My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Defining the target market in a start-up before development
הגדרת פתח השוק הראשוני בסטארט אפ לפני פיתוח המערכת או המוצר 

אחת התכונות של יזמים היא שהם רוצים לכבוש את כל העולם בבת אחת ולא תמיד הם רואים באופן ריאלי את המציאות העסקית. לכן במקרים רבים הם מתכננים את הכניסה לשוק בכל החזיתות בו זמנית או לפחות בכמה מהן ביחד ומבחינתם בניית תוכנית עסקית נכונה מביאה בחשבון מערכה נרחבת מיד בתחילת הדרך בלי להבין שהיכולת שלהם להיכנס לשוק באופן שכזה מוגבלת למדי.
 
כמעט לכל עסק ולכל סטארט אפ יש מספר פלחי שוק שמהווים את שוק המטרה של השרות או של המוצרים שהסטארט אפ מפתח ומתכוון למכור. בדרך כלל רצוי לבנות תוכנית עסקית לסטארט אפ שתאפשר להתחיל את הפעילות בפלח שוק אחד ורק אחר כך כשמצליחים להיכנס לשוק, וצוברים נסיון וידע אפשר באופן הדרגתי להיכנס לפלחי שוק נוספים. היכולת של חברת סטארט אפ להיכנס למספר פלחי שוק בו זמנית בשלבים מוקדמים כל כך של המיזם בדרך כלל מוגבלת. אנו מוגבלים בעיקר בגלל בעיות תקציב, כוח אדם ויכולת ניהולית שלנו כמנהלים וגם של העובדים שלנו כאנשי ביצוע. יכולת זו צריכה לאפשר לנו לבצע ולשלוט על מספר כיוונים בו זמנית וכשאנו קטנים, ללא נסיון ועם כוח אדם שלא יספיק לריבוי משימות מסוג זה אין לנו אפשרות לבצע זאת כך.
 
אם כך, איך ומתי עלינו להחליט מה יהיה כיוון הפעילות הראשון שלנו ? איך נכון לבנות את התוכנית העסקית הראשונה שלנו ומה תהיינה ההשלכות של החלטה זו על הפעילות היומיומית השטח ?
 
חשוב מאוד שנקיים את ניתוח השוק לפני שאנו מתחילים את תהליך הפיתוח של המערכת או המוצר. חשוב שנבין מהם פלחי השוק הרלבנטיים למוצרים שלנו וננסה לבחון באופן מקצועי מה יהיה פלח השוק הנכון להתחיל איתו. אחרי שנבין מה פלח השוק הנכון לתחילת הדרך (בדרך כלל הוא יהיה פלח השוק שאיתו הכי קל לנו להיכנס לשוק ולמכור ולאו דווקא פלח השוק הגדול ביותר או הרווחי ביותר). רק לאחר שהבנו מהו פלח השוק הנכון לתחילת הפעילות כדאי שנבנה תוכנית עסקית לפעילות זו ואחר כך נתחיל לאפיין באופן מקצועי ומפורט את המוצר או המערכת.
 
אפיון המערכת שאנו עומדים להתחיל איתה את הפעילות  (MVP Minimum Viable Product) חייב להתייחס באופן מדוקדק לפלח השוק שאיתו אנו עומדים להתחיל את הפעילות. אנו יודעים שלעיתים יש הבדלים משמעותיים בין פלחי השוק השונים ולעיתים הפתרון עבור כל פלח שוק עשוי להיות שונה במעט או בהרבה ולכן גם כתיבת תוכנית עסקית לאותו פלח שוק תהיה שונה. לכן עלינו ליצור מערכת או מוצר שיאפשרו לנו להצליח בפעילות בפלח השוק הראשון אבל תהיה אפשרות פשוטה להמשיך את הפיתוח באופן רציף וקל כדי לתת מענה טוב גם לפלחי השוק הנוספים שבהם נשיק את המוצר או השרות בשלבים הבאים.
 
מסיבות אלו חשוב מאוד שנגדיר באופן ברור מה יהיה כיוון הפעילות הראשוני של התוכנית העסקית שנבנה ורק אחר כך נאפיין את ה – MVP ונתחיל לפתח אותו. 

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2021 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים