My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Idea promoting
האם כדאי לי להתחיל ולקדם את הרעיון שלי

יש לי רעיון מבריק שיכול להפוך את העולם, אני אהיה הגוגל הבא, אני אצליח להיות פייסבוק של המאה ה – 21...אני שומע את המשפטים הללו לא מעט. כמעט תמיד כשהיזמים הללו מסכימים בסופו של דבר לספר לי מה הרעיון אני מגלה להם שהרעיון שלהם לא כל כך מיוחד או שהוא לא כל כך אפשרי או שהוא לא פונה לקהל מספיק גדול...לוקח זמן להסביר להם שרעיון איננו הצלחה עסקית וכי המרחק בין רעיון להצלחה עסקית גדול מאוד, ושהרעיון הוא רק הבסיס לתחילת התהליך ולא היעד. לוקח עוד יותר זמן להסביר להם ברוב המקרים לאחר שסיפרו לי מהו הרעיון מדוע לא כדאי להם לקדם אותו ומדוע הוא לא יוכל להתפתח לעסק מצליח עם הכנסות ובעיקר רווחיות ותזרים מזומנים שיאפשר רווחיות מספקת.

לפני שהם רצים לבנות תוכנית עסקית ולפתח את המיזם אני מבהיר להם מהם הקריטריונים הראשוניים שבעזרתם יוכלו לבחון באופן מקצועי את כדאיות הפיתוח של הרעיון שלהם. כמובן שאיני מדבר על הרגשות שלהם כלפי הרעיון ומבהיר להם שבבואם לבחון את הרעיון ברמה העסקית עליהם לנסות ולהתנתק ממנו רגשית.

להלן הקריטריונים העיקריים המומלצים על ידי לבחינת כדאיות ראשונית של רעיון:
  1. עוצמת הצורך – כל מוצר או שרות חייבים לתת מענה לצורך אמיתי. חשוב להבין האם יש באמת צורך שמקבל מענה מהמוצר שהרעיון מציע ואם כן כדאי להבין מהי עוצמת הצורך. האם מדובר על צורך קריטי וחשוב מאוד או שמדובר על צורך ברמת Nice to have שנחמד שהוא קיים אבל בהחלט יכולים להסתדר גם בלי המוצר שיפתור אותו.
  2. פוטנציאל השוק – מיזם שפונה ל – 10,000 אנשים בכל רחבי העולם שכל אחד מהם יכול באופן תיאורטי לרכוש את המוצר ב – 100 $ ופוטנציאל השוק שלו מגיע אם כך ל – 1 מיליון $ הוא מיזם שאין לו בכלל פוטנציאל עסקי ויהיה בלתי אפשרי לבנות לו תוכנית עסקית שתאפשר רווחיות כל שהיא ובודאי שתוכנית עסקית שכזו לא תגרום לאף משקיע לפתוח את הכיס ולהשקיע במיזם כסף. משקיעים מחפשים בדרך כלל מיזמים שפוטנציאל השוק שלהם הוא מעל 500 מיליון $ בשנה. לכן חשוב מאוד להבין מהו פוטנציאל השוק של המוצר וניתן למדוד זאת בכסף, או בכמות לקוחות פוטנציאליים.
  3. עוצמת התחרות – יתכן שפוטנציאל השוק של המיזם גדול מאוד אולם יש  בשוק כבר מספר רב של שחקנים רציניים בעלי פתרון שהוא כמעט כמו הפתרון שלכם. גם אם הפתרון שלהם נחות במעט משלכם אבל מתחרים אלו נמצאים היטב בשוק ומוכרים בו באופן רציני לא הייתי ממליץ לכם להיכנס עם הראש בקיר. תוכנית עסקית סבירה תוריד אתכם מכניסה לשוק רווי דוגמת השוק הזה.
  4. יכולת פיתוח סבירה – יש שני פרמטרים מרכזיים בנושא זה. זמן ועלות. אם מדובר על מיזם שבו פיתוח המוצר או השרות יארך יותר מדי זמן או שיחייב השקעות ענקיות לצורך הפיתוח ולהתגברות על בעיות טכנולוגיות מורכבות או מכל סיבה שהיא, הייתי ממליץ מאוד לבחון ולשקול היטב האם נראה לנו שכדאי לעשות זאת. במקרה כזה גם תוכנית עסקית טובה לא תעזור שכן הבעייה כאן היא טכנולוגית והיא מתבטאת בעלויות גבוהות מאוד, בזמן פיתוח ארוך ובסיכוני פיתוח.
רק אם בדקתם באופן רציני מאוד לפחות את הפרמטרים שמניתי במאמר זה והגעתם למסקנה שאתם עומדים בהצלחה בכולם, יש סיכוי שכדאי לבנות לרעיון שלכם תוכנית עסקית טובה ולהתחיל לקדם אותו.
 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©   
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים