My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

אחוזים תמורת שותפים

Back
דף הבית >> מאמרים >> אחוזים תמורת שותפים
אחוזים תמורת שותפים
 
מירב היזמים מתחבטים בתחילת דרכם בשאלה לפני ואחרי בניית התוכנית העסקית האם לקחת שותפים לדרך או לא, האם לצרף אנשים בעלי מומחיות שונה מהמומחיות שלהם לצורך בניית צוות מיטבי שיאפשר להם לקדם את המיזם באופן טוב יותר, לגייס כספים ובכלל לבנות צוות שאיתו אפשר לעבוד ולבנות סטארט אפ רציני שיש לו סיכויים להצליח. ברוב המקרים צוות היזמים המקורי כולל יזם אחד עד שלושה יזמים כשדרך כלל הם לא מכסים את כל התחומים החשובים שנדרשים להיות בצוות כדי שיוכל לקדם תוכנית עסקית רצינית ולבנות סטארט אפ עם סיכויי הצלחה.
 
ישנם מצבים רבים בהם צוות היזמים הינם אנשי פיתוח מתחום המיזם ולכן יש ביכולתם להתחיל ולפתח את המיזם מיד עם סיום הכנת תוכנית עסקית כשיודעים מה הכיוונים שאליהם המיזם יתקדם בהמשך הדרך. אולם גם אז עליהם לגייס עוד אנשי מקצוע כדי להצליח ולהתקדם. אם ניקח כדוגמא יזם המפתח אתר אינטרנט או אפליקציה סלולרית נדרש מעצב בעל יכולות טובות ונסיון רב בתחום ה – UI & UX, כדאי מאוד שיהיה בצוות גם אדם בעל נסיון עסקי ויכולות בתחום השיווקי ואל כל האנשים הללו רצוי למצוא ולגייס כבר בשלב זה כיוון שללא אנשים אלו לא נוכל לפתח את האתר או האפליקציה ולהתחיל בקידום התוכנית העסקית שלנו (כיוון שעוד לא גייסנו ועדיין אין לנו כסף לשלם בעבור הפיתוח שלהם), וללא אפליקציה או אתר מוכנים הסיכוי לגייס נמוך מאוד. יתירה מכך, אם יש לנו אדם בעל יכולות עסקיות ושיווקיות בצוות יתכן שנוכל אפילו לבצע פיילוט מוצלח כפי שהגדרנו בתוכנית העסקית עוד לפני גיוס ההון וכך נגדיל את סיכויינו לגייס את הסכום הנדרש לקידום המיזם.
 
בדרך כלל במהלך בניית התוכנית העסקית נקודות אלו עולות ויש לטפל בהן. לאחר שהתוכנית העסקית ברורה ואנו מסוגלים גם להציג את המיזם בצורה שתעורר רצון להצטרף אליו מצד מפתחים, מעצבים ואחרים אנו יכולים להציג את המיזם והתוכנית העסקית שלו ולגייס אותם כדי שיתחילו לעבוד. התמורה שאנו יכולים להציע להם בשלב זה הינה אחוזים מהמיזם.
 
חשוב להבין שאנו איננו מבקשים מהם לעבוד בחינם עבורנו אלא אנו מציעים להם הזדמנות להצטרף כיזמים לצוות של מיזם מבטיח בעל פוטנציאל עסקי רב. זו הגישה הנכונה לחשוב על הדברים וכיוון שאני לא מכיר יזם שחושב על המיזם שלו בצורה אחרת חשוב שזה מה שיציג בפני אותם מועמדים.
 
יש לבחור אותם בקפדנות ולראות שהכישורים שלהם תואמים את מה שנדרש לבצע על פי התוכנית העסקית שבניתם ולהתייחס לתהליך כאל תהליך גיוס כוח אדם לכל דבר. חשיבות ההצלחה בבחירת האנשים הנכונים גבוהה מאשר גיוס כוח אדם רגיל כיוון שבמקרה זה אנו בוחרים לעצמנו שותפים נוספים שאין באפשרותנו לפטר במידה וניווכח שעשינו טעות בהמשך.
 
כמה אחוזים נותנים לאותם שותפים חדשים ? שאלה זו היא אחת השאלות המרכזיות והתשובה אליה איננה חד משמעית ותלויה במספר גורמים. כמובן שאחד הגורמים המרכזיים הינו מה חשיבות המועמד למיזם ומהי רמת הנסיון והיכולות של המועמד בהתייחס לתפקיד הנדרש ממנו ולמיזם בכלל. פרמטר חשוב נוסף הינו נסיונו של המועמד בסטארט אפים ובתהליכים מסוג זה. ישנן כמובן עוד נקודות המשתנות ממקרה למקרה.
 
ככלל, כאשר אנו עם תוכנית עסקית ביד ואולי אפיון של המיזם ואנו מגייסים אנשי פיתוח, האחוז הנכון וההגון לתת להם נע בין 7.5%-15%. כפי שכבר אמרנו האחוז הנכון תלוי בגורמים רבים. במידה ואנו מגייסים אדם בעל נסיון עסקי רב מתחום המיזם, האחוזים הנכונים להקצות לאותו אדם הינם 10%-20% ושוב גם במקרה זה כתלות בנסיונו ובחשיבותו למיזם.
 
נקודה חשובה הינה שכל האחוזים הינם בדילול מלא כלומר כל אחד שמקבל אחוזים מתחיל להיות מדולל באופן פרופורציונלי לאחוזים שלו בדיוק כמו כל שאר בעלי המניות וכן הקצאת אותם אחוזים שיקבל אותו מועמד תהיה הדרגתית ותותנה באבני דרך שיוגדרו בתוכנית העסקית ושאותם יעבור המועמד ויוכיח שהאחוזים ניתנים לו בעבור הישגים ולא סתם בעבור שמו.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים