My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - מחקר שוק בעת בניית תוכנית עסקית
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

מחקר שוק בעת בניית תוכנית עסקית

דף הבית >> מאמרים >> מחקר שוק בעת בניית תוכנית עסקית

מחקר שוק כחלק מתהליך בניית תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הינה מסמך המציג בפני יזמי ומנהלי חברת סטארט אפ או אחרת את התהליכים העסקיים, השיווקיים והפיננסיים של החברה ורצוי שהתהליכים המוגדרים בתוכנית זו יהיו כאלו שנבנו  בתהליך פיתוח עסקי שקדם לכתיבת התוכנית העסקית.

אחת מדרישות התפקיד הבסיסיות מיזמים ומנהלים בחברות סטארט אפ הינה הכרה מלאה של השוק בו פעילה או אמורה להיות פעילה החברה לאחר סיום הפיתוח והשקת המוצרים/שירותים. מסיבה זו, חשוב כי יזם המעלה רעיון, ילמד לעומק את השוק הרלבנטי לרעיון שלו כדי לבחון האם יש רלבנטיות שיווקית למוצר שלו עוד לפני שהוא מתחיל לפתח ולגייס אנשים או כסף. מאידך, גם מנהלים בכירים בחברה נדרשים לידע מקיף ונרחב על השוק של החברה. לעיתים, הידע אינו מספק או שהוא חלקי, במצבים אלו יש צורך חשוב שבעלי התפקידים הרלבנטיים ילמדו היטב שכן בניית תהליכים עסקיים, שיווקיים ופיננסיים ללא הכרה והבנה מספקת של השוק עלולה לעלות ביוקר רב עד כדי כשלון מוחלט של החברה.   

אחד השלבים בו מקיימים תהליך לימוד מעמיק של השוק הינו שלב בניית תוכנית עסקית. יזמים או חברת סטארט אפ הפונים למשקיעים בתהליך גיוס הון נדרשים להציג תוכנית עסקית מקצועית, טובה ועדכנית. הכנת תוכנית עסקית הינה תהליך אותו אנו מפרטים במקום אחר אולם אחד הפרקים המרכזיים בכל תוכנית עסקית הינו ניתוח השוק והתחרות. כל זאת כמובן כדי לדעת מהי האסטרטגיה השיווקית המתאימה לשיווק ומכירת המוצרים או השירותים, מהם המודלים העסקיים המתאימים וכמובן כדי לדעת כיצד להתמודד עם המתחרים הרלבנטיים לנו.

ניתוח השוק

בשלב הראשון אנו בוחנים את השוק. ניתן לבחון את השוק במספר דרכים ושיטות, ישנם מספר דרכים לכך וכולן טובות ולגיטימיות, מה שחשוב הוא שבכולן יהיה מעבר על הנושאים המרכזיים:

מגמות בתחומים הרלוונטיים למוצרים שלנו – ישנן מגמות רבות בשווקים וחשוב שנזהה מהן המגמות הקיימות בשוק שלנו לטוב ולרע. דוגמא למגמה הינו שיכור חדירת הטלפונים החכמים בעולם. או שיכור חדירת האינטרנט והפס הרחב למדינות שונות. המידע אותו אנו מוצאים באותן מגמות, אמור לשמש אותנו בין השאר במהלך בניית האסטרטגיה והמודל העסקי.

חברות מובילות וכיצד בנוי השוק שלנו – חשוב מאוד להבין כיצד בנוי השוק מבחינת פריסת החברות. מסיבה זו יש למפות מיהם השחקנים המרכזיים בשוק זה, האם יש הרבה חברות בתחום (גדולות או קטנות...), האם השוק רווי בפתרונות אחרים או לא, האם הפתרונות הקיימים חדשניים או שכבר שנים רבות לא היתה בשוק זה התקדמות וכו'...

ניתוח ההזדמנות העסקית (אפשר לחבר ניתוח זה לניתוח SWOT החביב על משקיעים) – יש לבחון את השוק משני כיוונים ולזהות את ההזדמנויות העסקיות הקיימות בו (יחסית למוצרים שלנו) וכמובן דם מה הם האיומים הקיימים בשוק זה אשר עלולים לפגוע במוצרים שלנו או בסיכויי ההצלחה. על מנת להשלים את ניתוח ה – SWOT, זהו המקום בו אנו מאבחנים את העוצמות שלנו כיזמים/מנהלים ושל המיזם או חברת הסטארט אפ וכמובן מהן החולשות שלנו. מכלל ניתוח ואבחון זה אפשר ליצור טבלת SWOT אם כי ממש אין חובה שמודל זה יופיע באופן זה.

הגדרת פוטנציאל השוק – יש חשיבות רבה להבין מהו פוטנציאל השוק שכן שווקים קטנים מדי לא כל כך מענינים משקיעים ואולי גם אתכם כיזמים, ומאידך שווקים גדולים מאוד בהחלט אטרקטיביים וחשוב להציגם בפני משקיעים ובפני גורמים נוספים להם מציגים תוכנית עסקית כמו שותפים אסטרטגיים ואחרים.   

ניתוח התחרות

לאחר שלמדנו והבנו היטב את השוק הרלבנטי, עלינו להבין את מצב התחרות ולבחון איך אנחנו יחסית למתחרים ואיך הפתרון שלנו לעומת הפתרונות המתחרים כיוון שחלקים מרכזיים בכל תוכנית עסקית נבנים בהתאם למצב התחרות והיתרונות התחרותיים שיש לנו:

בחינת פתרונות מתחרים – עלינו להכיר על בורים את הפתרונות של המתחרים בנו, את החברות המשווקות ומוכרות אותם, את שיטות השיווק והמכירה שלהם, את התמחור (ורצוי גם את העלויות) של כל אחד מהם וכמובן את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. בעת בניית תוכנית עסקית עלינו להביא בחשבון גם את הנתונים הללו.

יתרונות תחרותיים – לאחר שהגדרנו היטב מי המתחרים שלנו, עלינו להגדיר את היתרונות התחרותיים שלנו. אם אין לנו יתרונות תחרותיים אנו בבעיה אמיתית שכן ללא יתרונות תחרותיים לא ניתן להתחרות בשווקים התחרותיים של ימינו.

מתן פתרון לחסרונות – חשוב מאוד כי נדע לזהות את החסרונות שלנו לעומת המתחרים השונים ונדע כיצד לתת מענה לאותם חסרונות שכן אם ישנם חסרונות משמעותיים שלא נפתרו תהיה בעייה בשיווק ובעיקר במכירת המוצר או השירות.

השוואה כוללת – חשוב כי נבצע גם השוואה כוללת של כלל המתחרים ושלנו כיוון שכך נוכל לקבל וכמובן גם להציג בתוכנית העסקית תמונה מלאה של מצב התחרות.

סיכום ניתוח השוק והתחרות

עם סיום ניתוח השוק, על היזמים והמנהלים לבצע אינטגרציה של כל הממצאים שהתקבלו ובעת הכנת תוכנית עסקית עם סיום שלב הפיתוח העסקי להוסיף את המידע המעובד לשלב בניית התהליכים העסקיים, האסטרטגיה השיווקית וכמובן המודלים העסקיים השונים. עבודה שיטתית כגון זו תסייע לכם כיזמים או כמנהלים לבנות תוכנית עסקית נכונה וטובה התואמת את תנאי השוק והתחרות הקיימת בו ותגדיל את סיכויי ההצלחה של המיזם או חברת הסטארט אפ שלכם.

 

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

 

אייל כוכבא
050-9375123

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים