My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

חסמי כניסה

Back
דף הבית >> מאמרים >> חסמי כניסה
חסמי כניסה
 
כשיזם ניגש לפיתוח רעיון עליו לבדוק לא מעט נושאים לפני שהוא מתחיל את הפיתוח הטכנולוגי ואף לפני שהוא מתחיל את הפיתוח העסקי ובניית תוכנית עסקית ראשונית. אחד הנושאים המרכזיים שאני מציע לכל יזם לבדוק כבר בתחילת הדרך בטרם יצא לתהליך הינו נושא חסמי הכניסה. חשוב להבין קודם כל מהו חסם כניסה שכן יש בעיות רבות שניתן להתגבר עליהן והן לא מהוות חסם כניסה. לכן חשוב להבין כי חסמי כניסה הינן בעיות או תחומים שכאשר תנסו להתגבר עליהם או לתת פתרון לבעיות אלו תיתקלו בקיר בלתי עביר או שהבעיה ניתנת לפתרון אולם עלות הפיתרון גבוהה מדי ובלתי נסבלת או שמשך הזמן שבו ניתן להשיג את הפתרון הזה ארוך מדי, או שאין סיכוי שהלקוחות יבצעו שינויים כאלה ואחרים כדי להשתמש בפתרון שלכם, או שיש בעייה משפטית או חוקתית שמפריעה למימוש הרעיון וסבוך מאוד להתיר את העניין המשפטי הזה, או אפילו הסבירות שתצליחו לפתור את זה נמוכה מדי...
 
אביא מספר דוגמאות לחסמי כניסה שיזמים לא תמיד מודעים אליהם:
 
אתם רוצים לפתח מוצר המצטרף לתהליך ייצור כל שהוא במפעלים. הבעיה היא שלצורך השימוש במוצר שלכם היצרנים יידרשו לבצע שינויים מהותיים בפס הייצור. הסבירות שמשהו כזה ייקרה היא נמוכה מאוד ולכן עליכם לחשוב שאם התוכנית העסקית שלכם לא מביאה בחשבון פתרון פשוט ליישום שאיננו דורש שינוי משמעותי בפס הייצור יתכן שאתם לא תצליחו לשווק ולמכור את המוצר שלכם ועליכם לשקול או את שינוי המוצר כך שיתאים לתהליך של הלקוחות או אולי לא לפתח את המוצר.
 
דוגמא נוספת היא מוצר שבתוכנית העסקית שלו הגדרתם את תהליך ההתקנה כך שלצורך השימוש בו יהיה על הלקוחות לבצע שיפוץ בבית כמו הכנסת צנרת מיוחדת לאזור חדרי האמבטיה, המטבח והשירותים או צנרת חשמל חדשה שתצטרך להיכנס תחת הרצפה או לתוך הקירות. אין סיכוי שמוצר המחייב ביצוע שיפוץ בכל הבית כדי להכניס אותו יצליח להימכר ולכן עליכם לשנות את המוצר או את התוכנית העסקית שלכם ממוצר שאמור להימכר לדירות קיימות למוצר שיימכר רק לדירות שעומדות להיבנות כך שהתקנת התשתית הנדרשת למוצר תהיה פשוטה וזולה. אם לא תשנו את התוכנית העסקית ואולי אף את המוצר בהתאם לכך רצוי שלא תיכנסו כלל לפיתוח המוצר כאשר עומד בפניכם חסם מסוג זה.
 
דוגמא נוספת מתחום אחר היא בעיה משפטית מורכבת. לא מזמן פגשתי יזם עם רעיון למוצר שיוכל להקטין את כמות תאונות הדרכים. הבעיה היא שעלות המוצר גבוהה מאוד וללא חוק שיכריח את הנהגים להתקין אותו הוא לא יותקן. התוכנית העסקית שהגדיר היזם התבססה על הצלחתו להעביר חוק בתחילה בישראל ואחר כך בשאר המדינות בעולם שיחייב את הנהגים לרכוש מוצר מסוג זה. הוא לא הבין שליזם שזהו לו המיזם הראשון, הצורך ליצור סיטואציה שיעבירו חוק הכופה על הנהגים להשתמש במוצר כמו המוצר שלו מחייב כוחות, זמן ומשאבים אשר לו כיזם המתחיל את דרכו בלתי אפשריים ולכן אם הוא לא מצליח לחבור לגורם חזק מאוד בתחום הרכב (מה שלא יקרה בשלב בוסרי וראשוני כל כך) החסם החוקתי משפטי הזה מהווה עבורו חסם בלתי עביר והוא לא יצליח ליישם את התוכנית העסקית שבנה לעצמו.
 
חשוב להבין כי יתכן מצב בו חסם כניסה שליזם מסוים הינו כמעט בלתי עביר ליזם אחר או לגוף אחר הוא עביר או שאינו מהווה חסם כלל. ישנם גופים שהאמצעים שבידיהם מאפשרים תוכנית עסקית ומתן פתרון לבעיות שיזמים צעירים וחדשים לא יכולים לפתור בעיקר בגלל השוני באמצעים או בקשרים.
 
חשוב מאוד שכל יזם יבחן היטב מה חסמי הכניסה העולים מהתוכנית העסקית שלו בכל האספקטים שעולים בדעתו ואף רצוי שיתייעץ לגביהם עם אנשי מקצוע כך שיוכל להבין מוקדם עוד לפני שישקיע זמן וכסף במיזם האם יש מכשולים משמעותיים שהסיכוי לעבור אותם נמוך מאוד ושאולי לא כדאי לצאת בגללם להקמת העסק כמו שחשב בתחילה.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2018
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים