My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> בניית מודל עסקי Business model canvas
בניית מודל עסקי - Business model canvas
 
כמעט כל יזם יודע לומר שמודל עסקי מהווה חלק חשוב מאוד בכל מיזם והוא צריך להיות מוגדר היטב ומפורט בכל תוכנית עסקית שהוא בונה לסטארט אפ שלו. כששואלים את אותו היזם מהו מודל עסקי וכיצד בונים אותו ברוב המקרים התשובה תהיה שהמודל העסקי הוא הדרך שבה מרוויחים את הכסף. חלק גדול מאותם יזמים גם מגדיר באופן זה את המודל העסקי של המיזם שלהם ואומר שהמודל העסקי של המיזם שלי הוא (לדוגמא) תשלום עבור מנוי חודשי או תשלום עמלה עבור הפניית לקוחות לספקים או למוכרים.  לשאלה איך בונים ומגדירים את המודל העסקי, במירב המקרים לא נקבל תשובה או שנקבל תשובה מגומגמת ולא ברורה. לכן יש חשיבות רבה לכך שכל יזם אשר מקים עסק יקרא וילמד מהו המודל העסקי, מתי וכיצד מגדירים אותו.
 
אם כך מהו המודל העסקי ?
 
המודל העסקי מגדיר את הדרך והאופן בו העסק פועל. הוא מגדיר את האופן בו העסק שלכם מתכנן ליצור ערך ולהביא את עצמו למצב שבו הוא מרוויח. מודל עסקי שבנוי טוב ונכון מגדיר מיהם הלקוחות של הסטארט אפ שלכם, מה הצרכים שלהם, לאילו צרכים המוצר או השירות שלכם נותן מענה, מה התקשורת שקיימת בין העסק לבין הלקוחות, מה ערוצי השיווק וההפצה, וכמובן שהוא מגדיר היטב את כל התשומות (שותפים פוטנציאליים, מקורות לאמצעים שונים...) וכמובן שהוא מגדיר באופן ברור את העלויות השונות של המוצרים או השירותים של כלל התהליכים בחברה וכמובן שהוא מגדיר את תמחור המוצרים, את מקור ההכנסה ואת ההכנסות.
 
ישנם טיפוסים שונים של מודלים עסקיים וסוגי מודלים רבים. כיום מוכרים בעולם למעלה מ – 100 מודלים עסקיים מקובלים (רשימת המודלים המרכזיים תופיע במאמר אחר) אולם חשוב לדעת כי בכל פעם שאתם בונים את המודל העסקי לסטארט אפ שלכם עליכם להגדיר אותו ולהתאים אותו באופן מדוייק למיזם שלכם.


בניית המודל העסקי מבוצעת בתחילת הדרך לקראת סיום כתיבת תוכנית עסקית ולאחר שהוגרו רוב הפרמטרים המהווים את המודל העסקי. ישנה שיטה מוכרת לבנייה נכונה של מודלים עסקיים המאפשרת בנייה ויזואלית מאורגנת של המודל העסקי והיא קרויה Business model canvas. בעבר השתמשו בלוח שעליו היו רושמים את כל הפרמטרים וכמובן שכיום אין צורך בלוח אמיתי...

מצורף כאן המודל בצורת טבלה עם הסעיפים הרלבנטיים כשהשאלות המופיעות בכל סעיף אינן מחייבות וניתן כמובן להוסיף או לגרוע שאלות בכל אחד מהתחומים בהתאם לנושא ולנכונות השאלות:
 


חשוב להבין כי בניית המודל העסקי הינה חלק בלתי נפרד מבניית התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלכם. חשוב מאוד לדעת כי המודל העסקי כמו גם התוכנית העסקית מותאמים בכל שלב ללקוחות ולתגובותיהם כלפי המוצרים והשירותים השונים, לשלב ההתפתחות של הסטארט אפ מבחינת הפיתוח, המכירות ופרמטרים נוספים והם משתנים בקצב יחסית גבוה. בהחלט יתכן מצב בו התוכנית העסקית והמודל העסקי יעודכנו אחת למספר חודשים כך שהם עשויים להשתמנות משמעותי אחת לתקופה.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2018














 





 

 
 
 

 
 











 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים