My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7ממשקיעים-הון סיכון-אינג'ל-תוכנית עסקית
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

איך להגיע למשקיע

Back
דף הבית >> מאמרים >> איך להגיע למשקיע

איך נכון ליזם או לחברה להגיע למשקיע  

 

 כל יזם וחברת סטרט אפ מגיעים לשלב גיוס ההון הראשוני לפחות פעם אחת בחייהם. כיוון שזהו אחד השלבים הקריטיים בחיי המיזם או החברה, היינו מצפים כי ההכנה לאירוע זה תהיה מיטבית. המשקיעים מצפים לראות כי היזמים יודעים כיצד להתכונן, ואיך להכין את עצמם ואת הפרויקט שלהם בצורה הטובה ביותר כך שסיכויי הגיוס יהיו מיטביים. בפועל, אני פוגש יזמים רבים (אני מתנצל מראש בפני אלו שלא מתאימים לתיאור זה), שאינם מכינים את עצמם כנדרש ולכן מקטינים את הסיכוי להשיג את ההון הנחוץ להם כדי לקדם את המיזם. ישנן סיבות רבות לכך: חוסר נסיון, חוסר ידע, מחסור הכסף, יזמים שאינם בשלים, בטחון עצמי בכך שהפרויקט שלהם מוכר את עצמו ולא צריך לעשות שום דבר מעבר לכך ועוד. מה כדאי להכין כדי להגדיל את הסיכויים? לפרויקטים בשלבים הראשונים כדאי להביא את הפרויקט לרמת בשלות שכוללת לפחות את התחומים הבאים:

 

הכנת פרוטוטייפ שיוכיח את הקונספט, או לפחות ידגים אותו ברמה טובה. כיוון שרוצים לראות גם פרויקט שמתחיל לקרום עור וגידים ללא המשקיע וגם הוכחת יכולת טכנולוגית. כמובן שגם בפרויקטים בהם הטכנולוגיה איננה לב העניין רצוי מאוד להכין פרוטוטייפ שכן טוב מראה עיניים מסתם דיבורים ובודאי שהמשקיע רוצה לראות את יכולות היזמים לפני שיניח את כספו בידיהם.

 פטנט, במידה ויש אפשרות תיאורטית לקבל פטנט על הרעיון, רצוי להגיש בקשה לפטנט כדי להגן על ההמצאה כאשר מתחילים לשוחח עם כל מיני אנשים וכדי להעלות את ערך הפרויקט. במידה וישנה בעייה כספית ניתן להגיש Provisional patent   שעלותו נמוכה בהרבה מהגשה רגילה.

 פיתוח עסקי, שלב זה הינו שלב בעל חשיבות רבה. על המיזם להתקדם במספר מישורים במקביל. המישור הטכנולוגי, המישור העסקי והמישור הפיננסי. אחת הבעיות של יזמים רבים הינה התקדמות מהירה במישור הטכנולוגי בעוד שבמישור העסקי הם לא נוגעים. פיתוח טכנולוגי ללא חשיבה עסקית מקצועית גורם במקרים רבים לפיתוח המוצר בכיוונים הלא נכונים ולעיתים אף מביא למצב בו הפרויקט הופך להיות לא רלוונטי מהבחינה העסקית.

 הכנת תוכנית עסקית, כל גוף רציני כגון משקיע, לקוח, בנק, שותפים פוטנציאליים ואחרים רוצים לראות את התוכנית העסקית של הפרויקט לפני שיתחילו את התהליך איתכם. נוסף לכך, במידה ומכינים את התוכנית העסקית באופן מקצועי ורציני, עשויה הכנת התוכנית להפוך לשלב חשוב בחיי הפרויקט. הכנה נכונה של התוכנית המלווה בשלב מקדים של פיתוח עסקי רציני תכוון את המיזם לכיוונים הנכונים, תגדיר את שלבי ההתקדמות הראשונים ותגדיר את העלויות והסכומים שעל הפרויקט לגייס כדי לקדם את המיזם קדימה. אחת השגיאות (בדרך כלל נובעת מרצון לחסוך בעלויות) הנפוצות של יזמים היא הכנה עצמית של תוכנית עסקית כאשר אין להם את הנסיון והידע הנדרשים או הסתייעות באנשי מקצוע שאינם מספיק מקצועיים.

 הכנת פרזנטציה, הפרזנטציה נדרשת משתי סיבות עיקריות: האחת הינה ארגון ההצגה בפני המשקיע כך שההצגה תנוהל על ידי המציג ולא על ידי המשקיע ובה יוכל לעבור על כל מה שתכנן. והסיבה השניה היא שלאחר הכנתה ניתן ל"התאמן" כמו שצריך לפני שמציגים את הפרויקט בפני המשקיע.

 ארגון משפטי של המיזם, אחד הנושאים החשובים שיש להיערך איתם לפני ההגעה למשקיע הינו הצד המשפטי. חשוב מאוד שהיזמים ידעו מה הם רוצים זה מזה ואף יחתמו על הסכם המסדיר זאת לפני כן (כמובן שיש משמעות קריטית לכך שעורך הדין המנהל את התהליך יהיה מומחה לתחום בו עוסק הפרויקט ובעל נסיון רב בכך). לפרויקטים רבים המגיעים אלי יש בעיות משפטיות הדורשות פתרון. בעיות משפטיות לא פתורות עלולות להבריח את המשקיע.

 הצוות, בדרך כלל יזם לבדו יתקשה לגייס כסף. רצוי לבנות צוות בסיסי שיתן מענה לשלבים הראשונים של הפרויקט. היזמים לא נדרשים להביא מישהו שעשה כבר אקזיט (אם כי זה יכול כמובן לשפר מאוד את המצב...) אבל בהחלט רצוי שיהיה מישהו ששולט בטכנולוגיה, מישהו שיודע קצת ביזנס ואם אפשר גם מישהו שיודע לשווק.

Advisory board, למרות שכישראלים כולנו חושבים שאנחנו יודעים הכי הרבה רצוי מאוד שיהיה לידינו מישהו שגם יודע הרבה (לפחות כמונו...) ושגם אחרים יודעים שהוא יודע הרבה. רצוי למצוא את היועץ הטוב ביותר מהאקדמיה או מהשטח שניתן להשיג ואם צריך אז אפילו שניים. העוצמה שיועץ מסוג זה מביא לפרויקט הינה כפולה. כלפי חוץ הוא נותן לגיטימציה לרעיון, לטכנולוגיה ולמוצר/שירות. כלפי פנים הערך המוסף שלו גבוה מאוד: בדרך כלל אנשים אלו יודעים לא מעט והתוספת הרעיונית שלהם לפרויקט גבוהה. מאידך, הקשרים שלהם בארץ ובעולם בתחום מומחיותם עשויים לסייע לכם בכל שלב של הפרויקט. מי שרוצה שיבחנו את הפרויקט שלו כמו שצריך, שיכין לפחות את מה שכתוב במאמר הזה ויגדיל את סיכוייו לגייס את מה שהוא צריך. חוסר בכסף איננו אמור להוות את המחסום בפני הכנת כל הנושאים הללו שכן העלויות הנדרשות כאן הינן נמוכות מאוד יחסית ומי שמקים חברה ויזמות צריך להביא בחשבון שיוציא מספר עשרות אלפי שקלים בבניית הבסיס הראשוני להתחלה.

 

 

 

יצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, ליווי יזמים ובניית תוכנית עסקית מצליחה

אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

 

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים