My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

פטנט חובה או לא

Back
דף הבית >> מאמרים >> פטנט חובה או לא
פטנט חובה או לא ?

היום הגיעה אלי קבוצת יזמים אשר מעוניינת לרכוש מוצר מעולה שכבר נמכר למספר לקוחות. הממציא, שפיתח א המוצר בתחילת הדרך ניסה להגיש בקשה לפטנט במדינה בה הוא נמצא ונדחה על ידי משרד הפטנטים במדינה שלו בטענה שלא ניתן לקבל פטנט על המוצר עקב מספר סיבות כולל הפרסום שהמוצר עבר בעת שנמכר והותקן בחנו במקום ציבורי ולקוחות רבים ראו אותו. המוצר בעל פוטנציאל שוק ענק ויש לו יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד על פני המוצרים הקיימים כיום בשוק. הקבוצה חשבה על תוכנית עסקית שתאפשר להם לבנות את המוצר באופן המוני, ליצור קשר עם חברה העוסקת בשיווק בתחום בו המוצר נותן מענה ולהגיע איתם להסכם שיווק של המוצר בעולם. לצורך זה נפגשו היזמים עם עורך פטנטים שייעץ להם להגיש בקשה לפטנט שכן יתכן ויוכלו לקבל פטנט על המוצר למרות שבמדינה הראשונה דחו את הבקשה.
 
המוצר פשוט מאוד (למרות שהוא גאוני) ואין שום בעיה להעתיק אותו ולמכור אותו ולכן ישנו קושי רב להתחיל את התהליך ללא פטנט שכן מובילי התחום בשוק יעתיקו אותו מיד ובאמצעות קווי ההפצה הנרחבים שלהם ימכרו אותו ובזאת יבוא הקץ על המיזם.
 
אחת השאלות שנשאלתי היתה האם לא ניתן לבנות תוכנית עסקית שתאפשר לייצר ולהפיץ את המוצר ברחבי העולם ללא פטנט. כמו כן נשאלתי מה דעתי על הגשת בקשה לפטנט למרות שבמדינה הראשונה דחו את הבקשה.
 
לאחר שעיינתי בחומר הגעתי למסקנות הבאות:
 
  1. הסיכוי להצליח ולקבל פטנט לאחר שהבקשה נדחתה במדינה הראשונה נמוך מאוד וגם אם הוא יתקבל במספר מדינות סביר להניח שמי שירצה למוטט את הפטנט יוכל לעשות זאת בקלות רבה.
  2. כיוון שאין שום חסם כניסה טכנולוגי לייצור המוצר, אין כאן שום Knowhow מורכב והוא פשוט מאוד לחיקוי, הסיכוי להצלחה מסחרית ללא פטנט נמוך מאוד כיוון שספקיות ויצרניות מוצרים מתחרים יעתיקו אותו במהרה ולהן יש יתרון מהותי מעצם היותן בשוק ומהסיבה שיש להן צינורות שיווק והפצה פעילים מול הלקוחות.
  3. לא הגיוני לבנות לבד מערכת שיווק והפצה וכיוון שהסיכוי לשכנע חברת הפצה מהתחום להיכנס להסכמי הפצה כדאיים לא גבוה התוכנית העסקית לא יכולה לפנות גם לכיוונים אלו.
אם כך ואם התוכנית העסקית לא יכולה לצאת לדרך בתנאים הללו מה נכון לעשות ? האם לזנוח את המיזם ? האם יש אפשרות לבנות תוכנית עסקית אחרת שבתנאים הנוכחיים תאפשר למיזם להרוויח כסף ולהצליח ?
 
התשובה מעט מורכבת. שלחתי את היזמים לבחון היטב מספר דברים ורק לאחר לימוד מעמיק והבנה מעמיקה של נושאים אלו תהיה אולי אפשרות לבנות תוכנית עסקית חדשה ומוצלחת. הצעתי ליזמים לבחון את הנושאים הבאים: 
  1. לבצע סקר לקוחות מעמיק ורציני ולהבין מה הם הצרכים המרכזיים של הלקוחות ואשר המוצר שלהם מהווה מענה טוב לצרכים אלו.
  2. על בסיס הסקר למצוא שני מומחי טכנולוגיה שישדרגו את המוצר וינו מענה טכנולוגי איכותי וטוב לצרכים שהוגדרו בסקר.
  3. להגיש בקשה לפטנט על החידושים שנוצרו.
  4. לבנות תוכנית עסקית ולצאת לדרך.
 ללא ביצוע תהליכים אלו, המלצתי היתה לסגור את המיזם.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2015

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים