My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית פיננסית ריאלית
תוכנית פיננסית ריאלית
 
בכל תוכנית עסקית יש פרק חשוב שעוסק באספקטים הפיננסיים של התוכנית שנבנתה. לאחר סיום בניית התוכנית העסקית והגדרת השוק, המתחרים, תהליכים, אסטרטגיות שונות כולל האסטרטגיה השיווקית וכמובן המודלים העסקיים יש צורך להפוך את כל התהליכים והאסטרטגיות הללו לתהליכים פיננסיים כלומר לתרגם את התוכנית העסקית שבנינו למספרים. ללא הפרק הפיננסי תוכנית עסקית לא יכולה להיקרא כזו ובודאי שללא כל הניתוח הפיננסי לא נוכל לדעת כיצד לפעול, כמה כסף אנו צריכים להזרים או לגייס ממשקיעים, כמה יעלו תהליכי הפיתוח וההקמה, מהם התימחורים הנכונים ובכלל מה המבנה הפיננסי של הסטארט אפ שלנו.
 
כשאנו בונים את התוכנית הפיננסית נקודת המוצא ומראה הדרך שלנו היא אותה תוכנית עסקית שבנינו. התוכנית הפיננסית צריכה להיות הבבואה הכספית של התוכנית העסקית. לכן עלינו לבנות אותה בהתאם לתהליך הפיתוח, לתהליכי השיווק וכמובן שבהתאם למודלים העסקיים. בדרך כלל כשאנו בונים את התוכנית חשוב שנדע לבודד את מרכיביה שכן בכל דרך אחרת אנו עלולים לאבד את הכיוון. חשוב להבין כי תוכנית שכזו מורכבת מהרבה מאוד נתונים ומספרים ולכן יש לבנות כל אחד מהפרקים באופן נפרד ולאחר מכן לחבר את כל הפרקים הללו כדי לקבל את התמונה השלמה.
 
חשוב גם להביא בחשבון כי בדרך כלל הנטייה שלנו כיזמים היא לראות את הדברים בצורה ורודה ואופטימית אולם כשאנו בונים תוכנית פיננסית עלינו להתייחס לתרחיש לא אופטימי. אין צורך להיות פסימיים מדי אולם התרחיש הבסיסי שנכון להגדיר לתוכנית הפיננסית הוא תרחיש חמור סביר. לאחר שהתוכנית תהיה מוכנה יש לבחון מספר מצבים הגרועים מהמצב הבסיסי ולראות שגם במצבים אלו העסק עדיין נמצא במצב סביר ולא מפסיד. כאשר אנו בוחנים את רגישות העסק לקמת ההכנסות או לרמה גבוהה יותר של הוצאות אנו יכולים לדעת מהי רמת הסיכון של העסק ומה רמת הרגישות שלו לקשיים תזרימיים ואחרים. חלק גדול מהיזמים אינו מכיר את ההבדל שבין רווח והפסד לתזרים מזומנים ולכן אינו בונה כלל דוח תזרים מזומנים מסיבה זו המספרים שהגדיר בתחזית ההכנסות עלולים להכניס את העסק לצרות גם אם אכן ייכנסו הסכומים שתוכננו.
 
בניית מודל ההכנסות עלולה גם היא ללקות במחלת האופטימיות. כמעט כל היזמים בונים תרחישי הכנסה אופטימיים מדי (למרות שהם חושבים שהמצב יהיה הרבה יותר טוב ממה שבנו) גם כיוון שהם מאוהבים בסטארט אפ שלהם אבל הסיבה העיקרית היא שהם לא מנוסים בכך וחושבים שהתהליך שהגדירו הגיוני, ריאלי ונכון. אחת הדרכים להבין שהייתם אופטימיים מדי היא לבחון מה ההכנסות בשנה השלישית של התוכנית העסקית. אם יצא שההכנסות גבוהות אזי תבדקו את עצמכם. בכל מקרה מי שמגיע לנקודת האיזון בחברת סטארט אפ בפחות משלוש עד ארבע שנים בנה תוכנית עסקית אופטימית מדי. חשוב להבין שבמציאות גם זה לא קורה אולם זה לא קורה לעיתים בגלל הצורך בגידול המהיר של העסק שמצריך כל הזמן השקעת כספים גדולים בשיווק, בפיתוח ובניהול.
 
תמיד תזכרו שתוכנית עסקית צריכה להיות ריאלית הן מבחינת לוחות הזמנים שאורך כל דבר, הן מבחינת כוח האדם הנדרש לאורך השלבים השונים. חשוב לזכור כי אסור לחסוך בהוצאות ולתכנן את ההוצאות הריאליות ותמיד לזכור להוסיף להן תוספת משמעותית של הוצאות לא מתוכננות. מודל ההכנסות חייב להיות ריאלי, בנוי על הנחות יסוד שניתן להתמודד עליהן לאחר מכן ואינן מביאות את הסטארט אפ שלכם להישגים טובים מדי שאינם מוכרים ומקובלים בתחום בו אתם עוסקים ובתחום הסטארט אפ בכלל.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2018
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים