My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית וכיווני פיתוח
תוכנית עסקית וכיווני פיתוח
 
מיזמים רבים מתחילים את תהליכי הפיתוח הטכנולוגי עוד לפני שהם חושבים חשיבה עסקית מקצועית ולפני שהם בונים תוכנית עסקית. תהליך זה מסוכן שכן היזם עלול למצוא את עצמו עם מערכת טכנולוגית חלקית או מלאה שפותחה בכיוונים עסקיים לא מתאימים או לא נכונים. בכדי למנוע מצבים אלו רצוי מאוד לפני שמתחילים את תהליך הפיתוח הטכנולוגי לשבת, להתייעץ עם איש מקצוע, חברים או כל מי שיכול לסייע ויש בידיו את הידע והיכולת לכך. בניית תוכנית עסקית טובה הינה תהליך הדורש ישע ונסיון ולכן מומלץ לקיים את התהליך בהובלת אדם בעל נסיון עסקי רב ובעל נסיון בכתיבת תוכניות עסקיות.
 
ישנם מיזמים בהם החשיבות של התכנון העסקי גבוהה וערכית יותר מאשר באחרים. מיזמים אלו הינם מיזמים בהם מפותחים מכשירי צריכה בעלי תהליך פיתוח מורכב הכולל פיתוח חומרה, פיתוח יכולות טכנולוגיות מסוימות וביצוע ניסויים פיסיים בשטח. במיזמים אלו ביצוע פיתוח טכנולוגי לפני בניית תוכנית עסקית הינה שגיאה גדולה יותר מאשר במיזמים אחרים שכן במקרה זה יהיה קשה מאוד לשנות כיוון במהלך הפיתוח כמו במיזמי תוכנה ויהיה צורך במקרים רבים לאחר ביצוע פיתוח עסקי וכתיבת תוכנית עסקית להתחיל את תהליך הפיתוח הטכנולוגי מהתחלה ולהפסיד את רוב מה שכבר הושג בשלבי הפיתוח הראשונים.
 
יזמים המפתחים מוצרי צריכה המשלבים בתוכם אלקטרוניקה ויכולות נוספות כגון חימום, קירור, הקפאה, מים, חומרי מזון וחומרים כימיים ואחרים נדרשים להקפיד הקפדה יתירה על תהליך הפיתוח ולכן לא להתחיל אותו לפני שהם יודעים לאילו כיוונים הם יקחו את הפיתוח וכמובן שבהתאם לכך על איזו תקינה עליהם לתת דגש ולוודא שהם אכן מתאימם את המוצר, המרכיבים והטכנולוגיות שלו לתקנים הרלוונטיים. נושאים אלו ואחרים עולים במהלך בניית תוכנית עסקית ובמהלך שלב הפיתוח העסקי שאמור להקדים את תהליך הפיתוח הטכנולוגי.
 
התהליך הנכון יותר הינו ביצוע שלב של פיתוח עסקי שבעקבותיו תיכתב תוכנית עסקית. שלב הפיתוח העסקי אמור לכלול טיפול בנושאים הבאים:
 
תיאור מפורט של השירות או המוצר שאותו מעוניינים לפתח. חשוב לבחון את הצרכים אשר מקבלים מענה באמצעות המוצר ובמקביל גם לראות ולציין בתוכנית העסקית מיהם הגופים אשר יקבלו תוספת ערך ותועלות מהמוצר ומהן התועלות הללו.
 
יש לבצע ניתוח שוק הכולל את בחינת המגמות המשפיעות לטוב ולרע על המיזם. חשוב לבחון את גודל השוק ולהבין  האם פוטנציאל השוק גדול או קטן. משקיעים אשר בוחנים תוכנית עסקית בעת בדיקת המיזם רוצים להבין בפני איזה שוק הם עומדים. חשוב לבחוןם מהי ההזדמנות העסקית ומהם האיומים אשר עלולים לפגיע במיזם. יש חשיבות לציין בכל תוכנית עסקית מהם הסיכונים המרכזיים ומהם הגורמים הקריטיים להצלחת המיזם.
 
לאחר מכן יש לבצע ניתוח מעמיק של המתחרים והתחרות. חשוב לבצע השוואה מלאה עם המתחרים העיקריים ולהבין מהם היתרונות ומה החסרונות של המוצרים שלנו לעומתם. חשוב מאוד להגדיר את היתרונות התחרותיים של המוצרים שלנו.
 
לאחר שסיימנו לנתח את השוק והמתחרים עלינו לבנות את פרק התהליכים האסטרטגיים המצוי בכל תוכנית עסקית. יש להגדיר את התהליכים האסטרטגיים שעלינו לבצע כדי להצליח ליישם את התוכנית העסקית שלנו. לכל שלב בתהליך האסטרטגי יש לבנות אסטרטגיה שיווקית רלוונטית ובסופו של דבר לבנו מודלים עסקיים ריאליים והגיוניים. לאחר כל אלו חשוב לבנות לוח זמנים המגדיר את אבני הדרך המרכזיות ברמה רבעונית או אחרת.
 
אחד הפרקים המרכזיים של התוכנית העסקית הינו הפרק הפיננסי. עם סיום בניית התהליכים העסקיים יש לבחון כל שלב ולתמחר את כל התהליכים כך שהתוכנית העסקית תגדיר את כל תהליכי ההוצאות, ההכנסות ועל פיה נוכל לדעת גם כמה אנו צריכים לגייס כדי להצליח ליישם את התוכנית העסקית.
 
חשוב לזכור כי תוכנית עסקית הינה תעודת הזהות הבסיסית של כל מיזם וללא תוכנית עסקית יתקשו היזמים לגייס הון, למצוא שותפים או לקוחות וכמובן שלא ידעו להיכן עליהם לקדם את המיזם.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014


 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים