My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

ניהול ותכנון עסקי

Back
דף הבית >> מאמרים >> ניהול ותכנון עסקי
ניהול ותכנון עסקי
 
תורת הניהול הינה תורה רחבה ומקיפה וניתן לבחון אותה מאספקטים רבים. במאמר זה אתייחס למספר נקודות שאני נתקל בהן לאחרונה ובעיקר בעסקים קטנים שם הבעלים אינו מומחה לניהול, היזמות איננה כדם הבוער בעצמותיו אולם הוא רוצה מאוד להצליח ומעוניין כמובן להגדיל את ההכנסות של העסק ובודאי גם את הרווחיות שלו.
 
במקרים רבים, המנהל של העסק הקטן לא בנה לעצמו תוכנית עסקית, תוכנית עבודה או תוכנית שיווק. הוא גם לא מנהל מספר רב של עובדים ולעיתים העובד היחידי בעסק הינו הוא בעצמו. מאידך, רוב המטלות הניהוליות של העסק נופלות על כתפיו. הוא אמור להיות זה שמכתיב את התוכנית העסקית (גם אם הוא לא בנה תוכנית עסקית) שכן הוא פועל בדרך כל שהיא ודרך הפעולה שלו היא אותה תוכנית עסקית של העסק למרות שהוא לא קורה לה בשם זה.
 
הוא גם המנהל הפיננסי של העסק כיוון שבסופו של דבר עליו לקבל את כל ההחלטות הפיננסיות כגון כמה כסף ניתן להוציא, מתי אפשר לשלם ומתי לא, מה יהיה התמחור של המוצרים או השירותים שהוא מוכר, עליו לנהל את חשבון הבנק ואת הגבייה וכמובן שאת כל מטלות הניהול הפיננסי הנדרשות ממנהל עסק באשר הוא. כפי שכבר אמרנו גם במקרה זה רוב העסקים הקטנים מתנהלים ללא תכנון ארוך טווח ולעיתים אף ללא תכנון לטווח הקצר. כיוון שלא בנו תוכנית עסקית באופן מודע ומקצועי הם פועלים ברוב המקרים על פי אינטואיציה ונסיון ולא על פי ידע אמיתי, בחינה ותכנון.
 
גם תהליך השיווק והמכירה בדרך כלל אינם נובעים מתכנון עסקי מקצועי או מתוכנית עסקית המובילה את התהליכים אלא ממספר תובנות הקיימות אצל המנהל העולות בעיקר מנסיונו או ממה שראה קצת בסביבתו. בדרך כלל לא יישב בעל העסק, יגדיר את התוכנית העסקית שלו וממנה יגזור את תוכנית השיווק והמכירות.
 
לאחרונה נקראתי לסייע למספר עסקים קטנים שעמדו על סף קריסה בדיוק מסיבות אלו. השירות שהם סיפקו היה מקצועי מאוד, האנשים טובים ובעלי רצון ואפילו יש לקוחות ומכירות אולם כיוון שעבדו ללא תוכנית עסקית, השקיעו השקעות שאינן מחושבות דיין, לא השכילו לבנות תהליכי שיווק, מכירות ותפעול מקצועיים מצאו את עצמם במצב קשה.
 
התהליך הנכון לסייע לעסק במצב כזה כולל מספר שלבי פעילות עיקריים:
 
  1. השלב הראשון הינו שלב של הבנה ובחינה לגבי כלל הפעילויות של העסק. אני בוחן את כל המכלולים החל מהניהול הפיננסי, ניהול השיווק והמכירות, בחינת התפעול, הרכש וכוח האדם כך שאני מוכן לבניית תוכנית עסקית במהרה.
  2. לעיתים יש צורך בפעילויות דחופות לפני הבחינה ולפני בניית תוכנית עסקית. לדוגמא, עסק המצוי במצב בו לא נכנסים לקוחות חדשים למרות שהמערכת יכולה למכור, נעשו השקעות רבות ובמידה ולא תתחיל מכירה יהיו בעיות תזרים והבנקים יתחילו ללחוץ. מצב כגון זה מחייב פעולה מיידית שתאפשר להתחיל את המכירות מייד ללא כל דיחוי שכן אחרת לא יהיה לשם מה לבנות תוכנית עסקית.
  3. לאחר שסיימנו את ייצוב המצב  (במידת הצורך) ואת שלב הלימוד והבחינה עלינו ליצור תוכנית עסקית הכוללת את כל התהליכים העסקיים וליצור נהלי עבודה שיאפשרו לכל אחד מהמנהלים לפעול באופן מיטבי בתחומו וכמובן ליצור את הנהלים שיאפשרו קשרי גומלין טובים בין כל ממלאי התפקידים בעסק.
  4. השלב הבא הינו שלב המעקב אחר ביצוע התוכנית ויצירת תהליך בקרה עצמית של מנהלי העסק כך שיוכלו לעקוב אחר המצב ואחר התקדמות העסק והתוכנית העסקית כך שיוכלו להמשיך את תהליך הניהול, ובעיקר את תהליכי הגדלת ההכנסות והרווחיות ללא סיוע חיצוני.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2013

 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים