My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

האם להתחיל פיתוח או לכתוב תוכנית עסקית

Back
דף הבית >> מאמרים >> האם להתחיל פיתוח או לכתוב תוכנית עסקית

האם להתחיל קודם פיתוח טכנולוגי או קודם פיתוח עסקי וכתיבת תוכנית עסקית  

בשנים האחרונות גיוס הון בתחילת הדרך נעשה קשה יותר ויותר. במקביל לכך, החלה מגמה חדשה בתחום הקמת חברת סטארט אפ הקרויה Lean startup. מגמה זו מציעה להקים את חברת הסטארט אפ שלכם בתהליכים מעט שונים מהמקובל. תהליך ההקמה מתבסס על כך שהיזם מנסה לבחון מספר הנחות שיש לו באמצעות הלקוחות בשטח ובאמצעות דרך זו הוא מאושש או סותר את ההנחות ויכול להתקדם ולקדם את המיזם.

לטענת תומכי המגמה, הדרך המסורתית יקרה, קשה וכיוון שהיזם הוא זה הממציא את המוצר ומפתח אותו ורק לאחר הפיתוח באמת בודק אותו אל מול קהל היעד והלקוחות האמיתיים הסיכויים שהמוצר יפגע בכיוון הנכון ויצליח לא גבוהים. לעומת זאת אם מתחילת הדרך בודקים את המוצר ללא הרף על ידי הלקוחות ובאמצעותם בונים את המוצר סיכויי ההצלחה גבוהים יותר.

יש הגיון רב בדברים הנאמרים על ידי מובילי מגמה זו ובהחלט יש מה ללמוד מדבריהם. מאידך, אחת הבעיות הינה הבנה לא נכונה ולא מספקת של התהליכים וכיצד נכון לקיים אותם. כמו מגמות רבות אחרות ותורות ניהול רבות אחרות צריך להזהר ולא להפוך להיות עיוור לכל שאר השיטות והתורות. גם הן הצליחו לא פעם ולא פעמיים ולכן חשוב מאוד להבין היטב את מה שאומר הביטוי Lean startup, להבין מה מתאים לנו ולמיזם שלנו ומה פחות מתאים. חשוב שנדע לקחת עבורנו את הדברים שיאפשרו לנו להתקדם ובעיקר להצליח גם מהשיטות המקובלות וגם מהטרנדים החדשים.

מסיבות אלו אני לאחרונה בהחלט מתזכר באופן קבוע את המגמה הזו ולומד אותה לעומק ובמקביל בוחר עבורי את הנושאים הנראים לי רלוונטיים בשיטה זו לסטארט אפ ישראלי צעיר בתחום האינטרנט, מובייל ותוכנה וכמובן גם בתחומים אחרים.

הנושאים המרכזיים שנראה לי נכון מאוד לאמץ ממגמת ה – Lean startup הינם בעיקר:

קידום המיזם ברמת הוצאות הנמוכה ביותר האפשרית לפחות עד לשלב בו הוא כבר בשטח ועובד עם לקוחות אמיתיים.

בחינת הנחות העבודה המרכזיות שלנו כבר בשלב ראשוני זה עם לקוחות אמיתיים.

הסתייעות בהגדרת המוצר או השירות על ידי הלקוחות האמיתיים כשכבר יש לנו מערכת ברשת.

גיוס הון מינימלי בשלב זה כדי לאפשר את התהליכים שעליהם אנו מדברים וכדי לגייס את הסכומים הגבוהים יותר לאחר מכן (אחרי שהוכחנו את אמיתות הנחות היסוד שלנו וכבר יש אתר/אפליקציה/שירות פעילים) ובזכות זאת נגדיל את סיכויי הגיוס וההצלחה ונוסף לכך כמובן שלמיזם יהיה ערך גבוה יותר.

הנושאים העיקריים שמהם רצוי מאוד להזהר כשמשתמשים בשיטה זו הינם:

אחת הנטיות של מי שהולך בכיוון של Lean startup הינה לא להוציא כסף בכלל. לא לבנות תוכנית עסקית, לא להתעסק עם פטנטים ולרוץ קדימה מהר ככל האפשר. זו איננה המטרה. מי שירוץ מהר מדי בלי לחשוב יש סיכוי גבוה שיחטיא את המטרה. מסיבה זו אני ממליץ מאוד לבצע תהליך מקצועי של פיתוח עסקי ובניית תוכנית עסקית ואחריו להבין מה אנחנו רוצים לבחון ולבנות תהליך מסודר בו ייבחנו הנחות אלו. אי אפשר לצפות שנזרוק סתם כך משהו לא מספיק מקצועי ובעיקר ללא מחשבה רצינית ושהוא יצליח. זה יכול לקרות אבל אז זה יהיה מקרי לחלוטין ובעיקר נס גדול.

לדחות משקיע שמוכן להשקיע במיזם למרות השלב המוקדם בו הוא מצוי. כיוון שהאבלואציה עדיין נמוכה מאוד ואנחנו לא רוצים לוותר על אחוזים רבים.

להזהר שלא לעזוב את נושא הפטנט (במידה והוא רלוונטי) מפני שגם כשאין כמעט כסף יש מה לעשות בנושא זה בעלויות נמוכות מאוד...

 

בכל מקרה חשוב לציין כי בדרך כלל יש לבחון מגמה חדשה המגיעה לאזורינו בזהירות, להבין מה היא באמת מייצגת, מה לוקחים ממנה ומה לא וכך אפשר להגדיל את סיכויי ההצלחה של המיזם שלכם.

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

אייל כוכבא

050-9375123

eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2017

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים