My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Pilot at a start-up company without raising capital
האם לעשות פיילוט בחברת סטארט אפ ללא גיוס הון ?
 
יזם אשר מקים חברת סטארט אפ, המתחיל את פיתוח הרעיון שלו ובונה אותו באופן נכון בדרך כלל יבנה תוכנית עסקית בתחילת התהליך ולאחר מכן ירצה להתחיל את הפיתוח. במידה ויש לו את ההון הנדרש לפיתוח הראשוני או שהוא גייס הון ראשוני Pre seed , הוא יכול להתחיל את הפיתוח כשברור שבתחילת הפיתוח אב הטיפוס הראשוני יהיה בתצורת MVP רזה יחסית למערכת המלאה המתוכננת, ייתן מענה רק על הצרכים המרכזיים ויאפשר ביצוע של הפעולות החשובות ביותר בלבד. כמובן שלאחר גיוס הון נוסף תהיה השלמה של הפיתוח ויפותחו כל שאר הפיצ'רים והתכונות שלא פותחו באב הטיפוס בעיקר בגלל מגבלות מימון וזמן. במידה וליזם אין את היכולת לממן את הפיתוח הראשוני הוא יגייס אנשי פיתוח תמורת אחוזים ויתחיל את הפיתוח בעזרתם. במצב זה סביר להניח שאב הטיפוס יהיה אפילו רזה יותר ממה שהגדרנו קודם והפיתוח הראשוני יימשך זמן רב יחסית שכן מגבלת המימון והזמן במקרה זה חמורה בהרבה.
 
בדרך כלל גם לאחר שאנו בונים תוכנית עסקית וגם אם לא בנינו אותה אנו יודעים שהשלב הבא לאחר הפיתוח הראשוני הינו ביצוע פיילוט. בכל תוכנית עסקית זהו השלב המגיע עם סיום הפיתוח. על מנת להתחיל את הפיילוט אנו צריכים להגדיר את מיקומו, מי יהיו הלקוחות אליהם אנו מכוונים את הפיילוט, כיצד נשיג אותם ובקיצור עלינו ליצור תוכנית עסקית קטנה לצורך הרצת הפיילוט (כמובן שבמידה שבנינו תוכנית עסקית שלמה, הפיילוט הינו חלק אשר מוגדר בתוכנית עסקית זו).
 
ברוב המקרים, לצורך ביצוע הפעולות המוגדרות בתוכנית העסקית שיאפשרו לנו להתחיל את שלב הפיילוט נדרש מימון מסוים. חלקו מוקדש לצדדים המשפטיים, חלקו מוקדש לאפיקים תפעוליים כמו רכישת ציוד, רוחב פס או כל תשתית הנדרשת לצורך הפעלה ראשונית של המיזם אולם רובו של התקציב אמור להיות מוקדש לתהליך השיווק שאמור להביא אלינו את הלקוחות.
 
כאן מתחילה המחלוקת בין אנשים שונים. ישנם כאלו הגורסים שלא נכון להתחיל פיילוט כאשר אין לנו תקציבי שיווק שכן אנו עלולים למצוא את עצמנו ללא יכולת להביא לקוחות וללא יכולת להכניס הכנסות ובסופו של דבר אנו עלולים להיכשל בביצוע הפיילוט. מאידך ישנם את אלו האומרים כי הדרך היחידה להצליח לשכנע משקיע להשקיע בסטארט אפ שלהם זה להוכיח לו שהתוכנית העסקית מסוגלת לעבוד, שהנחות היסוד נכונות, שהמודלים העסקיים טובים היא רק באמצעות הרצת פיילוט בשטח. במקרה זה הם גורסים שצריך לעשות פיילוט גם אם עדיין לא גויס כסף כדי להוכיח למשקיע ולהצליח באמצעות הפיילוט לגייס כסף.

כמו דברים רבים, התשובה איננה חד משמעית. ישנן חברות סטארט אפ שאיתן לא ניתן להגיע לפיילוט ללא גיוס כסף שכן עלויות הפיתוח מחייבות השקעת סכומים גבוהים בחומרים, בציוד ובכוח אדם רב לצורך הפיתוח הראשוני ולכן חייבים גיוס הון עוד לפני הפיילוט. מאידך ישנם מיזמים איתם ניתן להגיע למצב של פיילוט גם ללא גיוס הון. דווקא במיזמים אלו ניתן לעשות פיילוט גם אם אין כסף לשיווק. אף משקיע לא מצפה שמיזם יצליח לשווק את עצמו בצורה מאסיבית ללא תקציבים. מומלץ במקרה זה לנתח היטב את התוכנית העסקית ולבחור את הדרך הטובה ביותר לבצע באמצעים עצמיים את התהליך השיווקי האינטרנטי (ויש הרבה מה ואיך לעשות). כל אחד מהיזמים, חבריהם ובני שפחתם יכול להשקיע מספר שעות בכל ערב, חופשות, ימי שישי וכו...ולקדם באופן משמעותי את המיזם ואת התוכנית העסקית שלו.
 
מי שינקוט באופן זה יוכל להציג אחר כך למשקיעים את המיזם ואת התוכנית העסקית באופן ברור, חזק וטוב ויש סיכוי גבוה בהרבה שהוא יוכל לגייס את הכסף הנדרש לצורך קידום חברת הסטארט אפ שלו לכיוון ההצלחה.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים