My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> מתי ואיך מגדירים את המודלים העסקיים
מתי ואיך מגדירים את המודלים העסקיים

אחד הנושאים החשובים בעסק הוא המודל העסקי שלו. המודל העסקי הוא חלק מתוכנית עסקית שלמה והוא מגדיר את הדרך בה פועל העסק ואת הדרך בה הוא מייצר את ההכנסות. ישנם עסקים בהם המודל העסקי פשוט יחסית וקל להגדרה שכן הוא מובן מאליו וסביבו הוקם העסק. לדוגמא חנות אשר במירב המקרים תפעל כאתר פיזי שאליו מגיעים אנשים בוחרים את המוצרים הנחוצים להם ורוכשים אותם. לעיתים תהיינה תוספות למודל עסקי זה הקיים עוד מקדמה דנה כמו היכולת להזמין מוצר בטלפון או לרכוש מוצרים מהחנות באמצעות האינטרנט, ועדיין גם במקרים אלו המודל העסקי בעסק זה פשוט ומוגדר באופן חד.

יזמים אשר חושבים על רעיון לסטארט אפ, הדרך כלל לא נותנים את דעתם בתחילת הדרך למודל העסקי ובצדק. קודם כל לפני שהם בונים איזו שהיא תוכנית עסקית ומודל עסקי, עליהם לתת את דעתם לרעיון, לצרכים שלהם הם נותנים מענה ולנושאים נוספים. חשוב שיבינו מי הלקוחות ומי המתחרים ומה היתרונות התחרותיים שלהם על פני אותם מתחרים ועוד נושאים...לאחר שיתנו מענה לאותם נושאים רק אז נכון שיתפנו לבניית המודל או המודלים העסקיים.
גם בתהליך העסקי הקלאסי המגדיר את תהליך בניית המודל העסקי "Business model canvass" אנו רואים כי תהליך בניית המודל העסקי עובר באופן ברור דרך כל בניית תוכנית עסקית על כל חלקיה ופרקיה.

ישנם מיזמים אשר בהם המודל העסקי אינו ברור לגמרי בשלבים הראשונים, לעיתים מגיעים אלי יזמים עם רעיון כזה או אחר שנשמע לא רע ואפילו אולי טוב ושוברים את ראשם כיצד יוכלו לייצר כסף במיזם הזה ואני אומר להם שימתינו מעט ובסבלנות עד שיבנו לעצמם תוכנית עסקית שלמה והם יראו שמתוך תהליך בניית אותה תוכנית עסקית יצוצו המודלים העסקיים הנכונים למיזם. שכן לכל מיזם שיש בו מענה אמיתי לצרכים של בני אדם כל שהם, ייתכן מודל עסקי. לא תמיד המודל העסקי יתאים לבניית סטארט אפ שיכניס מיליוני דולרים, לא תמיד גודל השוק יצדיק אופרציה שלמה שתיוצר עבורו אבל לכל מענה לצורך ניתן למצוא וליצור את המודל העסקי הנכון לו.

עוד נקודה שחשוב לי להגדיר כאן היא התאמתו של המודל העסקי למוצר, לסיטואציה, לתוכנית עסקית ריאלית ובכלל לכך שהוא אמיתי וניתן למימוש. לעיתים יזמים מגיעים אלי עם מודלים עסקיים שעליהם הם חשבו כשברור לכל מי שאינו שבוי בכבלי המיזם ולא רואה במיזם את חלום חייו שהמודל העסקי המוגדר אינו ריאלי ואין כמעט סיכוי לממש אותו. במצב כזה אני שואל את היזמים האם הם חושבים שבאמת מישהו יהיה מוכן לשלם על מה שהם הגדירו או שניתן לגרום להם לשלם באופן שבו הם הגדירו את הדרך לתשלום ? או האם הלקוחות שהם טוענים שיהיו מוכנים לרכוש או לשכור את המוצר או לנקוט בכל סידור אחר שיכניס כסף באמת יהיו מוכנים לכך כשברור לי שאין סיכוי שזה יקרה בפועל. לצערי בחלק גדול מהמקרים היזמים מתגוננים ונפגעים באופן אישי מהשאלות במקום לנסות להבין שמה שהם בחרו כמודל עסקי אינו רלבנטי וכדאי שימצאו את המודל הנכון למיזם שלהם.

לסיכום, זכרו שמודל עסקי נובע מתוכנית עסקית שלמה ולא מרעיון כל שהוא שעלה במוחכם ברגע מסוים. המודל העסקי צריך להתאים לכל שאר החלקים בפאזל העסקי השלם שלכם ולהשלים אותו ולא להיות נטע זר במיזם אלא להיות השפיץ שגורם למיזם שלכם להיות טוב יותר ובעל סיכויי הצלחה גבוהים יותר.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©    

 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים