My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7כתיבת-תוכנית-עיסקית-גיוס-הון
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

כתיבת תוכנית עיסקית לצורך גיוס הון

דף הבית >> מאמרים >> כתיבת תוכנית עיסקית לצורך גיוס הון

כתיבת תוכנית עיסקית לצורך גיוס הון

אנו משתמשים באמצעי הקרוי תוכנית עיסקית לצורך קידום מטרות עסקיות בעיקר בעת שאנו עומדים בפני תהליכים עסקיים חדשים כגון: גיוס הון, הקמת עסק חדש, ביצוע שינויים בעסק או בחברה, הכנסת שותפים חדשים ובכל מקרה בו אנו עומדים לבצע שינוי מהותי במבנה העסק או בכיווני הפעילות האסטרטגיים. בעת הכנת תוכנית עיסקית יש הזדמנות פז לבצע תהליך של פיתוח עסקי מקצועי ומעמיק ומיד עם סיומו לכתוב תוכנית עיסקית. כך שתוכנית עיסקית שתיכתב, תשקף באופן מדוייק את התהליכים העסקיים, האסטרטגיים, השיווקיים והפיננסיים שיפותחו במהלך הפיתוח העסקי. 

הנושאים המרכזיים עליהם יש לעבור בתהליך פיתוח עסקי: 

 

  1. הגדרה מלאה ומפורטת של המוצר או השירות שהעסק מתכנן לספק ללקוחותיו. יש חשיבות רבה לכך שהגדרה זו תתייחס באופן מלא לכל סוגי הלקוחות ולכל פלחי השוק אליהם מכוונים שירותי ומוצרי החברה. תוך כדי תהליך זה חשוב לבחון נושאים נוספים: יש חשיבות רבה להגדיר את הצרכים להם המוצרים או השירותים נותנים פתרון ובמקביל לכך יש להגדיר את הגורמים המקבלים תועלות מהמוצרים ומהן תועלות אלו. קריטי לבחון את תחום הפטנטים ולהבין האם יש אפשרות להגיש בקשה לפטנט ובעיקר האם יש סיכוי עקרוני לקבל פטנט על חלק או חלקים מהמיזם. במקרה שהגעתם למסקנה כי אפשר לקבל פטנט רצוי מאוד כי כבר תוך כדי תהליך הכנת תוכנית עיסקית תגשו לעורך פטנטים ותבחנו את הגשת הבקשה.
  2. אחד הנושאים המרכזיים בתהליך פיתוח עסקי וכמובן זהו אחד מהנושאים המרכזיים בכל תוכנית עיסקית שנכתוב הינו מחקר השוק וניתוח התחרות. יש לבחון ולהבין את המגמות הרלוונטיות לתחום המיזם בארץ ובעולם. כדאי מאוד שהיזם ידע האם השוק אליו הוא פונה רווי או שהתחרות בו לא כל כך עזה. יש חשיבות רבה לכך שהיזם יבין ויכיר היטב את הפתרונות המתחרים הקיימים לטיפול באותם צרכים. חשוב להבין מי השחקנים המרכזיים בתחום ומי המתחרים העיקריים איתם עומדים להתמודד. על מנת להצליח בהתמודדות אינם חשוב מאוד להבין מה היתרונות ומה החסרונות שלנו כלפיהם והם היתרונות התחרותיים שלנו לעומתם. אנו כיזמים נדרשים להכיר היטב את פוטנציאל השוק האם מדובר בשוק קטן או גדול כך שהמשקיע יוכל להחליט האם המיזם מעניין אותו גם באמצעות מידע זה.
  3. עם תום מחקר השוק והתחרות ניגש להגדיר את אחד הפרקים המרכזיים המצוי בכל תוכנית עיסקית זהו פרק התהליכים האסטרטגיים. יש לכתוב את החזון שלנו כיזמים וכמקימי עסק, להגדיר כיצד אנו רואים את המיזם שלנו בעוד מספר שנים. אחר כך חשוב להגדיר את אבני הדרך המרכזיות ואת המטרות האסטרטגיות שיובילו אותנו לקראת הגשמת החזון. כדי להשלים את התוכנית שלנו וליצור תוכנית עיסקית מצויינת עלינו להגדיר את התהליכים העיסקיים והשיווקיים שיתאימו לכל אחד מפלחי השוק אליהם אנו מכוונים את מוצרינו. המודל העסקי אמור לחתום את פרק האסטרטגיה של תוכנית עיסקית טובה ולהגדיר את הדרכים בהן המיזם יכניס כסף מכל פלח שוק ומכל מוצר. יתכנו מספר מודלים עסקיים למיזם שכל אחד מהם יטפל במוצר או בשירות אחר או בקהל יעד שונה.
  4. פרק חשוב מאוד בכל תוכנית עיסקית הינו פרק המתאר מי הם היזמים, ומי הם אנשי המפתח במיזם שלנו. חשוב להציג אותם הצגה אטרקטיבית וחיובית המבליטה את הנושאים העיקריים הרלוונטיים לתפקידו ולהישגיו לאורך השנים, אולם יש להצמד לאמת ולעובדות הנכונות בביוגרפיה ובאישיות של כל אחד מהם.
  5. עם סיום הפרקים המילוליים של כל תוכנית עיסקית מגיע השלב בו יש להכין את התוכנית הפיננסית. תוכנית זו הינה הביטוי הפיננסי של התהליכים העסקיים ושל המודלים העסקיים שהגדרנו בתהליך הפיתוח העסקי המהווים את החלק המילולי של אותה תוכנית עיסקית שכתבנו. הפרקים המינימליים שיש לכלול בתוכנית הפיננסית הינם: 

 

 

  • הנחות יסוד המרכיבות את התהליך הפיננסי.
  • תחזית הכנסות לשלוש עד חמש שנים.
  • תחזית מכירות לשלוש עד חמש שנים.
  • דוח רווח והפסד חזוי.
  • דוח תזרים מזומנים חזוי.
  • ניתוח נקודת האיזון ונקודת הרווחיות.
  • תחזית הוצאות.
  • תוכנית כוח אדם.
  • תוכנית שכר.
  • ההשקעה הנדרשת והשימושים שיעשו בהשקעה.

 

תוכנית עיסקית אשר תיכתב כפי שפירטנו במסמך זה ובצמוד לתהליך פיתוח עסקי מקצועי, תכלול את כל הפרקים שהגדרנו ותהיה כתובה באופן מאוזן וזהיר עשויה להגדיל בצורה מהותית את סיכויי המיזם או חברת הסטארט אפ לגייס את ההון שידרש לקידום החברה ולהצלחת המיזם.

 

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עיסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2019

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים