My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-מודל עסקי-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

של מי ההמצאה הזו

Back
דף הבית >> מאמרים >> של מי ההמצאה הזו
של מי ההמצאה הזו ?
 
ליזמים רבים עולה רעיון מתחום העבודה שלהם כיוון שהם נתקלים בצורך אמיתי וחזק של משהו שחסר להם. החשיבה על רעיון ועל נושא חדש תוך כדי העבודה לכשעצמה איננה הופכת את הרעיון למשהו אמיתי. מה שלוקח את הרעיון מהמקום התיאורטי שבו הוא נמצא להתחיל להפוך להיות פתרון אמיתי, מוצר או שירות היא הפעולות שאנו עושים כדי לפתח אותו, התוכנית העסקית שאנו בונים... אחת הבעיות עם סיטואציה זו הינה שכשאנו מפתחים מיזם תוך כדי עבודתנו במקום עבודה מסוים והמיזם הינו בתחום הפעילות של המיזם, אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב בו מקום העבודה שלנו דורש מאיתנו להעביר אליו את הזכויות של המיזם כיוון שהוא לכאורה לפחות שייך אליו.
 
תוכנית עסקית שתיבנה על בסיס המצאה כזו ללא טיפול משפטי נכון בתהליך עלולה להתקע כיוון שמקום העבודה שלנו יבלום את ההתקדמות. לאחרונה הגיע אלי מיזם שהרעיון המרכזי שלו מתבסס על איש מקצוע הפעיל בחברה שתהיה המתחרה הראשי של המיזם החדש. התוכנית העסקית של המיזם החדש בונה את עצמה על כך שלקוחות מרכזיים של החברה הנוכחית בה עובד אותו איש מקצוע יעבור להיות הלקוחות של המיזם החדש כיוון שהמוצר שלהם מתקדם בהרבה והתוכנית העסקית של המוצר המכוונת ללקוחות של הלקוח מאפשרת רווחיות גבוהה בהרבה מזו שמאפשרת התוכנית העסקית של המוצר הישן (של החברה בה עובד כיום המומחה שמעוניין להקים את המיזם החדש).
 
כשאנו בוחנים את מכלול הבעיות שנוצרות בגלל הסיטואציה הזו נשאלת מיד השאלה האם לא ניתן להפנות את הטכנולוגיה לכיוונים אחרים כדי לא לגרום לתחרות מיידית עם החברה בה הוא עובד היום ולבנות תוכנית עסקית שבה הכניסה לתחום עם התחרות הזו תהיה רק לאחר שהחברה תהיה חזקה יותר ובעלת לקוחות אחרים מתחומים אחרים. במצב זה הקושי עם החברה המתחרה יהיה נמוך יותר, המרחק של הטכנולוגיה שאז ישתמשו יהיה רב יותר מהטכנולוגיה הבסיסית הקיימת ויהיה קשה יותר לבוא בטענות אל היזם ואל החברה שהקים.
 
אם אכן אפשרות זו קיימת ולא מפסידים יתרונות תחרותיים חזקים שיש בגלל ההיכרות של אותו יזם עם השוק, הלקוחות והצרכים המרכזיים והעיקריים שלהם אזי כדאי באמת להפנות את התוכנית העסקית של המיזם לכיוון החדש ובכך למנוע את הבעיות המשפטיות והחיכוכים עם אותה חברה. אולם במידה ובתחום החדש היתרונות התחרותיים החזקים של היזם נעלמים בגלל שינוי הכיוון עדיף יהיה להשאר עם התוכנית העסקית המקורית המדברת על תחרות באותה חברה על הלקוחות המרכזיים ובנייה נכונה של הטכנולוגיה והתוכנית העסקית כך שלא תפר את ה – I.P של המתחרים.
 
חשוב להבין שבכל מקרה בו יזם פיתח משהו בעת שעבד בחברה אחרת והפיתוח הינו מתחום הפעילות של אותה חברה או שהוא בעל מומחיות מיוחדת באותה חברה והוא יוצא ומקים חברה מתחרה שהתוכנית העסקית שלה דומה והמומחיות שלו מהווה את מרכז הפעילות, יש לטפל בכך מראש ולמצוא פתרונות משפטיים וטכנולוגיים שיאפשרו את הפעילות שכן ללא טיפול כזה אף משקיע שעיניו בראשו לא ישקיע בחברה החדשה.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים