My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - תוכנית עסקית למוצרי צריכה
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית למוצרי צריכה
תוכנית עסקית למוצרי צריכה
 
יזמים המפתחים מוצר צריכה נתקלים באתגרים שונים מאשר יזמים המפתחים שירותי או מוצרי היטק. תוכנית עסקית העוסקת בתחום מוצרי צריכה נדרשת לבחון מספר תחומים שאינם מצויים בתוכנית עסקית בתחום ההיטק ולהיפך. למרות זאת ישנם נושאים רבים המופיעים בכל תוכנית עסקית כמו תיאור המוצר, ניתוח השוק והתחרות, תהליכים עסקיים ושיווקיים ותוכנית פיננסית.
 
כשאנו בוחנים תוכנית עסקית המציגה מיזם מתחום מוצרי הצריכה עלינו להביא בחשבון כמובן את נושא הפיתוח שהוא שונה בתכלית השינוי מהפיתוח בתחום ההיטק, עלינו להתייחס לתהליכי הייצור שברוב המקרים אינם מצויים כלל בהיטק, אנו נדרשים ליצור תהליכים לוגיסטיים שלעיתים המורכבות שלהם מחייבת התייחסות נפרדת וכמובן שעלינו להתייחס לנושאי רכישת חומרי גלם, מימון הייצור ועלויות המלאי שאינם מופיעים בדרך כלל בתוכנית עסקית בתחום ההיטק.
 
אם כך מה המשמעות של נקודות שוני אלו ?
 
פיתוח מוצר צריכה הינו תהליך המחייב מקצוענות ועבודה עם אנשי מקצוע טובים. התהליך מחייב מעצבים טובים מאוד, יכולות ייצור אבי טיפוס ויכולת להעביר בסופו של התהליך את המוצר תהליך הנדסי ויצירת תיק ייצור. יש להביא בחשבון בעת הפיתוח את עלויות ייצור אב הטיפוס או בפלסטיקה או בהדפסה כשלכל שיטה ודרך היתרונות והחסרונות. יש לזכור שלא כל שיטה מתאימה לכל סוג מוצר. חשוב להכניס לתהליך פיתוח המוצר גם את המשמעויות השיווקיות כך שכשיסתיים הפיתוח המוצר יתאים לשוק היעד גם ברמת הביצועים וגם ברמת הנראות והיכולת להתקבל על ידי לקוחות הקצה. כל התהליכים והשיקולים הללו נדרשים להופיע כחלק מפרק הפיתוח בתוכנית העסקית.
 
כשאנו מתכננים מיזם שאמור בסופו של דבר לייצר את המוצרים אם כיצרן או כגורם המוכר רישיונות ייצור לחברות גדולות או שהא ייוצר בכל סיטואציה עסקית אחרת עלינו להגדיר את האסטרטגיה הייצורית כך שמי שכל מי שניגש לייצר את המוצר יידע היכן מייצרים אותו, מהם חומרי הגלם וכיצד ניתן לרכוש אותם, מי היצרנים האפשריים ובאילו מדינות, וכמובן כמה יעלה לייצר וכו...רצוי שסעיפים אלו יוגדרו כחלק מהאסטרטגיה הייצורית בתוכנית העסקית.
 
מימון הייצור הינה אחת מהבעיות המרכזיות בתהליכי המימון בחברה יצרנית. ישנו פרדוקס המוכר לכל מי שבתחום האומר שככל שההזמנות גדלות והחברה אמורה לייצר יותר מוצרים עליה לגייס יותר הון הנדרש למימון תהליכי הרכש והייצור שכן התשלום בעבור המוצרים יגיע במירב המקרים רק לאחר אספקתם. כל תוכנית עסקית העוסקת בתחום מוצרי צריכה נדרשת לעסוק כמובן גם באסטרטגיה המימונית ובדרכים האפשריות לממן את תהליכי הייצור. ישנן דרכים שונות בהן ניתן לממן את הייצור אולם דווקא בתחילת השיווק והמכירות הקושי גדול יותר. בשלב הראשוני החברה עדיין לא הוכיחה לגופים המממנים את יכולת לרכוש, לייצר ולספק בזמן את הסחורה ולכן הם חושיים לממן את התהליכים. דווקא כשהחברה עברה את סבבי ההזמנה, ייצור אספקה הראשונים בצורה טובה והוכיחה את אמינות התהליך היא תוכל להיעזר בגופי מימון כמו חברות פקטורינג וגופי מתן אשראי נוספים שיסכימו לממן את פעילות הייצור (בתמורה לעמלות ורווחים כמובן). יש להגדיר גם את תהליכי המימון הנדרשים והדרכים למימון הייצור בכל השלבים כחלק מהתוכנית העסקית.
 
הנקודה המהותית הנוספת בה נעסוק אשר שונה בתוכנית עסקית וגם במציאות של חברות יצרניות הינו תחום הלוגיסטיקה. חברה יצרנית נדרשת למספר תהליכים לוגיסטיים שחלקם פשוטים וחלקם מורכבים:
  •  הראשון הינו רכש חומרי גם, שינועם למפעל או למפעלים המייצרים ואחר כך אחסנתם עד רגע הייצור.
  • שלב לוגיסטי נוסף הינו שינוע הסחורה המוכנה מהמפעל למדינת היעד למרכזים הלוגיסטיים של הלקוחות.
  • אתגר לוגיסטי נוסף הוא ייצור מלאים בכמויות הנדרשות על ידי הלקוחות ואחסונם במדינת היעד  (בדרך כלל). בדרך כלל נדרשים לייצור מלאים ואחסנתם במדינת היעד בעת שהחברה הופכת לספק מקומי ונדרשת לזמן תגובה קצר בהרבה על ידי רשתות השיווק.
 לסיכום, תוכנית עסקית למוצרי צריכה מחייבת חשיבה מעט שונה מאשר בניית תוכנית עסקית לאפליקציה או לחברת סטארט אפ ורצוי שהאדם אשר מוביל את הכנת אותה תוכנית עסקית יהיה בעל נסיון בתחום ובכתיבת תוכניות עסקיות למוצרי צריכה.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים