My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תהיו גמישים לשינויים ברעיון שלכם
תהיו גמישים לשינויים ברעיון שלכם
 
יזמים מאוהבים ברעיון שלהם. כמעט כל היזמים מחוברים באופן רגשי לרעיון שעלה בראשם. הם בטוחים שזה הרעיון הטוב ביותר עלי אדמות וברור להם שהעולם יראה שונה לגמרי אחרי ההצלחה שלהם במסחור הרעיון. הם בונים תוכנית עסקית (בתחילת הדרך בתוך הראש שלהם ואחר כך גם כותבים אותה...) ובה הם מראים כיצד הם בדרך להצלחה הסטרית. וזה מעולה שזה כך כיוון שמה שמניע את היזמים בתחילת הדרך זו לא תוכנית עסקית מסודרת או כללים עסקיים אחרים אלא מה הכוח המניע האמיתי הינה דווקא האמונה בצדקת הרעיון, ההתלהבות והאנרגיות העצומות אשר מתלוות אליה שכן בלעדיהן לא היו קמות רבות מהחברות המצליחות ביותר שקמו בעשורים האחרונים.
 
כאשר אנו מתחילים ללמוד את השוק ואת התחום בו עוסק הרעיון ומנסים להבין מהי התוכנית העסקית הנכונה לנו, עלינו כיזמים מצד אחד לגייס את כל יכולתנו והאנרגיות שלנו כדי להפוך ולהיות המומחים הטובים ביותר לתחום בו עוסק המיזם ומהצד השני עלינו להפעיל את כוח השיפוט שלנו ולנסות להתעלם לרגע מההתלהבות שלנו מהרעיון ולשפוט באופן אובייקטיבי ככל שניתן את הממצאים שנמצא במהלך חיפוש המידע ולאחריו בכל אחד מהשלבים שנצליח להתקדם אליהם.
 
אחת הבעיות שאני מזהה אצל לא מעט יזמים היא חוסר למידה מספקת של התחום בעיקר כיוון שהם חושבים שאף אחד לא חשב על רעיון כזה ושהם הראשונים והיחידים שנותנים מענה אמיתי ורציני לצורך שאותו הם חושבים לפתור. יש אחרים שלומדים ומכירים אולם מבטלים את מה שכבר קיים וחושבים שהפתרונות שבשטח לא מספיק טובים להתמודד עם הבעיה ועם הפתרון שלהם...לוקח זמן עד שהם מתחילים להבין שזה לא כל כך חד משמעי כפי שחשבו ושאולי הפתרונות הקיימים בשטח מתחרים בהם באופן אמיתי ושהתוכנית העסקית שלהם צריכה להביא בחשבון את ההתמודדות עם אותם מתחרים...
 
ככל שאנו מצליחים להתקדם עם פיתוח המיזם ועם בניית התוכנית העסקית האמיתית והראלית שלו אנו למדים יותר ויותר על הצורך בשינויים במוצר או במיזם ולעיתים אף בשינויים מהותיים מאוד שעשויים או עלולים לשנות לגמרי את הרעיון המקורי ולהגיע למוצר ולסטארט אפ אשר הפתרון שהוא מציע שונה לחלוטין מהפתרון שהיה בתחילת הדרך והתוכנית העסקית שלו שונה לגמרי אולם מותאמת למציאות החדשה.
 
חלק מהיזמים מתנגדים התנגדות עקרונית לשינויים שמשנים את הרעיון המקורי גם אם ברור להם שללא השינויים הללו אי אפשר יהיה לקדם תוכנית עסקית ריאלית ומצליחה. אותם יזמים יתעקשו על הרעיון הבסיסי שלהם כיוון שהם מאוהבים בו והם בטוחים שהוא הכי טוב שיש ולא מבינים שמה שחשוב זה לא מה הם חושבים אלא מה שהמציאות מראה ומלמדת אותנו. את המציאות הזו הם נדרשים לתרגם למוצר המותאם לשטח, לצורך האמיתי ולתגובות הלקוחות. כיוון שאם לא יבוצעו השינויים הללו, אף תוכנית עסקית, מקצועית ככל שתהיה לא תוביל אותם להצלחה וסופם שיסיימו את המיזם במפח נפש ובכשלון ברור.
 
כל יזם, נדרש לגלות גמישות והבנה לכך שמה שחשב בתחילת הדרך הינו רעיון בסיסי ומכאן ואילך עליו להקשיב לקול השטח, המציאות והצרכים האמיתיים שהוא לומד תוך כדי התקדמות ולבצע את השינויים הנדרשים במוצר ובתהליכים כך שהמוצר והתוכנית העסקית שלו יהיו מתאימים למציאות הקיימת ולא לפנטזיה שהיתה בראשו בתחילת הדרך.

 
יזמים מאוהבים ברעיון שלהם. כמעט כל היזמים מחוברים באופן רגשי לרעיון שעלה בראשם. הם בטוחים שזה הרעיון הטוב ביותר עלי אדמות וברור להם שהעולם יראה שונה לגמרי אחרי ההצלחה שלהם במסחור הרעיון. הם בונים תוכנית עסקית (בתחילת הדרך בתוך הראש שלהם ואחר כך גם כותבים אותה...) ובה הם מראים כיצד הם בדרך להצלחה הסטרית. וזה מעולה שזה כך כיוון שמה שמניע את היזמים בתחילת הדרך זו לא תוכנית עסקית מסודרת או כללים עסקיים אחרים אלא מה הכוח המניע האמיתי הינה דווקא האמונה בצדקת הרעיון, ההתלהבות והאנרגיות העצומות אשר מתלוות אליה שכן בלעדיהן לא היו קמות רבות מהחברות המצליחות ביותר שקמו בעשורים האחרונים.
 
כאשר אנו מתחילים ללמוד את השוק ואת התחום בו עוסק הרעיון ומנסים להבין מהי התוכנית העסקית הנכונה לנו, עלינו כיזמים מצד אחד לגייס את כל יכולתנו והאנרגיות שלנו כדי להפוך ולהיות המומחים הטובים ביותר לתחום בו עוסק המיזם ומהצד השני עלינו להפעיל את כוח השיפוט שלנו ולנסות להתעלם לרגע מההתלהבות שלנו מהרעיון ולשפוט באופן אובייקטיבי ככל שניתן את הממצאים שנמצא במהלך חיפוש המידע ולאחריו בכל אחד מהשלבים שנצליח להתקדם אליהם.
 
אחת הבעיות שאני מזהה אצל לא מעט יזמים היא חוסר למידה מספקת של התחום בעיקר כיוון שהם חושבים שאף אחד לא חשב על רעיון כזה ושהם הראשונים והיחידים שנותנים מענה אמיתי ורציני לצורך שאותו הם חושבים לפתור. יש אחרים שלומדים ומכירים אולם מבטלים את מה שכבר קיים וחושבים שהפתרונות שבשטח לא מספיק טובים להתמודד עם הבעיה ועם הפתרון שלהם...לוקח זמן עד שהם מתחילים להבין שזה לא כל כך חד משמעי כפי שחשבו ושאולי הפתרונות הקיימים בשטח מתחרים בהם באופן אמיתי ושהתוכנית העסקית שלהם צריכה להביא בחשבון את ההתמודדות עם אותם מתחרים...
 
ככל שאנו מצליחים להתקדם עם פיתוח המיזם ועם בניית התוכנית העסקית האמיתית והראלית שלו אנו למדים יותר ויותר על הצורך בשינויים במוצר או במיזם ולעיתים אף בשינויים מהותיים מאוד שעשויים או עלולים לשנות לגמרי את הרעיון המקורי ולהגיע למוצר ולסטארט אפ אשר הפתרון שהוא מציע שונה לחלוטין מהפתרון שהיה בתחילת הדרך והתוכנית העסקית שלו שונה לגמרי אולם מותאמת למציאות החדשה.
 
חלק מהיזמים מתנגדים התנגדות עקרונית לשינויים שמשנים את הרעיון המקורי גם אם ברור להם שללא השינויים הללו אי אפשר יהיה לקדם תוכנית עסקית ריאלית ומצליחה. אותם יזמים יתעקשו על הרעיון הבסיסי שלהם כיוון שהם מאוהבים בו והם בטוחים שהוא הכי טוב שיש ולא מבינים שמה שחשוב זה לא מה הם חושבים אלא מה שהמציאות מראה ומלמדת אותנו. את המציאות הזו הם נדרשים לתרגם למוצר המותאם לשטח, לצורך האמיתי ולתגובות הלקוחות. כיוון שאם לא יבוצעו השינויים הללו, אף תוכנית עסקית, מקצועית ככל שתהיה לא תוביל אותם להצלחה וסופם שיסיימו את המיזם במפח נפש ובכשלון ברור.
 
כל יזם, נדרש לגלות גמישות והבנה לכך שמה שחשב בתחילת הדרך הינו רעיון בסיסי ומכאן ואילך עליו להקשיב לקול השטח, המציאות והצרכים האמיתיים שהוא לומד תוך כדי התקדמות ולבצע את השינויים הנדרשים במוצר ובתהליכים כך שהמוצר והתוכנית העסקית שלו יהיו מתאימים למציאות הקיימת ולא לפנטזיה שהיתה בראשו בתחילת הדרך.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2018
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים