My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Competition in startups
מתחרים שיזמי סטארט אפ מגלים תוך כדי התקדמות

אחד הדברים שמפחידים כל יזם הוא הפחד לגלות מתחרים שהתוכנית העסקית שלהם מובילה את המתחרים בדיוק לאותו פתרון שהמיזם שלהם מפתח. כל יזם מכיר את הפחד הזה כשהוא מוצא באינטרנט מתחרה שהוא לא הכיר קודם וחושש שכבר אין סיכוי להצליח עם המיזם שלו. בחלק גדול מהמקרים כשיזם שעובד איתי מתקשר אלי בפאניקה ומספר לי על מתחרה כזה שהתגלה פתאום אני מרגיע אותו ואומר לו לקחת אוויר, להירגע וללמוד היטב את המיזם שהוא מצא.
 
על מנת למנוע מצבים שיש הרבה מתחרים שנותנים את אותו הפתרון לאותם צרכים חשוב מאוד שכל יזם יעשה חיפוש מעמיק ורציני לפני שהוא מתחיל לבנות תוכנית עסקית ולפני שהוא מתחיל לקדם את המיזם שלו. חשוב מאוד שכל יזם יכיר היטב את כל הגורמים המתחרים בו (אם בצורה ישירה או באופן עקיף) לפני שהוא מתחיל לזוז קדימה. כיוון שבכל מקרה יש חשיבות רבה מאוד להכרת המתחרים והתחרות באופן יסודי ורציני, המחקר שיבוצע בתחילת התהליך רק יעזור להבנת התהליכים העסקיים הנדרשים בעת שתיבנה תוכנית עסקית בהמשך הדרך.
 
כאשר בוחנים את ניתוח המתחרים והתחרות יש צורך לבחון את הנקודות הבאות:
 
  • הפתרון (התוכנית העסקית היא גם חלק מהפתרון) של המתחרה, האם הוא דומה, שונה מאוד או אולי זהה לחלוטין.
  • טכנולוגיה – יש צורך לבחון היטב את הטכנולוגיה של המתחרים ולהבין האם יש לנו יתרונות טכנולוגיים על פני המתחרים או לא.
  • קהל היעד – יש צורך לבחון גם את קהל היעד אליו פונה המתחרה וכמובן שגם המיזם שלכם, מי הלקוחות שאמורים לקבל מענה מהשירותים או מהמוצרים שאתם מתעתדים לפתח, מהם הצרכים שלהם אתם נותנים מענה באמצעות המיזם שלכם. חשוב להבין את אותם הדברים גל על המתחרים שאתם מוצאים.
  • מצב המיזם המתחרה. חשוב מאוד להבין האם המיזם המתחרה מצוי לפניכם בתהליך או לא. באיזה שלב של קידום התוכנית העסקית שלו הוא נמצא. במידה והוא אכן משיג אתכם חשוב מאוד לאתר את השלב האמיתי בו מצויים המתחרים, כמה כסף הם גייסו, מי הצוות שלהם ומי השותפים האסטרטגיים שלהם, כמה הם מוכרים ולמי.
  • כאשר מדובר באתר אינטרנט או באפליקציה סלולרית רצוי מאוד להבין מה הפיצ'רים שיש למתחרים, להבין מה ניתן ללמוד מהם ומה אפשר לקחת וליישם במיזם שלנו.
  • חשוב מאוד להבין מהו המודל העסקי של המתחרה כיוון שלמודל העסקי השפעה רבה על התוכנית העסקית ועל סיכויי ההצלחה של המיזם.
 
בכל מקרה חשוב להבין לעומק מה ההבדלים בינינו לבין המתחרים ובמה אנו דומים אליהם. יש חשיבות גדולה להבין ולהגדיר את היתרונות התחרותיים שיש לנו על פני המתחרים.
 

לאחר שאנו לומדים לעומק את המתחרים שהתגלו, חשוב שנבחן היטב את התוכנית העסקית ונבחן היטב מהם השינויים או התוספות שעלינו לעשות בתוכנית העסקית או שאולי אין צורך שניגע בה ונמשיך את קידום המיזם בכיוונים בהם התחלנו קודם לכן לפני שגילינו את המתחרים החדשים
 
בדרך כלל, רצוי לאחר גילוי מתחרים חדשים לבחון את כל הפרמטרים שמנינו ולאחר לימוד מעמיק ורציני לעשות הערכת מצב ורק לאחריה לקבל את ההחלטות לגבי המשך הדרך. ברוב המקרים אני ממליץ להמשיך את התהליך. אולם ישנם מצבים בהם מתגלים מספר מתחרים אשר נותנים מענה לאותם צרכים עם פתרונות דומים לאותו קהל יעד והם מצויים באופן משמעותי קדימה לפנינו ובפועל שולטים בשוק שליטה חזקה. במקרים אלו, בצער רב יהיה נכון להחליט לעצור את התהליך, להפסיק לקדם את המיזם ולסגור אותו.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©  
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים