My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית | יעוץ עיסקי-סטארט אפ-משקיעים
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

מה משקיע מחפש בתוכנית עסקית

דף הבית >> מאמרים >> מה משקיע מחפש בתוכנית עסקית

 

מה משקיע מחפש לראות בתוכנית עסקית                         

כשיזם ניגש למשקיע ומעניין אותו במיזם שלו, הוא משתמש בתוכנית עסקית ככלי מרכזי להצגת האג'נדה שלו, להצגת התהליכים העסקיים והשיווקיים וכמובן להצגת התהליכים הפיננסיים, כמה כסף צריך להשקיע וכיצד הולכים להוציא את הכסף. מסיבה זו ישנה חשיבות רבה להכנה מקצועית וטובה של תוכנית עסקית ופרזנטציה ולהתאמן היטב בהצגת הפרזנטציה לפני שניגשים למשקיע.

כיצד מתייחס המשקיע לתוכנית עסקית

כיוון שאנו מצויים בתקופה בה משקיעים רבים נכוו בהשקעות שהם עשו בעבר לאחר שבדקו את המיזמים שהוצגו בפניהם בבדיקות לא מספקות וכיוון שהמשקיעים היום מפוקחים יותר וזהירים יותר, הם לא כל כך מקבלים את מה שאומרים היזמים כפשוטו, והם מחפשים את הדרך להקטין את הסיכונים שהם לוקחים. הם מעדיפים לבחון כל מיזם אשר מוצג בפניהם בקפדנות רבה, לבצע בדיקת נאותות רצינית מאוד (due diligence) והם נעזרים באנשי מקצוע לצורך זה. נוסף לכך מעדיפים המשקיעים להשקיע את הסכום הנדרש להגעה לאבן דרך משמעותית (שהוא סכום נמוך יחסית) ולא מעבר לכך ולכן חשוב מאוד כשמכינים תוכנית עסקית להכין אותה תוך הבנת התהליכים שהיא תעבור בידי המשקיעים.

יזמים רבים אינם מבינים זאת וחושבים שתוכנית עסקית היא מסמך שבו מציגים את המיזם ולא כל כך משנה איך, כיוון שהמיזם שלהם כל כך טוב ובעל פוטנציאל גבוה כל כך שהוא ימכור את עצמו והם לא מבינים שאין דבר כזה – אף מיזם לא מוכר את עצמו. חלק מהיזמים חושב שאם יכתוב עמוד וחצי על המיזם ויקרא למסמך תקציר מנהלים הוא יוכל להשיג השקעה וזו כמובן טעות גדולה. חלק אחר מהיזמים חושב שיכין מצגת Power point (כשבדרך כלל היא בעיקרה מצגת טכנית ולא מצגת עסקית) ובה יציג את המיזם הוא ישיג השקעה וכמובן שגם זו טעות גדולה. טעויות אלו נובעות בדרך כלל משתי סיבות. הראשונה הינה חוסר נסיון ואי הבנה של גישת משקיעים להשקעות במיזמים. הסיבה השנייה הינה עלות בניית תוכנית עסקית על ידי יועצים עסקיים טובים. כיוון שרוב היזמים נדרשים לשלם את עלות בניית התוכנית העסקית מכיסם קשה להם מאוד לעשות זאת והם בוחרים נתיבי התקדמות מוטעים ולא מבינים מדוע המשקיעים לא מתייחסים אליהם ברצינות הראויה להם באמת.

חשוב שכל יזם יבין כי אין היום משקיע שישקיע במיזם טכנולוגי ללא שתוצג בפניו תוכנית עסקית טובה שתציג היטב את המיזם, את השוק, את ניתוח התחרות, את היזמים, את התהליכים העסקיים, את המודלים העסקיים וכמובן את התוכנית הפיננסית. חשוב להבין גם שלא ניתן לגשת למשקיע עם פרזנטציה ולאחר שהמשקיע מגלה עניין במיזם אז יכינו לו תוכנית עסקית. לאחר שהצגת למשקיע את המיזם אתה לא יכול לאמר למשקיע חכה חודשיים כדי שאביא לך תוכנית עסקית ואז תבדוק אותי. המשקיע מצפה שתגיע אליו מוכן ואם לא התארגנת כמו שצריך הוא לא ישקיע בך. חשוב שתבין שמשקיע רציני רואה מיזמים רבים חלקם טובים לא פחות משלך ואלו שמוכנים יותר יהיו אלו שיבחנו ועל כל השאר יפסחו...

לסיכום, חשוב שיזמים יבינו שעליהם להכין את המיזם שלהם לפגישה עם משקיעים. למרות העלויות (כשאני מניח שברוב המקרים ניתן למצוא נוסחאות לתשלום שיאפשרו לרוב היזמים להשתמש בשירותי אנשי מקצוע טובים...) להכין תוכנית עסקית מקצועית שתכתב לאחר ביצוע תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. לבנות פרזנטציה נכונה ולהתאמן בהצגתה באופן מקצועי ועל ידי כך להגדיל את הסיכוי שמשקיע יבחן את המיזם שלכם בצורה רצינית.

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

 

אייל כוכבא
050-9375123

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 

 

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים