My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

שיווק לפיילוט לפני השקעה

Back
דף הבית >> מאמרים >> שיווק לפיילוט לפני השקעה
שיווק לפיילוט לפני ההשקעה
 
כל יזם רוצה לגייס את הכסף הנדרש להקמת הסטארט אפ שלו מהר ככל שניתן. חלק מהיזמים גם לא מודע לקשיים העומדים בפניו כיזם עד שיצליח לגייס כסף. אכן כדי להצליח לגייס כסף יש לעבור תהליכי פיתוח, לבנות תוכנית עסקית ושלבים רבים נוספים. מאידך, אנו מצפים כי גם אם עדיין לא גוייס הכסף הנדרש הפעילות תימשך. המיזם ירוץ קדימה וימשיכו לקדם את התוכנית העסקית. לצורך זה יש לעשות מספר צעדים שאינם טריוויאליים ויזמים רבים לא מודעים ליכולת שלהם לעשות אותם ובעיקר הם לא מודעים לאפקטיביות העצומה שיכולה להיות לצעדים אלו על קידום המיזם ועל הגדלת הסיכוי לגייס את הכסף הנדרש באופן מאוד משמעותי.
 
למרות שיש פעולות רבות לבצע בתחומים רבים, במאמר זה אתייחס לתחום אחד בלבד וזהו תחום השיווק. ישנן אפליקציות בהן יש צורך בגיוס משתמשים שיורידו את האפליקציה למכשיר הסמארטפון שלהם ויתחילו להשתמש בה. במקרים אלו מוגדרת בתוכנית העסקית האסטרטגיה השיווקית שבאמצעותה מבצעים את גיוס המשתמשים. בחלק גדול מהאפליקציות אנו רואים צורך לגייס שתי קבוצות מרכזיות ולא רק אחת. הקבוצה הראשונה היא קבוצת המשתמשים אליה התייחסנו בפסקה הקודמת. הקבוצה השנייה היא קבוצת הספקים של האפליקציה. לדוגמא כאשר ישנה אפליקציה המחברת בין אנשי מקצוע המבצעים עבודה מסוימת לבין המשתמשים שהם הלקוחות הפוטנציאליים של אותם בעלי מקצוע, יש צורך בתוכנית עסקית שתאפשר גם את גיוס המשתמשים אולם גם את גיוס הספקים שבדוגמא שלנו הם אנשי המקצוע.
 
אחת השאלות שאני נשאל על ידי יזמים רבים היא כיצד ניתן לבצע פעילויות שיווק אפקטיביות עוד לפני גיוס הכסף והאם פעולות שיווקיות שיבוצעו ללא תקציבי שיווק יכולות להניב תוצאות אפקטיביות ? התשובה לשאלה זו חדה וברורה. ניתן לשווק את האפליקציה שלכם גם ללא תקציבי שיווק כלל וניתן להגיע להישגים יפים מאוד שבהחלט יקדמו את התוכנית העסקית שלכם באופן יעיל ומשמעותי. נוסף על כך חשוב להבין שפעילויות שיווק אלו ידרשו מהיזמים מאמץ עילאי אולם אפשרי. אנו גם בונים את המיזמים שאיתם אנו עובדים באופן זה כך שהיזמים יוכלו להתחיל בקידום המיזם באופן מעשי באסוף משתמשים אשר יתחילו לפעול באמצעות האפליקציה עוד לפני הגיוס הראשון למיזם.
 
אם כך מהם תהליכי השיווק שאנו מדברים עליהם שבאמצעותם ניתן להתחיל את הפעילות העסקית עוד לפני גיוס ההון ? תהליכי השיווק מבוצעים בשני שלבים, השלב הראשון לפני גמר פיתוח האפליקציה והשלב השני לאחר גמר הפיתוח הראשוני:
 
שיווק לפני גמר הפיתוח - על מנת שברגע שנשיק את הפיילוט לאפליקציה תהיה פעילות מיידית ועל מנת שהמשתמשים הראשונים לא יגיעו לאפליקציה שוממת, עלינו להכין את הפעילות הראשונית מבעוד מועד. במהלך החודשיים האחרונים לפיתוח המערכת אנו אוספים באופן עצמאי ספקים רלוונטיים ומכניסים אותם למאגר הנתונים של האפליקציה תוך הסבר על התהליך ועל כך שרק בעוד כחודשיים תתחיל הפעילות וגם כשהיא תתחיל היא תהיה יחסית מועטה ותלך ותתגבר אט אט. במקביל אנו אוספים משתמשים ראשונים מבין מכרינו וחברינו וכן מבין מכרי וחברי כל מי שקשור למיזם ובאופן זה ניתן לאסוף מאות משתמשים ואף הרבה מעבר לכך. ראיתי מקרה בו אחד מלקוחותיי אסף באופן זה כ - 5,000 משתמשים.
 
שיווק בתחילת הפיילוט ובמהלכו - בשלב הפיילוט אנו רוצים לשווק את האפליקציה כך שיותר ויותר משתמשים יורידו אותה וישתמשו בה. ישנן מספר דרכים להצליח בכך והן מותאמות לכל מיזם בהתאם לאופיו וללקוחות הפוטנציאליים. במירב המקרים אחד הערוצים החשובים הינו פייסבוק. מיד עם תחילת הפיילוט יישבו היזמים, חבריהם ובני משפחתם על הפייסבוק מספר שעות בכל יום או לילה ויעבדו בשיווק האפליקציה. כולנו יודעים מהי המשמעות של 5-20 איש אשר יושבים כל אחד מספר שעות ביום על הפייסבוק ומשווקים דרכו משהו. זוהי פעילות שיווקית אפקטיבית מאוד אשר עשויה להניב תוצאות עסקיות נפלאות.
 
כמובן שבמאמר זה נגענו רק בקצה התהליכים האפשריים על מנת להבהיר מספר אפשרויות שרוב היזמים לא לגמרי מכירים. חשוב לזכור שסטארט אפ בכלל ואפליקציה בפרט הינם מיזמים שאסור שייעצרו לרגע ולכן חשוב שהיזמים יחשבו כל הזמן על דרכים יצירתיות להתקדם ולקדם את המיזם שלהם.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2015

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים