My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Different market segments in startup beginning
פלחי שוק שונים בתחילת הדרך בסטארט אפ
 
כשאנו בונים מיזם ומקימים חברת סטארט אפ עלינו לבנות תוכנית עסקית מקצועית וטובה ובין השאר כחלק מבניית התוכנית העסקית אנו נדרשים להגדיר היטב מי הלקוחות שאליהם אנו מכוונים את המיזם והשירותים או המוצרים שלנו. חשוב גם להבין שישנם סוגים שונים של לקוחות ויש צורך להבין את ההבדלים בין הלקוחות השונים, הן מבחינת המוצר או השרות, הן מבחינת המודלים העסקיים, הן מבחינת התהליכים השיווקיים ותהליכי המכירה הנדרשים כדי למכור את המוצר/שרות ללקוחות השונים והן מבחינת ניהול הלקוחות ושרות הלקוחות אשר משתנה בין הסוגים השונים של הלקוחות ובין פלחי השוק השונים.
 
לעיתים יכול להיווצר מצב בו יש מספר פלחי שוק שכל אחד מהם גדול ורחב מאוד ובכל אחד מפלחי שוק אלו אנו יכולים לתת מענה לצרכים משמעותיים וליצור לעצמנו קהילת לקוחות גדולה ורווחית. לפעמים אנו רואים מצבים בהם לא רק שהלקוחות השונים ופלחי השוק השונים גדולים וכדאיים מאוד אלא שהממשק והמערכת יכולים להיות דומים מאוד ואולי אפילו זהים (לפחות מבחינה תפקודית וברמת ה – UI) ולשמש באופן זהה או כמעט זהה את כל פלחי השוק השונים. כמעט תמיד כשנוצרים מצבים כאלו אני מזהה אצל היזמים נטייה להכניס לתוכנית העסקית כבר בשלב הראשון חדירה מהירה לכל פלחי השוק הללו כיוון שעל פי תפישתם אין סיבה לוותר על פלח שוק מסוים והם חוששים שאם לא יתחילו עם כולם ביחד, יבוא יזם אחר וייקח להם את פלח השוק הגדול ההוא וזהו מצב בלתי נסבל מבחינתם.
 
כאן נשאלת השאלה אותה אנו שואלים בכל תכנון עסקי ובכל תוכנית עסקית האם אנו כסטארט אפ צעיר יכולים להתחיל את תהליכי השיווק במקביל בכל פלחי השוק ? או שאולי נכון יותר לפרק אותם אחד אחד. לפעמים המצב מורכב יותר כיוון שאנו יכולים לראות מצבים בהם יש חלוקה גיאוגרפית דומה בין המדינות השונות ובין פלחי השוק, כך שבכל מדינה יש פוטנציאל עסקי משמעותי בכל אחד מפלחי השוק הנדונים. אם כך מה נכון לבנות בתוכנית העסקית וכיצד נכון לנהוג לא רק בתוכנית העסקית אלא גם במציאות ?
 
כמו תשובות רבות בתחומים העסקיים גם כאן התשובה מוגדרת אולם לא נחרצת...סטארט אפ צעיר אשר מתחיל להתקדם עם התוכנית העסקית שלו, יתקשה לשאת תהליכי שיווק רב כיווניים. ברוב המקרים, תהליכי השיווק שעלותם גבוהה מאוד והם דורשים תשומת לב ניהולית גבוהה מאוד יהיו בעלי שונות רבה בין פלחי השוק השונים ולכן ידרשו תקציבים כפולים או משולשים אם נפנה בו זמנית לכל הכיוונים. ברוב המקרים לא תהיה יכולת פיננסית וניהולית להצליח לחדור בו זמנית לשניים או לשלושה פלחי שוק גדולים. לכן, ברוב המקרים, סטארט אפ מתחיל יבצע את שלב החדירה תוך התמקדות ברורה בפלח השוק שאיתו נכון יותר ומתאים יותר להתחיל את המכירות וכך יוכל להגדיל את סיכויי ההצלחה שלו באופן מהותי. כמובן שתוכנית עסקית טובה תגדיר את שלבי התהליך העסקי והשיווקי ותיצור מדרג נכון בין החדירה לפלח השוק הראשון ובין החדירה לפלחי השוק הבאים אחריו.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2021 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים