הבינלאומיות המובילות את התחום בעולם ולנסות למכור להם את הרעיון ולקבל תמלוגים על כל מוצר שהחברה הגדולה תייצר ותמכור.

לאחר שהגיעו אלי אמרתי להם שלדעתי, התוכנית העסקית הזו לא נכונה ואני חושב שהם לא ממש יצליחו להגיע למישהו בעל יכולת השפעה על מקבלי ההחלטות בארגון בינלאומי גדול. ונניח שיצליחו בכל זאת לארגן פגישה עם מישהו כזה, הם נמצאים בשלב הרעיון שהוא שלב כל כך מוקדם שבו החברות הגדולות לא מתעסקות עם המיזם ובמקרה הגרוע מישהו שם ישמע על הרעיון ואם הוא פשוט ליישום הוא יפתח אותו יישם ויטמיע אותו במוצרי החברה. אחר כך ברור שלא תהיה אפשרות לתבוע אותם על הפרת הפטנט בהנחה שבעוד 3-4 שנים הפטנט יתקבל שכן לא יהיה ליזמים לאחר שהחברה הגדולה יצאה עם הרעיון שלהם את היכולת הפיננסית והמשפטית לתבוע חברה גדולה על הפרת פטנט...

אם כך, נשאלת השאלה כיצד נכון לבנות את התוכנית העסקית ומתי כדאי לנו ללכת עם הרעיון שלנו לחברה גדולה...כדי להבין את התשובה לכך חשוב להבין מספר דברים.

הראשון הינה העובדה שחברות גדולות עברו לפני כעשור ואולי אף מעט לפני כן לאסטרטגיית פיתוח מוצרים חיצונית. הם הבינו שהשכל נמצא בכל העולם ולאו דווקא מרוכז במוחם של עובדי הפיתוח והשיווק של החברה. לכן, הם הקטינו את מחלקות המחקר והפיתוח ואת רוב המוצרים החדשים שלהם הם משיגים על ידי רכישת חברות סטארט אפ שפיתחו מוצרים שמאפשרים להם ליישם את התוכנית העסקית שלהם להרחבת נתח השוק של מוצר או מוצרים מסוימים או להפעיל תוכנית עסקית אחרת המתכננת היכנס לפלח שוק חדש רלוונטי אבל כזה שהם עדיין לא מצויים בו.

הדבר השני שחשוב שכולנו נבין הוא שהעולם מלא במוצרים חדשים, בחברות חדשות, בהמצאות ובמיזמים שרוצים לגייס הון ולהתפתח. חשוב שנבין שמחלקות המחקר והפיתוח של החברות הגדולות מוצפות בעשרות ובמאות פניו של מיזמים, המצאות ומוצרים שמטרתם ליצור שיתוף פעולה עם החברה הגדולה או להירכש על ידה. אין לחברות אלו את הכוח והיכולת להצליח לבחון אפילו חלק קטן ממאות המיזמים וההמצאות הללו ולכן התוכנית העסקית שלהם בתחום זה של רכישה ושיתוף פעולה של מוצרים ברורה. הם בוחנים רק מוצרים שנמכרים היטב, שהוכח כי הם אמינים, שברור שהשוק רוצה ומאמץ אותם ואז לחברה הגדולה הרבה יותר קל לבחון את המוצרים הללו ולקבל החלטה לשתף איתם פעולה או לרכוש אותם למרות שהמחיר שלהם בשלב הזה גבוה בהרבה.

מכאן ברור לגמרי כי אם רוצים להגיע לחברה גדולה, לא יהיה נכון לנסות לעשות זאת בשלבים הראשונים אלא יהיה נכון לפתח את המוצר, לבנות תוכנית עסקית טובה ונכונה, לגייס כסף ולהצליח עם המוצר. וזה יהיה זמן טוב לבחון האם כבר הגיע הזמן וניתן ליצור שיתוף פעולה עסקי עם חברה גדולה.
 
 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים