My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7פטנטים-יעוץ עסקי-המרכז לתכנון עסקי
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> איך נעזרים בנו >> פטנטים

                   פטנטים, איך, כמה ולמה 














 
 
אנחנו במרכז לתכנון עסקי לא עורכי פטנטים, אנו אנשי עסקים בעלי הבנה ונסיון עסקי, ניהולי ומשפטי. מאידך, עורכי הפטנטים מבינים בעריכת פטנט ובצד המשפטי שלו ואת הצדדים העסקיים והאסטרטגיים הקשורים לעסק הם כמעט ולא מכירים. מסיבה זו, רצוי מאוד שבעת הגשת בקשה לפטנט התהליך ילווה על ידי אדם אשר מבין גם בפטנטים וגם בעסקים ואסטרטגיה. אל תקבו את מה שיאמר לכם עורך הפטנטים ואת עצותיו בנושא מסחור הפטנט והתהליכים העסקיים והשיווקיים שלו. יתירה מכך, אפילו בהחלטות כגון האם להגיש עכשיו את הבקשה, איזה סוג בקשה להגיש (ובכלל כל החלטה עסקית הקשורה לפטנט) רצוי לקבל רק אחרי שנועצתם באדם עם ראייה עסקית רחבה. תהליך ליווי עריכת והגשת הבקשה לפטנט הינו אחד השירותים שאנו נותנים ליזמים וחברות סטארט אפ.
 
מספר נקודות למחשבה לפני שעורך פטנטים מגיש את הבקשה

תהליך ההגנה על הקניין הרוחני של ההמצאה שלך הינו בדרך כלל הגשת בקשה לקבלת פטנט. תהליך קבלת הפטנט במדינות השונות בעולם ארוך ויקר ולכן לפני שניגשים להגיש את הבקשה כדאי להביא בחשבון את העלויות המצפות בהמשך הדרך שכן לאחר הגשת הבקשה במידה ותהליך הרישום עוצר, איבדת את זכותך לרשום פטנט על המצאתך.

הגשת פטנט מוקדם מדי כאשר ההמצאה עדיין לא מגובשת מספיק, עלולה ליצור לך בעיות בהמשך ואף להקשות על ההגנה של החלקים החדשים בהמצאתך שיהיו מוגנים רק מהתאריך בו הוגשו ולא מתאריך הגשת הבקשה הראשונית.

עליך להיזהר לפני הגשת הבקשה שלא לפרסם בשום אופן את המצאתך באופן כזה שבקשתך לפטנט תיפסל עקב הפרסום. לכן בבואך להציג את הפרויקט טרם הגשת הבקשה לרישום פטנט עליך להחתים את מי שאתה מציג לו את ההמצאה על הסכם סודיות לא רק כדי להרתיעו מלגלות אותה אלא בעיקר כדי שבשום מקרה לא תוכל הצגת ההמצאה בפני מישהו להיחשב כפרסום בשום דרך שהיא.

הגשת Provisional Patent בארה"ב עשויה להועיל אולם במידה והבקשה תיערך על ידי הממציא ולא על ידי עורך פטנטים מומחה אתה עלול לגלות לאחר שהפטנט כבר התקבל או בשלב כל שהוא בדרך כי העריכה הלא מקצועית בה נערך ה - Provisional Patent גורמת לך לנזקים עד כדי אובדן זכותך לפטנט על המצאתך.

עליך לבחון היטב מי עורך הפטנטים שעורך לך את הפטנט. לא מספיק שתפנה למשרד ידוע ומוכר אלא אתה צריך לוודא שעורך הפטנטים שכותב בפועל את הבקשה שלך הינו מומחה לא רק בעריכת פטנטים אלא מומחה דווקא בעריכת פטנטים מתחום הפטנט שלך. בכל מקרה אל תקבל את מה שעורך הפטנטים מעביר לך כתורה מסיני אלא בדוק אותו ואם יש לך הערות הער אותן שכן לעיתים קרובות אתה תהיה זה שיצדק בטענתו.

תהליך הגנה על הקניין הרוחני של המצאתך – הגשת בקשה לרישום פטנט

שלבי רישום פטנט בעולם:

  1. חיפוש.
  2. עריכת הפטנט.
  3. הגשת הפטנט הראשונה וקבלת Priority date.
  4. הגשת הפטנט ל – WIPO (PCT).
  5. הגשת בקשה לפטנט במדינו השונות – National Phase.
  6. אישור הפטנט בכל מדינה בנפרד.
  7. תשלום אגרה שנתית.

חיפוש

תחילתו בחיפוש באמצעים שונים במאגרי פטנטים שונים שמטרתו למצוא מה קיים או לא קיים בתחום הפטנט המבוקש. אורך החיפוש ועלותו שונים מפטנט לפטנט שכן החיפוש יתארך בהתאם למורכבות הפטנט או לכמות הפטנטים הנוספים שיש בתחום המבוקש.

השלב הראשון בחיפוש יעשה על ידך באינטרנט ובמאגרי הפטנטים המצוינים בעמוד זה בהמשך. את הממצאים שהעלית כדאי לתת לעורך פטנטים כדי שיעשה את החלק שלו באופן מקצועי יותר עם נתוני פתיחה שאתה כבר מביא לו.

עלות החיפוש הראשוני אינה גבוהה ולכן כדאי לעשות אותו לפני שמתחילים להשקיע זמן או כסף בפיתוח ובהתקדמות אמיתית עם הפרויקט.

 האתרים המומלצים לחיפוש אחר פטנטים קיימים ובקשות לפטנטים שכבר פורסמו

 - USPTOהאתר של משרד הפטנטים האמריקאי

האתר הרשמי של משרד  הפטנטים האירופי

 WIPO – אתר של הארגון הבינלאומי לקניין רוחני

עריכת פטנט

כדי שעורך הפטנטים יערוך את הפטנט בצורה הטובה ביותר שגם תגן באופן הטוב ביותר על ההמצאה שלך עליך לוודא:

  1. עורך הפטנטים מומחה בתחום ההמצאה.
  2. הוא מבין את ההמצאה לפחות כמוך.
  3. הוא עורך פטנטים ותיק ומנוסה.
  4. מחיר עריכת הפטנט סגור מראש ולא עובדים איתך על פי שעות.

אחרי שוידאת את הסעיפים הללו עליך להגדיר יחד עם עורך הפטנטים (בכתב) את לוח הזמנים לעריכת הפטנט. עליך לוודא שכל חלקי הפטנט יערכו כולל כל השרטוטים הדרושים.

ישנם עורכי פטנטים האוהבים לכסות בפטנט את הכל גם את מה שלא צריך. וישנם כאלו שאוהבים לכסות רק את ההמצאה שלך באופן צר מאוד המגדיר לפרטי פרטים את ההמצאה ללא הרחבה כלל. כל פטנט צריך להידון לגופו וההחלטה האם להרחיב אותו ועד כמה צריכה להילקח בעיקר משיקולים של פטנט רחב מדי שמכסה הכל בסופו של דבר לא מגן על כלום שכן כמעט אי אפשר לקבל פטנט על משהו שתופס הכל. חשוב לזכור כי מירב עורכי הפטנטים מבינים מאוד את תחום הפטנטים וכיצד לערוך אותם אולם אינם מבינים כלל את התחום העסקי והתהליכים העסקיים שיש לבצע כדי למסחר את הפטנט.

עלות עריכת פטנט ממוצע (ללא קשר לאגרות הרישום אותן תשלם בנפרד) אמורה להיות בין 3,500 ל – 7,500 $.

הגשת הפטנט הראשונה

ניתן להגיש את הפטנט לראשונה בכל אחת מהמדינות החברה באמנה הבינלאומית כולל ישראל. עליך לזכור שבכל מקרה תצטרך כעבור שנה להגיש את הבקשה ל – PCT כך שהעלות תהיה כפולה.

ההבדל היחידי בין להגיש בישראל ולאחר שנה ל – PCT הוא בעלויות. אגרת ההגשה ל – PCT  יקרה ב – 2500 $ מהאגרה בישראל אולם עליך לזכור כי בתוך שנה בכל מקרה תגיש את הבקשה גם ל – PCT.

(למרות שעורכי הפטנטים טוענים כי ההגשה ל – PCT עולה רק את האגרה תמיד יש שינויים) ולכן במקרה שתגיש את הבקשה הראשונית ישירות ל – PCT, תשלם יותר בהתחלה אולם בסופו של דבר קצת פחות.

החל מהרגע שהגשת בקשה לקבלת פטנט ועד שהבקשה מאושרת נקראת הבקשה Patent Pending.

PCT

על מנת שבקשת הפטנט תיכנס לתוקף בשאר המדינות בעולם יש להגיש את הבקשה לרישום פטנט בינלאומי ל – WIPO. הגשת הבקשה מתבצעת עד שנה לכל היותר מהיום בו הוגשה הבקשה לראשונה ולא משנה היכן בעולם. במידה ולא תוגש הבקשה ל – PCT עד תום השנה, פוקעת הזכות להגיש את הבקשה ולקבל הגנת פטנט על ההמצאה שלך בעולם.

בקשת הפטנט שהגשת  ל –PCT מתפרסמת 18 חדשים לאחר שהגשת את הבקשה לראשונה (18 חודשים מה – Priority date).

את הבקשה שהגשת ל – PCT, בודק בוחן אשר מעביר לך דו"ח ובו הערותיו על הבקשה ועל הרלוונטיות שלה והאם היא מתאימה לקריטריונים המגדירים זכאות לפטנט. את ההערות לדוח מתקנים במידת האפשר ושולחים חזרה את מה שבוצע. ניתן גם להתמקח עם הבוחן כדי לשנות את המלצתו וחוות דעתו.

הגשת הבקשה לפטנט במדינות שונות בעולם – National Phase.

כיוון שהבקשה שהגשת עד כה תקפה רק במדינה בה הגשת אותה, עליך להגיש אותה בכל מדינה בה אתה רוצה שהפטנט יאושר ויגן עליך. את ההגשה עליך לעשות בתוך 30 חודשים מיום ההגשה הראשוני. במידה ולא הגשת בקשה נפרדת לרישום פטנט במדינה מסוימת עד 30 חודשים מה – Priority date, פוקעת זכותך להגנה על המצאתך באותה מדינה בלבד.

הכסף היקר יותר בתהליך רישום הפטנט מתחיל כאן. עלות ההגשה בשלב זה למדינות בהן כדאי להגיש בקשה נעה בין 35,000 ל – 50,000 $ 

מכאן ואילך נבחנת הבקשה ע"י כל משרד פטנטים בכל מדינה בנפרד. ולכן מתחילה להצטבר עלות נוספת שכן מתחיל תהליך של חליפת מכתבים, התמקחות ומו"מ עם כל משרד פטנטים בנפרד וכיון שכל התהליך מתבצע ע"י עורך הפטנטים ולא על ידך וכל מכתב כזה יכול לעלות מאות שקלים או דולרים העלות המצטברת גבוהה מאוד.

אישור הפטנט בכל מדינה בנפרד

לאחר שתהליך האישור בכל מדינה מסתיים, מאושר הפטנט באותה מדינה. תהליך האישור הסופי מהרגע שהגשת בקשה ועד שמירב המדינות אישרו את הפטנט לוקח בין שלוש לארבע שנים. הפטנט מגן על ההמצאה 20 שנה מה – Priority date ולאחר מכן הוא פוקע והמידע הופך להיות נחלת הכלל.

אחזקת הפטנט ותשלום אגרה שנתית

כדי שהפטנט ישאר בתוקף עליך לשלם בכל שנה אגרה שנתית לכל מדינה בנפרד. לכל מדינה יש תעריף שונה. סה"כ צריך להביא בחשבון שאחזקת פטנט חי בכל המדינות שכדאי עולה אלפי דולרים בודדים בכל שנה.

פטנט פרוביזורי – Provisional patent

בארה"ב בלבד ישנה אפשרות לקבל תאריך המגן על ההמצאה בעלויות נמוכות מאוד. הגשת בקשה כזו למשרד הפטנטים האמריקאי נקראת

Provisional Patent Application  במידה ועד תום שנה מהגשת הבקשה הזמנית המשיך התהליך של רישום הפטנט אזי התאריך של הגשת הבקשה הזמנית נחשב ל – Priority date  של הבקשה. במידה ולא המשיך תהליך רישום הפטנט אזי נמחקת הבקשה ולא נגרם כל נזק.

לתהליך זה שלושה יתרונות ברורים:

  1. עלות ההגשה זולה מאוד והאגרה עולה כ – 200 $.
  2. קבלת Priority date בעלות נמוכה ובשלב מוקדם של הפיתוח כשעדיין לא תמיד הכל ברור.
  3. את הבקשה ניתן להגיש בלי להיעזר בעורך פטנטים אלא לערוך אותה בעצמך וכמובן שאין צורך לפרט את התביעות (Claims  אלא להגיש רק את תיאור ההמצאה בלבד (ניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי לבד באמצעות האינטרנט).

מאידך יש לבקשה זו גם חסרונות שחלקן נובעות מהיתרונות עצמם:

  1. בקשה שנכתבה על ידי הממציא ולא על ידי עורך פטנטים עלולה להיות חסרה פרטים קריטיים לאישור הפטנט בהמשך וכיוון שהפטנט אשר מגיע בעקבות הבקשה הזמנית מתבסס על מה שכתוב בה עלול הממציא למצוא את עצמו ללא פטנט כלל למרות שהיה בטוח שהוא כבר מוגן.
  2. עלול להיות מצב בו לא כל מדינות העולם יכירו בתאריך שהתקבל עקב הגשת הפטנט הזמני. למרות שעדיין לא נבחן מבחינה משפטית כיוון שהמקום היחידי המאפשר הגשת פטנט זמני הוא ארה"ב בהחלט יתכן סירוב להכיר בתאריך ההגשה של הפטנט הזמני כבתאריך הקובע.

לכן, למעט במקרים בהם ההמצאה פשוטה מאוד, מומלץ גם בעת הגשת פטנט זמני לתת לעורך פטנטים לערוך אותה כדי למנוע את המצב שבו עריכה לא מקצועית של הבקשה עלולה לפסול לך את הבקשה בהמשך.

 

יצירת קשר

אייל כוכבא

050-9375123

eyal@businan-plan.co.il

 המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2019

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים