My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

Lean startup

Back
דף הבית >> Lean startup

Startup Lean - הדינמיות הבלתי נתפשת של העולם האינטרנטי וכיצד להסתדר איתה

בעבר הלא כל כך רחוק (לפני 5-6 שנים) היתה נוסחה די ברורה ומוכרת איך מקימים עסק. חושבים על הרעיון, מתכננים ובונים תוכנית עסקית, מגייסים הון ומקימים את העסק. מתחילים לשווק ולמכור והתהליך היה די מוגדר.

עם הזמן, נוצרו דפוסים חדשים. קמו תעשיות חדשות שנתנו פתרונות לצרכים חדשים ופחות ברורים ומוגדרים או לצרכים שלא היו כל כך מוכרים עד אז. לדוגמא, הטלפון הסלולרי נתן מענה לצורך עצום שלא היו מודעים אליו או שפשוט לא חשבו שיש פתרון לצורך הזה.  

עם הופעת התוכנה כמצרך שניתן לשווק אותו באופן נרחב החלו לפתח תוכנות רבות כדי לתת מענה לצרכים שלא היו ידועים כלל ולפלחי שוק שלא היו קיימים עד אז ובעצם התוכנה שנתנה את הפתרון גרמה להיווצרות פלח שוק חדש. כשהאינטרנט הופיע תהליך זה התחיל לקבל תאוצה גוברת והולכת כך שכמות הפתרונות שפותחו גרמה לכמות עצומה של צרכים חדשים שטופלו ולשווקים חדשים שנוצרו. ככל שעבר הזמן הוכנס תחום חדש לתוך האינטרנט והפעילות התרחבה.

לפני כחמש שנים פרצה חברת Apple עולם חדש כשיצאה לשוק עם האייפון והאייפד. בעקבותיה הגיעו כל יצרניות הסלולר ובראשון סמסונג עם הגלקסי. Google פיתחה את מערכת ההפעלה Android המתחרה באיפון והאפשרויות הלכו והתרחבו.

קצב השינויים בשוק גבר, הטכנולוגיה רצה במהירות רבה קדימה והחלה לאפשר שילוב של כל הפתרונות בכל החומרות והתוכנות. היכולת למתן פתרונות הואצה. במקביל לכך האינטרנט גידל מספר ענקיות השולטות בתחומיהן כמו גוגל, פייסבוק, איבי, אמזון ואחרות. גורמים אלו והקצב המהיר של השינויים והפיתוחים הטכנולוגיים הולכים ומשנים את היכולת לחזות את מה שיתרחש בעוד שנה או שנתיים שלא לדבר על מה שיקרה עוד שלוש או ארבע שנים. כדי להמחיש את הקצב נסו להיזכר היכן היינו לפני ארבע חמש שנים: האייפון היה בתחילת הדרך, שאר הסמארטפונים פיגרו אחריו ולא התקרבו למה שהוא הציע,  האייפד ושאר הטאבלטים עוד לא נולדו, אפליקציות היו משהו שנועד בעיקר ליודעי דבר, הפס הרחב עוד לא היה אצל הרבה גולשים ועוד המון שינויים גדולים ומשמעותיים...

שיטת הקמת העסק המסורתית מתקשה לעמוד בקצב השינויים. תוכנית עסקית רגילה איננה מסוגלת לעקוב אחרי השינויים שכן הם מהירים מדי ולא צפויים. לכן יש חשיבות רבה לבנות תוכנית עסקית מותאמת למצב זה או שצריך לבנות משהו דמוי תוכנית עסקית או אפילו להמציא תוכנית עסקית דינמית חדשה שתאפשר להתמודד עם הקצב הגדול והכמות הגדולה של השינויים.

במקביל לשינויים הטכנולוגיים חלה תזוזה משמעותית אצל ציבור המשקיעים. משקיעים אשר נהגו בעבר להשקיע בשלבים המוקדמים החלו לדרוש מהיזמים להתקדם עם היזמות למצב שבו יש כבר אתר או אפליקציה Online ועל ידי כך הם מקטינים את הסיכונים ומוודאים שלהנחות היסוד העסקיות שהוגדרו בתוכנית העסקית של המיזם יש כיסוי והן אינן הנחות חסרות יסוד.

אז מה עושים ? התהליך קרוי בשפה המקצועית – Lean Startup.

יש מספר תהליכים שרצוי לבצע בשלב זה:

חשוב מאוד ללמוד את תחום המיזם היטב ובאופן יסודי כך שהיזם יהיה מומחה תוכן לתחום המיזם ברמה הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה באופן זה.

לאחר שהיזם מגיע לרמת ידע גבוהה מאוד רצוי לקיים תהליך מקצועי ולהיעזר ביועץ עסקי מקצועי ומנוסה. בתהליך זה יש להעלות כל שאלה העולה על הדעת כדי למצוא את התשובות עוד לפני שנכנסים לתהליך פיתוח.

עם סיום תהליך הפיתוח העסקי (אשר כפועל יוצא ממנו נכתבת גם תוכנית עסקית) יש את הכיוונים הנכונים ביותר לפיתוח בתנאים הנוכחיים.

החלק הסופי של תהליך הפיתוח העסקי הינו בניית תוכנית עבודה לקידום המיזם ללא עלויות או בעלות נמוכה מאוד והכל בהתאם לאמצעים אשר קיימים בידי היזם.

תוכנית עבודה זו תגדיר לוח זמנים ואבני דרך לסיום אותן אבני הדרך כך שבהגעה לצועד המתוכנן יהיה מיזם שיפעל Online, יבצע חלק ממה שהמיזם אמור לבצע כולל פעילויות מתוכננות באתר/אפליקציה, מכירה וגביית כספים, שיתוף ושיווק ויראלי ועוד.

זה יתוכנן באופן שיאפשר להוכיח את הנחות היסוד המרכזיות כמו למשל האם יש גולשים שיהיו מוכנים לשלם עבור המוצר או השירות שמציע האתר או האפליקציה, או הנחה האומרת שניתן להשיג לקוחות באמצעות שיווק ויראלי וכו...

הדינמיות הגבוהה והשינויים התדירים בסביבה העסקית יקבלו את ביטויין בתהליך הפיתוח העסקי והתוכנית העסקית שתיכתב עם סיומו. באמצעות תוכנית העבודה המיוחדת אנו יכולים להתגבר על שינויים דינמיים המתרחשים תוך כדי התהליך כשאת התוכנית העסקית אנו בונים כך שיהיה נוח לעדכן אותה לעיתים קרובות.

במקביל, פעילות ה – Online תאפשר ליזמים לתקשר עם המשתמשים או הגולשים ולקבל מהם פידבק על הנושאים הרלוונטיים כמו מה דעתם על המודלים העסקיים, עיצוב/UI/UX ובכל נושא אחר ובכך לשתף את הגולשים בבניית האתר, התהליכים, המודלים העסקיים והתכנים. היזם ישנה את תוכנית העבודה ואת התוכנית העסקית בהתאם להערות והצעות הגולשים שיתאימו ויהיו רלונטיים ובכך אף ייצור את המוצר שהלקוחות האמיתיים רצו.

 

 

ליצירת קשר בנושא הקמת סטארט אפ, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

 

אייל כוכבא
050-9375123

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים