My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - מבנה נכון של תוכנית עסקית
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

מבנה נכון של תוכנית עסקית

Back
דף הבית >> מאמרים >> מבנה נכון של תוכנית עסקית

מבנה נכון של תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הינה המסמך שאמור לייצג את הסטארט אפ שלך בפני גורמים חיצוניים. בפני משקיעים, שותפים אסטרטגיים וגופים נוספים שאיתם אתה מעוניין ליצור תקשורת עסקית. חשוב מאוד שתוכנית עסקית של חברת סטארט אפ תייצג תהליכים עסקיים, שיווקיים ופיננסיים אמיתיים שפותחו על ידי צוות החברה בהובלה מקצועית נכונה ולא סתם תוכנית עסקית שנכתבה על ידי יועץ עסקי כל שהוא והיא מנותקת מהתהליכים האמיתיים שמבצעת החברה.

תהליך פיתוח עסקי המבוצע לקראת בניית תוכנית עסקית ולפני כתיבתה צריך להיות מובל על ידי יועץ עסקי בעל נסיון רב בהקמה ובהובלת סטארט אפ שביצע מספר רב של תהליכים כאלו וכתב תוכניות עסקיות רבות. חשוב שתהליך הפיתוח העסקי המקדים לכתיבת תוכנית עסקית יבוצע בשיתוף מלא של היזמים או במקרה שכבר הוקמה חברת סטארט אפ בשיתוף הנהלת החברה, המנכ"ל והסמנכ"לים השונים שבסופו של דבר יהיו אחראים לביצוע תהליכים אלו בפועל.

במהלך הפיתוח העסקי חשוב מאוד שהיועץ העסקי אשר יכתוב בסוף התהליך את התוכנית העסקית יעבוד יחד עם שאר המשתתפים על הנושאים הבאים:

 

  • המוצרים והשירותים אותם מוכרת החברה או שהמיזם מתעתד למכור נדרשים להיות מוגדרים היטב בתוכנית העסקית. יש לבחון היטב מהם הצרכים שעליהם המוצרים נותנים מענה, מהי רמת צרכים אלו, מיהם הגופים המפיקים תועלת מהמוצרים של החברה ומהי אותה תועלת. חשוב לוודא שיש תוכנית פיתוח טכנולוגית מוגדרת ואם היא לא קיימת יש לבנות אותה. רצוי מאוד לבחון את נושא הפטנטביליות של המוצרים ובמידה ויש רלוונטיות לכך חשוב להגיש בקשה לפטנט.
  • יש לבחון היטב מהן המגמות הרלוונטיות בשוק של המוצרים המשפיעות באופן כל שהוא על תהליכי השיווק ועל המוצרים בכלל. אחד מהפרקים החשובים בכל תוכנית עסקית הינו ניתוח התחרות והמתחרים, יש לבחון מיהם המתחרים המרכזיים, להכיר היטב את המוצרים שלהם, להבין במה הם חלשים מאיתנו ובמה הם חזקים וכיצד ניתן להתמודד עם הצדדים החזקים של המתחרים. חשוב מאוד להבין ולהגדיר את היתרונות התחרותיים שלנו. יש לבחון את ההזדמנות העסקית, ממה היא מורכבת ומה עוצמתה. ויש חשיבות רבה להגדיר את פוטנציאל השוק בכסף או בכמות לקוחות, כמות גולשים וכו...
  • יש לבחון את נושא כוח האדם, רצוי מאוד שצוות היזמים יהיה מאוזן ויכלול אדם אחד בעל הבנה עסקית ואחר שיהיה טכנולוג מתחום הטכנולוגיה של המיזם. במידה והמצב איננו כזה יש לחזק את הצוות באדם החסר. חשוב גם ליצור Advisory board כך  שיהיו מספר יועצים בעלי ידע ונסיון רב ובעלי שם בינלאומי בתחום.
  • לאחר סיום ניתוח התחרות והשוק יש לגשת להגדרת התהליכים האסטרטגיים המהווים את לב התוכנית העסקית. חשוב להגדיר את החזון ואת המטרות האסטרטגיות שבאמצעותן ניתן להתקדם לקראת חזון זה. יש להגדיר תוכנית אסטרטגית שבאמצעותה יהיה ניתן להתקדם ממטרה אסטרטגית אחת למשניה. לאחר מכן מגדירים אסטרטגיה שיווקית ובסיום התהליך מקדישים מחשבה רבה לבניית מודלים עסקיים טובים שיאפשרו להכניס כסף ולהרוויח. חשוב שהמודלים העסקיים יתבססו על המציאות ויהיו מעוגנים היטב כך שכשהם יגיעו למבחן המציאות הם יעבדו באופן דומה למה שהוגדר ולא יאכזבו.

 

לאחר סיום שלבים אלו המהווים את הפרק המילולי בכל תוכנית עסקית, ניגשים לבניית התוכנית הפיננסית. התוכנית הפיננסית הינה פרק מרכזי ומהווה את החלק המגדיר את כל התהליכים הפיננסיים שבאמצעותם תהיה אפשרות להוציא לפועל את מה שנכתב בתוכנית העסקית. על התוכנית הפיננסית להכיל לפחות את הסעיפים הבאים:

 

  • הנחות יסוד שעליהן מתבססת התוכנית הפיננסית.
  • תחזית הכנסות לקוחות, גולשים ומשתמשים במידה ומדובר במיזם אינטרנטי או סלולרי.
  • דוח רווח והפסד חזוי
  • תחזית תזרים מזומנים.
  • ניתוח נקודת האיזון.
  • ההשקעה הנדרשת.
  • תוכנית ההוצאות ושימושי ההשקעה.
  • תוכנית כוח אדם ושכר.

 

·         תוכנית עסקית שתיבנה באמצעות תהליך פיתוח עסקי מקצועי המובל על ידי יועץ עסקי בעל נסיון רב ותכלול את הפרקים המוגדרים כאן תהיה תוכנית עסקית המגדילה את הסיכויים לגייס באמצעותה את ההון הנדרש לקידום המיזם.

 

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

אייל כוכבא

050-9375123

eyal@business-plan.co.il

 

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017 

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים