My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Crowd funding
גיוס המונים - Crowd Funding
 
בשנים האחרונות התפתחה שיטת גיוס הון חדשה. שיטה זו הולכת ומתקדמת והיא צומחת במהירות רבה. שיטה זו קרויה 
Crowd funding באמצעות שיטה זו, לכאורה כל אחד יכול לגייס סכומים גבוהים שאינם מוגבלים אולם במציאות הדבר אינו נכון. כיצד עובדת שיטת גיוס זו ? האם כשאנו בונים תוכנית עסקית אנו יכולים להביא בחשבון גיוס הון באמצעות גיוס המונים ? לאיזה סוגי מיזמים אפשר לגייס בשיטה זו ולאילו אי אפשר ? מהם המגבלות והנושאים המשפטיים שיש להביא בחשבון בעת גיוס הון באמצעות שיטה זו ? כמה כסף עולה לבצע גיוס המונים ? לשאלות אלו אתייחס במאמר זה ואנסה לפתוח צוהר קטן בפניכם היזמים על תחום גיוס חשוב וחדש זה.
 

שיטת גיוס זו החלה לפני מספר שנים והיא פנתה בתחילת הדרך למיזמים המפתחים מוצרי צריכה. שיטת העבודה המקובלת בתחומים אלו היתה מכירת מוצרים המצויים בפיתוח למשקיעים תמורת סכומים קטנים יחסית ועל ידי כך היזמים מקדמים את המיזם שלהם ואף מגייסים באופן זה כספים אשר מקדמים את המיזם באופן כללי (ללא קשר לצרכי המימון האמיתיים של המיזם הנגזרים מהתוכנית העסקית שלו). האתר המוביל כיום בתחום גיוס ההמונים בכלל ובתחום גיוס לתחום מוצרי הצריכה הינו Kickstarter  אשר יזמים גייסו באמצעותו עד כה למעלה ממיליארד $.
 
חשוב להבין כי מי שרוצה לגייס סכום משמעותי באמצעות גיוס המונים יצטרך להכין סכום כסף משמעותי שיאפשר הכנה טוב ומקצועית ובעיקר תהליך שיווק מקצועי ורציני תוך כדי הקמפיין שכן ללא הכנה נכונה ומקצועית והשקעה רצינית בתהליך שיווקי תוך כדי הקמפיין הסיכוי להצליח לא יהיה גבוה.
 
ישנם בעולם מאות אתרי גיוס בשיטה זו כשרובם מקומיים ומאפשרים גיוס של סכומים נמוכים. חלקם עוסקים בגיוס כספים לצרכים אישיים ולצורך הגשמת שאיפות אישיות של אנשים. בעת גיוס באמצעות אתרי גיוס המונים לא נדרשת תוכנית עסקית, לא נדרש צוות רציני מה שנדרש זה תיאור טוב ואטרקטיבי של הרעיון, המיזם או המוצר ובעצם אם הוא יהיה מספיק מושך אנשים יתרמו לו כסף.
 

תחום גיוס ההמונים פרוץ יחסית ועדיין לא טופל באופן מלא על ידי הרשויות השונות בעולם ועל ידי הרגולטורים השונים. רוב הכספים אשר מגויסים באמצעות אתרים אלו לא מדווחים לשלטונות המס ולכן הם כסף שחור ועדיין לא מצאו את הדרך הנכונה להתייחס לתהליכים אלו. נוסף על כך, עד לאחרונה, יזם אשר בנה תוכנית עסקית להקמת סטארט אפ ורצה לגייס עבור המיזם שלו כסף באמצעות גיוס המונים התקשה מאוד להצליח כיוון שמירב האתרים לא בנויים לגייס כסף עבור מיזמי סטארט אפ. נוסף על כך על פי תקנות הרשויות לניירות ערך במדינות השונות אסור להקצות מניות או ניירות ערך אחרים לציבור ללא הצגת תשקיף ושלא בבורסה ממוסדת וגיוס המונים דינו כדים גיוס מהציבור ולכן תוכנית עסקית רגילה איננה מספקת מבחינה משפטית ועקרונית לתהליך כזה.
 

לאחרונה, הוסדר חוק בארה"ב המאפשר לחברות סטארט אפ לגייס באמצעות גיוס המונים עבור חברה אמריקאית בתנאי שמשקיע מסוים לא ישקיע מעל 2,000 $ ושהגיוס לא יהיה מעל 2 מיליון $ בתוך 24 חודשים. הגיוס לא מחייב מבחינת החוק הצגת תוכנית עסקית או תשקיף אם כי להערכתי כדי להגדיל את סיכויי הגיוס מומלץ להציג תוכנית עסקית טובה ומקצועית לצורך גיוס ההון. גם איטליה מאפשרת לגייס הון בגיוס המונים לחברות סטארט אפ ובלבד שסכום הגיוס לא יעלה על 5 מיליון יורו. בישראל קיימת הצעת חוק שעדיין לא הועברה לאשר לגייס הון לחברת סטארט אפ. ההצעה כוללת מגבלה של גיוס מירבי שאינו עולה על 2 מיליון ₪ בשנה וסכום השקעה מירבי של משקיע לא יעלה על 5,000 ₪. גם ישראל אין חובת  הגשת תוכנית עסקית או תשקיף אולם המחוקק הסדיר את גיוס ההמונים תמורת מניות בישראל וכיום ניתן גם כאן לגייס כסף לסטארט אפ באמצעות גיוס המונים.
 

אנו רואים שתחום גיוס ההמונים מתקדם ומתפתח ואני מציע ליזמים שמיזם הסטארט אפ שלהם מתאים לגיוס הון מסוג זה, לבנות תוכנית עסקית טובה, להציג אותה ולגייס לעצמם כסף באמצעות אחד מהאתרים הללו.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 
©    1999-2019
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים